انحطاط صنعت قطعه‌سازی با وعده و وعید

در صورت عدم پرداخت تسهیلات مصوب تا پایان سال انحطاط صنعت قطعه‌سازی با وعده و وعید گروه خودرو -در صورت عدم پرداخت ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار طی روزهای آینده، یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت خودروسازی کشور یعنی صنعت قطعه‌سازی که با چالش جدی روبه‌رو است، تعطیل و نزدیک به ۵۵۰ […]

در صورت عدم پرداخت تسهیلات مصوب تا پایان سال

انحطاط صنعت قطعه‌سازی با وعده و وعید

گروه خودرو -در صورت عدم پرداخت ۵۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار طی روزهای آینده، یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت خودروسازی کشور یعنی صنعت قطعه‌سازی که با چالش جدی روبه‌رو است، تعطیل و نزدیک به ۵۵۰ هزار از نیروهای شاغل در این صنعت بیکارخواهند شد.

در این باره مهدی مطلب‌زاده، نائب‌رئیس این انجمن با بیان اینکه در حال‌حاضر طبق محاسبات صورت گرفته توسط قطعه‌سازان میزان بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: طبق مصوبه، تسهیلات ۵۰۰۰ میلیارد تومانی که قرار بود توسط بانک‌های عامل در اختیار دو خودروساز بزرگ قرار گیرد تا آن‌ها نیز بدهی خود را به قطعه‌سازان پرداخت و نقدینگی قطعه‌سازان را تأمین کنند تا در حقیقت چرخ صنعت خودروسازی کشور همچنان بچرخد، تاکنون فقط ۱۵ درصد از ۵۰۰۰ میلیارد تومان، آن هم به یکی از دو خودروساز پرداخت شده است و خودروساز دیگر مبلغی هنوز دریافت نکرده است.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا و تصویب نشدن لایحه FATF در بلوکه شدن تمامی ‌نقل‌وانتقالات مالی با مبدأ ایران تأثیرگذار بوده است. ضمن اینکه پیش از این، واردات مواد اولیه برای ما دشوار بود. باوجود اینکه قطعه‌سازان مهارت دور زدن تحریم‌ها را بلد بودند اما کمبود نقدینگی دست آن‌ها را بسته و توان خرید مواد اولیه را از آن‌ها سلب کرد؛ بنابراین رشد تولید برای موجودی انبارهای قطعه‌سازان کاهش یافت.

نائب‌رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ضمن یادآوری این نکته که خرید مواد اولیه داخلی به صورت نقدی انجام می‌شود و این کمبود نقدینگی دست قطعه‌سازان را خالی گذاشته است، تصریح کرد: پرداخت تسهیلات می‌تواند نقدینگی مورد نیاز قطعه‌سازان را تأمین و قدرت خرید آن‌ها را افزایش دهد. لذا لازم است که هرچه سریع‌تر انبارهای قطعه‌سازان با دریافت تسهیلات تکمیل شوند.

مطلب‌زاده علت عدم پرداخت این تسهیلات را اینگونه اعلام کرد که با توجه به اینکه این مبلغ در ردیف وجوه اداره شده نیست، بانک‌های عامل نیز تمایلی به پرداخت ندارند؛ لذا بانک‌ها باید این تسهیلات را از موجودی خود تأمین کنند که این موضوع کار را دشوار و روند اجرایی شدن را زمان‌بر می‌کند.

همچنین سعید صبوری، عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور، گفت: در شرایطی بدهی خودروسازان به سازندگان به رقمی‌در حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان رسیده است که حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان از این رقم مطالبات معوق قطعه‌سازان است و چنانچه چک‌های خرید دین از این رقم کسر شود حدود هشت هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بالای ۱۲۰ روز قطعه‌سازان است که پرداخت تسهیلات ۵۰۰۰ میلیاردی نیز جوابگوی این میزان بدهی خودروسازان نخواهد بود اما کماکان از پرداخت این تسهیلات ناچیز به این صنعت نیز دریغ می‌شود.

عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ضمن هشدار نسبت به تعطیلی بخش وسیعی از مجموعه قطعه‌سازی کشور تأکید کرد: در حالی به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم که در بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی عیدی و پاداش و سنوات کارگران به دلیل مشکل نقدینگی پرداخت نشده است. این در حالی است که برخی اظهارات حکایت از عدم برنامه‌ریزی بانک‌مرکزی و بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات مصوب دولت دارد.

صبوری با اشاره به اینکه خودروسازان با جدیت در حال مذاکره برای دریافت تسهیلات مصوب هستند، گفت: در شرایطی که انتظار می‌رود بانک‌مرکزی در هفته‌های پایانی سال دستور پرداخت هرچه سریعتر تسهیلات مصوب را به بانک‌های عامل اعلام نماید متأسفانه با دامن زدن بر اختلافات و جنگ زرگری بین خود و بانک‌های عامل عملاً مانع پرداخت این تسهیلات به خودروسازان شدند.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان در این درباره گفت: قطعه‌سازان اصلاً شرایط خوبی ندارند و تسهیلات پنج‌هزار میلیارد تومانی مصوب مجلس هم هنوز به قطعه‌سازان پرداخت نشده در حالی که ما هزینه مواد اولیه را باید به صورت نقد پرداخت کنیم اما مبالغ فروش را به صورت نقدی دریافت نمی‌کنیم. رئیس انجمن قطعه‌سازان ابراز امیدواری کرد تا مطالبات قطعه‌سازان با کمک بانک‌مرکزی و وزارت صمت قبل از پایان سال پرداخت شود و فعالان این حوزه دست خالی به خانه نروند.

محمود نجفی سهی، عضو هیأت‌مدیره انجمن همگن قطعه‌سازی کشور بیان داشت: شرایط حاکم بر صنعت به خصوص صنعت قطعه‌سازی کشور اصلاً مناسب نیست و اگر برای بهبود اوضاع تدبیر مناسبی اندیشیده نشود ما در ابتدای سال جدید دیگر چیزی به نام صنعت قطعه‌سازی نخواهیم داشت.

نجفی‌سهی افزود: با وجود مطالبات بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان، در این میان سیستم بانکداری با توقف پرداخت تسهیلات پنج‌هزار میلیارد تومانی مصوب شورای پول و اعتبار، شرایط را سخت‌تر از قبل کرده است.

وی با بیان اینکه از سرگیری پرداخت تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار دیگر تنها نیاز قطعه‌سازان نیست بلکه الزامی ‌برای نجات این صنعت از بحران توقف تولید و بیکاری است، تصریح کرد: اجرایی شدن مصوبه شورای پول و اعتبار در پرداخت تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی شرایطی را فراهم کرده بود که قطعه‌سازان بتوانند به تولید ادامه دهند که متأسفانه توقف در پرداخت این تسهیلات، نقشه‌های قطعه‌سازان را نقش برآب کرده است.