شهریه مدارس چقدر جیب والدین را خالی می‌کند؟!

شهریه مدارس چقدر جیب والدین را خالی می‌کند؟! گروه اجتماعی- برای خانواده‌هایی که فرزند محصل دارند، آغاز سال تحصیلی از باب خرج و مخارج دست کمی‌ از مخارج آغاز سال نو ندارد! حال در شرایطی که کرونا امان همه را بریده و دانش‌آموزان نیز عجیب‌ترین امتحانات پایان سال را در راه دارند، از حالا دغدغه […]

شهریه مدارس چقدر جیب والدین را خالی می‌کند؟!

گروه اجتماعی- برای خانواده‌هایی که فرزند محصل دارند، آغاز سال تحصیلی از باب خرج و مخارج دست کمی‌ از مخارج آغاز سال نو ندارد! حال در شرایطی که کرونا امان همه را بریده و دانش‌آموزان نیز عجیب‌ترین امتحانات پایان سال را در راه دارند، از حالا دغدغه والدین برای ثبت‌نام فرزندانشان جهت حضور در سال تحصیلی بعدی آغاز شده است. به‌طور کلی می‌توانیم بگوییم که مدارس در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ‌ایران به دو دسته کلیِ مدارس دولتی و غیردولتی تقسیم می‌شوند اما زیرمجموعه این مدارس نیز بسیار هستند. به طور مثال در دسته مدارس دولتی می‌توان به مدارس دولتی ِ عادی، دولتی نمونه‌دولتی، هیأت امنایی، شاهد و در دسته مدارس غیردولتی نیز به مدارس غیرانتفاعی، تیزهوشان حتی غیرحضوری اشاره کرد. اما بی‌شک برای محصلان مدارس دولتی، نمونه دولتی و غیر انتفاعی وضعیت متفاوت است؛ به‌خصوص دانش‌آموزان مدارس انتفاعی که خانواده‌هایشان هر ساله خرج سنگینی برای تحصیل فرزندانشان انجام می‌هند و همین حالا هم به دلیل شیوع کرونا دچار مشکلات زیادی از جمله بازنگرداندن پولشان توسط این مدارس هستند. حال با این شرایط، سؤال این است که شهریه مدارس در سال ۹۹ چگونه خواهد بود؟

شهریه مدارس دولتی عادی

همان‌طور که می‌دانید اتخاذ هرگونه وجهی در زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان ممنوع است. چرا که براساس اصل۳۰ قانون اساسی کشور، تحصیل دانش‌آموزان تا دوره متوسطه رایگان است و دولت باید امکانات تحصیل را به‌صورت رایگان برای دانش‌آموزان فراهم کند. اما از زمانی‌که تحریم‌ها شدیدتر شد (سال‌های ۹۰ و ۹۱)، سرانه‌هایی که دولت برای مدرسه اختصاص می‌داد کمتر شد و مدارس مجبور شدند برای اداره وضعیت خود از خانواده‌هایی که تمکن مالی دارند کمک بگیرند. با این وجود دریافت این وجوه نباید اجباری باشد. از طرف دیگر، در طی سال تحصیلی انجمن اولیاء و مربیان مدرسه می‌توانند برای ارتقای برنامه‌های آموزشی تصمیم به برگزاری فعالیت‌های متفرقه بگیرند و هزینه آن را از والدین دریافت کنند. اما شرکت در این برنامه‌ها نیز اجباری نخواهد بود. شهریه مدارس دولتی عادی دوره ابتدایی برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به قرار ۴۰۰,۰۰۰ برای مدارس نمونه دولتی، ۵۰۰,۰۰۰ برای مدارس دولتی عادی دوره اول متوسطه و ۶۵۰,۰۰۰ برای مدارس دولتی عادی دوره دوم متوسطه خواهد بود.

شهریه مدارس نمونه دولتی

دانش‌آموزان و والدین می‌توانند با اطلاع از میزان شهریه مدارس نمونه دولتی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، برای انتخاب مدرسه برتر با شهریه مناسب اقدام کنند. مدارس نمونه دولتی نیز مانند مدارس تیزهوشان دارای آزمون ورودی و مشروط به پرداخت شهریه می‌باشند. به دلیل کیفیت بالای آموزشی و خدمات رفاهی ارائه شده در مدارس نمونه دولتی، این مدارس از جمله مدارس برتر و پرطرفدار محسوب می‌شود. هزینه تحصیل در این مدارس شامل هزینه ثبت‌نام در آزمون مطابق با دفترچه ثبت‌نام مدارس نمونه دولتی است. هزینه تحصیل نیز تحت عنوان شهریه مدارس نمونه دولتی دریافت می‌شود. والدین عزیز توجه داشته باشند که میزان شهریه مدارس نمونه دولتی در هر منطقه و استان و با توجه به امکانات آموزشی متفاوت است. شهریه مدرسه نمونه دولتی هر سال افزایش دارد. میزان افزایش شهریه مدرسه‌های نمونه دولتی سالیانه حدود ۱۰ الی ۱۵درصد است. تعیین مقدار شهریه مصوب مدارس نمونه دولتی از سوی آموزش و پرورش انجام می‌شود. مقدار شهریه مدارس نمونه دولتی به صورت حدودی و نسبی در این مقاله اطلاع‌رسانی شده است. با توجه به اینکه مقدار شهریه در مدارس و استان‌های مختلف متفاوت است، می‌توانید برای اطلاع از میزان شهریه مدرسه نمونه دولتی مورد نظر خود در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با شماره تلفن‌های مندرج در این صفحه تماس حاصل فرمایید.

شهریه مدارس نمونه دولتی دوره ابتدایی:۲٫۰۰۰٫۰۰۰ الی۶٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان

شهریه مدارس نمونه دولتی دوره اول متوسطه: ۳٫۰۰۰٫۰۰۰ الی ۷٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان

شهریه مدارس نمونه دولتی دوره دوم متوسطه: ۴٫۰۰۰٫۰۰۰ الی۹٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان

شهریه مدارس نمونه دولتی پیش دانشگاهی: ۵٫۰۰۰٫۰۰۰ الی ۱۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان

** نحوه پرداخت شهریه مدارس نمونه دولتی معمولاً به صورت نقد/چک/اقساط ماهیانه است. نحوه دریافت شهریه بستگی به قوانین هر مدرسه نمونه دولتی دارد.

شهریه مدارس هیأت امنایی

در ابتدا باید بگوییم که مدارس هیأت امنایی هم مثل مدارس دولتیِ عادی، مجاز به دریافت پول در زمان ثبت‌نام نیستند. اما به این دلیل که سرانه‌ای از وزارت آموزش و پرورش دریافت نمی‌کنند، به حمایت مالی والدین برای اداره مدرسه نیاز دارند و یا در برخی از این مدارس با هدف افزایش سطح کیفیِ آموزش، برنامه‌هایی تدوین می‌شود و شهریه این برنامه‌ها براساس نرخ‌های مصوب و آیین‌نامه‌های وزارت آموزش و پرورش مشخص می‌شود. اما شرکت در این برنامه‌ها برای دانش‌آموزان اختیاری است.

مدارس هیأت‌امنایی دوره ابتدایی از ۱۹۰,۰۰۰ تا ۱,۲۰۰,۰۰۰، مدارس هیأت‌امنایی دوره اول متوسطه از ۱۴۰,۰۰۰ تا ۱,۵۰۰,۰۰۰، مدارس هیأت‌امنایی دوره دوم متوسطه از ۲۰۰,۰۰۰ تا ۲,۷۰۰,۰۰۰، هنرستان فنی هیأت‌امنایی از ۴۵۰,۰۰۰ تا ۱,۱۰۰,۰۰۰ و مدارس کار و دانش هیأت‌امنایی از ۵۰۰,۰۰۰ تا ۲,۰۰۰,۰۰۰ خواهد بود.

شهریه مدارس شاهد

از بین مدارس دولتی، مدارس شاهد حق دریافت شهریه را دارند. اما میزان این شهریه باید در چارچوب تأیید شده توسط آموزش و پرورش باشد. طبیعتاً شهریه مدارس شاهد نسبت به مدارس غیر انتفاعی کمتر است. بر این اساس، میزان شهریه مدارس شاهد دوره ابتدایی در پایه اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم از ۴۴۰,۰۰۰ تا ، ۷۴۰,۰۰۰، شهریه مدارس شاهد دوره اول متوسطه در پایه هفتم، هشتم، نهم از ۵۰۰,۰۰۰ تا ۸۴۰,۰۰۰، شهریه مدارس شاهد دوره دوم متوسطه در پایه دهم، یازدهم، دوازدهم از ۶۰۰,۰۰۰ تا ۱,۱۰۰,۰۰۰ خواهد بود. گفتنی است؛ هزینه‌های مدارس شاهد توسط سازمان آموزش و پروش تأمین می‌شود اما همان‌طور که از اسم این مدارس مشخص است، هزینه تحصیل برای فرزندانِ ایثارگران، آزادگان، شهدا و جانبازان (بالای ۵۰درصد) توسط بنیاد شهید پرداخت شده و کاملاً رایگان است. اما سایر دانش‌آموزان بعد از قبولی در ثبت‌نام مدارس شاهد، موظف به پرداخت شهریه اعلام شده هستند.

شهریه مدارس غیرانتفاعی

همان‌طور که از اسمش نیز مشخص است مدارس غیرانتفاعی برای محصلانی است که خانواده‌هایی پولدار دارند اما هستن خانواده‌هایی نیز که شرایط مالی خیلی خوبی هم ندارند ولی هر کاری می‌کنند تا فرزندشان در این مدارس تحصیل کند. برای ثبت‌نام در مدارس غیرانتفاعی یکی از پرسش‌های والدین، میزان شهریه مدرسه غیرانتفاعی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ است. شهریه مدارس غیرانتفاعی شامل دو بخش شهریه ثابت و شهریه فوق برنامه است. میانگین حدودی میزان شهریه مدارس غیرانتفاعی با توجه به مقطع تحصیلی: دوره ابتدایی (اول تا ششم):۲٫۷۰۰٫۰۰۰الی۷٫۰۰۰٫۰۰۰، دوره اول متوسطه (هفتم تا نهم):۳٫۵۰۰٫۰۰۰ تا۸٫۵۰۰٫۰۰۰ و دوره دوم متوسطه (دهم تا دوزادهم):۳٫۸۰۰٫۰۰۰ تا۱۰٫۵۰۰٫۰۰۰ خواهد بود.