قرعه‌کشی خودرو‌های پیش‌فروش با حضور کدام نهادهای نظارتی انجام می‌شود؟

قرعه‌کشی خودرو‌های پیش‌فروش با حضور کدام نهادهای نظارتی انجام می‌شود؟ مهدی قره‌داغلی- معاون نظارت بر کالا‌های سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: این سازمان به استناد مصوبات کمیته خودرو بر همه فرآیند قرعه‌کشی خودرو‌ها به صورت جدی نظارت خواهد کرد. وحید منایی افزود: در بخش فروش فوق‌العاده خودرو همه مراحل ثبت‌نام و پیش‌ثبت‌نام در […]

قرعه‌کشی خودرو‌های پیش‌فروش با حضور کدام نهادهای نظارتی انجام می‌شود؟

مهدی قره‌داغلی- معاون نظارت بر کالا‌های سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: این سازمان به استناد مصوبات کمیته خودرو بر همه فرآیند قرعه‌کشی خودرو‌ها به صورت جدی نظارت خواهد کرد.

وحید منایی افزود: در بخش فروش فوق‌العاده خودرو همه مراحل ثبت‌نام و پیشثبت‌نام در سامانه فروش خودروسازان انجام می‌شود و خودروسازان هم در این زمینه مکلف هستند براساس اعلام عمومی ‌در یک بازه‌زمانی ۱۰روزه که آن هم از چهارم خرداد ماه سال‌جاری شروع شده در درگاه ثبت‌نام به قیمت فروش قطعی و بدون محدودیت نسبت به ثبت‌نام اولیهشان اقدام کنند.

منایی در مورد نحوه نظارت بر فرآیند قرعه‌کشی طرح فروش فوق‌العاده خودرو تصریح کرد: انجام قرعه‌کشی بستگی به تعداد متقاضیان و ثبت‌نام‌کنندگان برای خرید خودرو دارد، زیرا اگر تعداد متقاضیان خرید خودرو در طرح فروش فوری کمتر یا برابر با تعداد خودروهای قابل عرضه توسط خودروسازان باشد دیگر نیازی به قرعه‌کشی نیست. بنابراین اگر تعداد متقاضیان خرید خودرو بیش از تعداد خودروی قابل عرضه توسط خودروسازان باشد، قرعه‌کشی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: اقدامات نظارتی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به استناد مصوبات کمیته خودرو حول سه محور انجام خواهد شد.

معاون نظارت بر کالا‌های سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: بخش اول به فرآیند قبل از انجام قرعه‌کشی، بخش دوم به مرحله حین انجام قرعه‌کشی و بخش سوم به مرحله بعد از انجام قرعه‌کشی مربوط می‌شود.

وی افزود: نخستین موضوع در بخش اول بحث اصالت‌سنجی ثبت‌نام‌کنندگان براساس گواهینامه معتبر و نداشتن پلاک فعال در زمان ثبت‌نام است.

منایی ادامه داد: مقرر شده مرکز تجارت الکترونیک وزارت صمت دیتا‌های لازم را از پلیس راهور به‌صورت برخط دریافت کند.

وی گفت: سازمان حمایت نیز اطلاعات مورد نیاز خود را از این بخش دریافت خواهد کرد تا بتواند نظارت تکمیلی خود را داشته باشد.

معاون نظارت بر کالا‌های سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: از اقدامات نظارتی حین انجام فرآیند قرعه‌کشی خودرو می‌توان به نحوه تقسیم و تسهیم خودرو‌ها براساس مدل و تعداد متقاضی و نحوه استخراج گوی از گردونه اشاره کرد.

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت گفت: حسب هماهنگی به‌عمل آمده نمایندگان دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور، نمایندگانی از دادستانی کل کشور و نمایندگان سازمان حمایت در فرآیند قرعه‌کشی خودرو حضور خواهند داشت.

منایی همچنین ضمن اشاره به اقدامات نظارتی پس از انجام مرحله عملیات قرعه‌کشی گفت: خودروسازان باید در مدت ۴۸ ساعت پس از اتمام قرعه‌کشی به اطلاع‌رسانی فهرست انتخاب‌شدگان نهایی از طریق سایت‌های مربوط اقدام کنند.

معاون نظارت بر کالا‌های سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: همچنین ۴۸ ساعت پس از اعلام نتیجه قرعه‌کشی متقاضیان باید نسبت به تکمیل وجه خود اقدام کنند و تحویل خودرو به مشتریان نیز حداکثر تا سه ماه پس از انجام قرعه‌کشی و براساس تقدم تکمیل وجهی که خواهند داشت، انجام خواهد شد.