اختصاص ۵۰ میلیون یورو برای حل چالش آبی نفت‌نشین‌ها

با موافقت مقام‌معظم‌رهبری صورت گرفت اختصاص ۵۰ میلیون یورو برای حل چالش آبی نفت‌نشین‌ها گروه انرژی- دهستانی که از سال‌ها به دلیل شرایط جغرافیایی با مشکل آب شرب دست‌وپنجه نرم می‌کند طی هفته گذشته با اعتراضات مردمی ‌نسبت به غفلت حل این معضل مواجه شد. برای حل این چالش اساسی در منطقه نفت‌خیز غیزانیه شرکت […]

با موافقت مقام‌معظم‌رهبری صورت گرفت

اختصاص ۵۰ میلیون یورو برای حل چالش آبی نفت‌نشین‌ها

گروه انرژی- دهستانی که از سال‌ها به دلیل شرایط جغرافیایی با مشکل آب شرب دست‌وپنجه نرم می‌کند طی هفته گذشته با اعتراضات مردمی ‌نسبت به غفلت حل این معضل مواجه شد. برای حل این چالش اساسی در منطقه نفت‌خیز غیزانیه شرکت آب و فاضلاب خوزستان با صدور اطلاعیهای ضمن عذرخواهی از مردم آن منطقه اعلام کرد: در حال‌حاضر راهکار فوری و کوتاه‌مدت برای تأمین آب شرب اهالی منطقه آبرسانی به وسیله تانکرهای سیار است و این موضوع تا حد زیادی تنش‌های منطقه را کاهش خواهد داد. لازم به ذکر است؛ طی یک هفته اخیر و به تازگی شرکت آب و فاضلاب روستایی با شرکت آبفا استان یکپارچه شده لذا با توجه به مأموریت جدید توسعه خدمات‌رسانی آبفا استان به روستاها این شرکت تمام تلاش خود را برای تأمین آب بخش غیزانیه با اولویت شرب و رفع نواقص موجود به کار خواهد بست.

در ادامه استاندار خوزستان با اشاره به افزایش اعتبارات برای حل مشکلات آب خوزستان گفت: قرار است تا آبفای استان سریعاً اقدامات لازم را برای حفر چاه‌های جدید و انتقال به منطقه دهدز در شهرستان ایذه انجام دهد.

غلامرضا شریعتی با اشاره به مشکل آب بخش رغیوه در شهرستان هفتکل تصریح کرد: پروژه آبرسانی به این بخش حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و منابع مالی برای باقیمانده آن تأمین نشده است. در این زمینه قرار است تا راهکاری برای حل این مسأله ارائه شود و سریعاً نسبت به حل این مشکل و تأمین آب بخش رغیوه اقدام شود.

در ادامه معاون آب و آبفای وزارت نیرو نیز گفت: مشکل آب منطقه غیزانیه و روستاهای دهستان مشرحات استان خوزستان تا پایان خردادماه و ظرف سه هفته آینده برطرف خواهد شد.

قاسم تقی‌زاده‌خامسی با تأکید بر اینکه پروژه آبرسانی به غیزانیه با صرف اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان در حال انجام است، گفت: این طرح با برخورداری از خط انتقال ۲۵ کیلومتری و ایستگاه فشار تا پایان خردادماه به سرانجام خواهد رسید.

وی افزود: در حال‌حاضر خط لوله‌ سابق انتقال آب در منطقه غیزانیه وجود دارد ولی میزان پرت آب این خط سه برابر متوسط کشور بوده و به حدود ۷۰ درصد رسیده است از اینرو با توجه به هزینه‌بر بودن تعمیر خط انتقال آب قدیمی، برنامه ایجاد این خط جدید در دستور کار قرار گرفته است.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو افزود: همچنین حدود ۳۰ میلیارد تومان نیز برای رفع مشکل آب هشت روستای دهستان مشرحات اختصاص یافته که ظرف سه هفته آینده مشکل فعلی منطقه غیزانیه و دهستان مشرحات برطرف خواهد شد.

تقی‌زاده خامسی با اشاره به وجود ۶۲ هزار روستا در کشور، گفت: در حال‌حاضر حدود ۲۰ میلیون در روستاهای یاد شده زندگی می‌کنند که از این تعداد ۲۳ هزار روستای کمتر از ۲۰ خانوار هستند و طبیعتاً پراکندگی روستاها آبرسانی به این مناطق را مقداری دشوارتر کرده است.

وی یادآور شد: تا پیش از شروع به کار دولت تدبیر و امید حدود ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت روستایی کشور به آب شرب بهداشتی و پایدار دسترسی داشتند ولی این رقم هم‌اکنون به حدود هشت میلیون رسیده و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این میزان تا پایان دولت دوازدهم به حدود ۱۰میلیون نفر خواهد رسید.

تقی‌زاده خامسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره مصوبه هیأت دولت، گفت: در طی چند سال اخیر به دلیل بروز خشکسالی در کشور، کشت برنج به جز استان‌های مازندران و گیلان در سایر مناطق ممنوع اعلام شده بود ولی براساس تصمیم امروز هیأت دولت محدویت کشت برنج برای استان خوزستان برداشته شده است.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو تأکید کرد: بر همین اساس طبق برآورد صورت گرفته در سال آبی جاری ۱۳درصد به اراضی زیرکشت استان خوزستان افزوده خواهد شد.

وی افزود: همچنین با موافقت مقام‌معظم‌رهبری از منابع صندوق توسعه ملی حدود ۵۰ میلیون یورو برای طرح جامع فاضلاب اهواز اختصاص داده شده است.

دستور رهبری برای حل مشکل آب و فاضلاب اهواز

استاندار خوزستان درخصوص رفع مشکل آب و فاضلاب اهواز، گفت: مقام‌معظم‌رهبری با تخصیص ۵۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزی برای رفع مشکل آب و فاضلاب اهواز موافقت کردند.

غلامرضا شریعتی اظهار داشت: طی چند روز گذشته توفیق پیدا کردیم به خدمت مقام‌معظم‌رهبری برسیم و ایشان دستور لازم برای حل مشکلات فاضلاب اهواز را صادر کردند.

وی افزود: رهبری توجه خاصی نسبت به مسأله فاضلاب اهواز داشتند و دستور دادند این مبلغ از صندوق توسعه ملی در سال‌جاری اختصاص یابد و در سال آینده نیز ۵۰ میلیون یورو دیگر اختصاص داده شود.

شریعتی به توجه خاص دولت برای رفع مشکلات استان خوزستان به‌خصوص ریزگردها اشاره کرد و گفت: دولت در استان خوزستان اقدامات خوبی برای کاهش ریزگردها در چند سال اخیر انجام داده است.

وی افزود: در سه سال گذشته به ترتیب ۱۰۰میلیون دلار، ۷۰میلیون دلار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای مهار ریزگردها اختصاص داد.

شریعتی افزود:۳۰ هزار هکتار از کانون‌های اصلی ریزگردهای خوزستان به زیر کشت رفت و به واسطه احداث کانال ۱۰هزار هکتار از کانون‌های ریزگرد مرطوبسازی، بوته‌سازی و بیش از ۱۰۰ هزار هکتار نیز مدیریت شد.

وی به آبگیری بیش از ۹۰درصد از تالاب هورالعظیم به دلیل بارش خوب در دو سال گذشته و تأمین حقآبه آن به منظور مهار یکی از مهم‌ترین مراکز کانون‌های ریزگرد در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون منشأ اکثر ریزگردها در استان خارجی است و دولت در حال رایزنی جهت رفع آن است.

استاندار خوزستان گفت: به منظور حفظ پایداری برق در موقع ایجاد پدیده ریزگرد در خوزستان در سه سال گذشته بیش از یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در صنعت برق برای احداث خطوط انتقال، توزیع و فوق توزیع سرمایه‌گذاری شد و این مهم باعث شد که برق خوزستان به پایداری بالایی برسد.

وی گفت:پیش از این دوهزار دقیقه در سال قطعی برق داشتیم که این زمان به کمتر از ۶۰۰ دقیقه رسیده که نیاز به کاهش زمان قطعی برق داریم ولی با توجه به اقلیم خاص استان خوزستان قطعی برق باید بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ دقیقه باشد که برای تحقق این هدف کارهای اساسی و زیربنایی خوبی در حال انجام است.

شریعتی به نصب دستگاه‌های سنجش هوا در خوزستان اشاره کرد و گفت: در مرز بستان- آبادان دستگاه‌های سنجش هوا و ثبت ریزگردها خریداری و در حال نصب هستند.

استاندار خوزستان گفت: ۳۰درصد آب‌های شیرین کشور در خوزستان قرار دارند و به همین دلیل بیشترین تولیدات کشاورزی در این استان کشت می‌شود.

شریعتی افزود: خوزستان بیشترین تولید ناخالص ملی را دارد و به نسبتی که به کشور خدمات می‌دهد انتظار بودجه و منابع بیشتر داریم هر چند دولت و شخص رئیس‌جمهوری و مقام‌معظم‌رهبری در بحث صندوق توسعه واقعاً در اختصاص منابع به خوزستان هیچ دریغی نداشته‌اند.

تخصیص ۱۷۳ میلیارد ریال به پروژه‌های عمرانی غیزانیه

در ادامه مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز با تشریح آخرین وضع پروژه‌های اجرایی و تکمیل‌شده در بخش غیزانیه اهواز در استان خوزستان گفت: تاکنون ۱۷۳ میلیارد ریال برای احقاق پروژه‌های آبفار، راه‌وشهرسازی، نوسازی مدارس و علوم پزشکی خوزستان اختصاص داده شده است.

وی با تأکید بر ضرورت توجه درخور و شایسته به موضوع عمران مناطق کم‌برخوردار خوزستان همچون غیزانیه، به اجرای شش‌پروژه عمرانی در این منطقه اشاره کرد و افزود: پروژه‌های احداث دبیرستان و مدرسه ابتدایی، احداث مرکز بهداشت، کمک به بهسازی جاده‌های این منطقه و راه‌های روستایی تکمیل و در مرحله بهره‌برداری قرار دارند و هم‌اکنون پروژه احداث مجتمع آبرسانی به روستاهای غیزانیه با اعتبار ۱۳۲ میلیارد ریال و با مشارکت آبفای استان خوزستان در حال اجراست.

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز با بیان اینکه از میان ۷۹۸ پروژه عمرانی تعریف‌شده برای استان خوزستان با اعتبار ۱۵ هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال، تاکنون ۳۶۷ پروژه تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است، گفت: ۴۳۱ پروژه باقیمانده با پیشرفت‌های فیزیکی متفاوت و براساس برنامه زمان‌بندی در حال پیگیری است.

دارابی تصریح کرد: تخصیص این مبلغ در راستای احقاق پروژه‌ مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیزهای آموزشی، ورزشی، بهداشتی، راه‌وشهرسازی، آبرسانی، برق‌رسانی و سایر پروژه‌های خدماتی در استان خوزستان بوده است.

وی یادآور شد: پروژه ساخت مجتمع آبرسانی با مشارکت آبفای استان خوزستان در سال ۹۹، همچنان مانند سال‌های گذشته در فهرست اولویت‌های تخصیص اعتبار این مدیریت قرار دارد.