افزایش هزینه‌های صادراتی؛ بزرگ‌ترين چالش ۹۸

معاون وزير نفت خبر داد افزایش هزینه‌های صادراتی؛ بزرگ‌ترين چالش ۹۸ معاون وزير نفت درخصوص صنعت پتروشيمي در سال ۹۸ گفت: مقدار تولید سالانه صنعت پتروشیمی ‌از آنجا که پارسال طرح جدیدی به مجتمع‌های پتروشیمی‌ کشور اضافه نشد، تقریباً مشابه سال ۹۷ بوده است؛ از حدود ۳۱ میلیون تن تولید محصول نهایی در سال۹۸، ۲۳میلیون […]

معاون وزير نفت خبر داد

افزایش هزینه‌های صادراتی؛ بزرگ‌ترين چالش ۹۸

معاون وزير نفت درخصوص صنعت پتروشيمي در سال ۹۸ گفت: مقدار تولید سالانه صنعت پتروشیمی ‌از آنجا که پارسال طرح جدیدی به مجتمع‌های پتروشیمی‌ کشور اضافه نشد، تقریباً مشابه سال ۹۷ بوده است؛ از حدود ۳۱ میلیون تن تولید محصول نهایی در سال۹۸، ۲۳میلیون تن صادر و هشت‌میلیون تن در بازار داخلی عرضه شد که دومیلیون تن آن اوره و حدود شش‌میلیون تن آن به بورس و صنایع کشور عرضه شده است.

به گزارش مناقصه‌مزايده، بهزاد محمدي گفت: با توجه به اینکه قیمت محصولات پتروشیمی ‌پارسال به‌طور میانگین ۳۰درصد کاهش یافت، بنابراین مجموع درآمد صنعت پتروشیمی ‌۱۴٫۵میلیارد دلار بود که از این میزان ۹٫۵ میلیارد دلار از بخش صادرات و پنج‌میلیارد دلار از بازار داخلی به‌دست آمد.

بهزادي خاطر نشان كرد: اما نکته حائزاهمیت این است که صنعت پتروشیمی‌ایران با وجود همه مشکلات در سال۹۸، افزون بر اینکه توانست تعهد خود به سامانه نیما را محقق کند، ۲۲درصد بیشتر از سقف تعهد به نیما پرداخت کرد. بدان معنا که این صنعت باید در سال۹۸ حدود ۷٫۶میلیارد دلار ارز صادراتی را به نیما عرضه می‌کرد اما این رقم به ۸٫۲ میلیارد دلار افزایش یافت که این موضوع در نوع خود قابل‌توجه است؛ یعنی صنعت پتروشیمی‌در عمل شاگرد اول نیما شد.

به گفته اين مقام مسؤول بزرگ‌ترین چالش این صنعت با حاد شدن شرایط تحریم، افزایش هزینه‌های صادراتی بالاخص در حوزه حمل بود، در غیر این صورت سال ۹۸ سال موفقی از نظر میزان تولید محصولات پتروشیمی‌بود و هیچ مشکلی در تولید وجود نداشت و برنامه پیش‌بینی‌شده به‌طور کامل محقق شد.

بهزادي تصريح كرد: شیوع ویروس کرونا در پایان سال۹۸ سبب کاهش شدید تقاضا شد. همزمان کاهش مصرف فرآورده و کاهش تقاضای نفت‌خام در دنیا به کاهش ۴۰درصدی تقاضای محصولات پتروشیمی‌نیز انجامید که البته آثار آن در سال جدید دیده شد. هم‌اکنون وضع نسبت به اسفندماه روبه بهبودی است و در حال‌حاضر معاملات در بورس در مقایسه با فروردین‌‌ماه پارسال ۱۷درصد کاهش یافته است.

معاون وزير نفت افزود: بهره‌برداری از ۱۶ طرح پتروشیمی‌برای سال ۹۹ برنامه‌ریزی شده است که با افتتاح این طرح‌ها تولید محصول نهایی سال ۹۹ صنعت پتروشیمی‌از ۳۱ به ۳۷ میلیون تن می‌رسد. اما در پاسخ پرسش دوم باید بگویم احتمال دارد تکمیل چهار طرح از این طرح‌ها تحت‌الشعاع شیوع ویروس کرونا قرار گیرد، اما به‌طور قطع امسال ۱۲ طرح یعنی حداقل هر ماه یک طرح به بهره‌برداری خواهد رسید.

 به گفته وي بهره‌برداری از ۱۲ طرح، ۲۰ میلیون تن و ۱۶ طرح ۲۵ میلیون تن به ظرفیت این صنعت می‌افزاید و ظرفیت کل صنعت پتروشیمی‌کشور به‌طور قطع از ۶۶ میلیون تن کنونی در پایان سال به ۸۶ میلیون تن می‌رسد. حجم سرمایه‌گذاری در این ۱۶ طرح که در برنامه بهره‌برداری تا پایان سال ۹۹ هستند حدود ۱۲میلیارد دلار است.

بهزادي درخصوص اينكه چه طرح‌هایی امسال به بهره‌برداری می‌رسند؟ پاسخ داد: طرح‌های متانول کاوه، بوشهر، الفین ایلام، پالایش گاز بیدبلند خلیجفارس، کیمیاپارس خاورمیانه، اوره و آمونیاک لردگان، اوره و آمونیاک مسجدسلیمان، هگمتانه، پتروکیمیای ابن‌سینا، اکسیر حلال عسلویه، میاندوآب، دی‌آریا پلیمر، پالایش پارسیان سپهر، آرتا انرژی، پتروپالایش کنگان و سبلان طرح‌هایی هستند که بی‌شک در برنامه بهره‌برداری سال۹۹ هستند.

وي ادامه داد: یکی از طرح‌های خوب و جذاب که برای ۱۰ سال غیرفعال بود و در یکی، دو سال اخیر فعال شده، طرح هگمتانه است. این طرح تولیدکننده پی‌وی‌سی گرید پزشکی است که تاکنون در کشور تولید نمی‌شده است. همچنین طرح اکسیر حلال نیز تولیدکننده پنتان و هگزان خواهد بود که در صنعت پتروشیمی ‌از جمله محصولات جدید هستند.

بهزادي گفت: برای مقدار باقیمانده سرمایه مورد نیاز قرار شده است که از منابع ریالی استفاده شود و مشکل جدی از بابت مسائل مالی در طرح‌های جهش دوم وجود ندارد. از طرفی نیز چون بیشتر طرح‌ها متعلق به هلدینگ‌های پتروشیمی‌است می‌توانند طرح‌ها را تکمیل کنند.

وي با اشاره به توليد پروپيلن در كشور گفت: هم‌اکنون با تولید ۹۸۵ هزار تن پروپیلن از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های کشور، کمبود ۱۷۵ هزار تنی این محصول در کشور وجود دارد که در سال ۱۴۰۴ میزان تولید پروپیلن به ۱۹۵۰ هزار تن خواهد رسید، در صورتی که با کمبود سالانه حدود ۷۰۰ هزار تن پروپیلن روبه‌رو خواهیم بود، بنابراین گام نخست طرح‌های پیشران با متانول و پروپیلن آغاز شد که ریل‌گذاری بسیار خوبی برای صنعت پتروشیمی‌است و نمای صنعت پتروشیمی‌کشور را از تولید حجیم و ارزان به سمت محصولات راهبردی و ارزشمند خواهد برد.

بهزادي توضيح داد: برای توسعه و تولید حداقل سه تا ۳٫۵ میلیون تن پروپیلن در کشور دو خط پروپیلن در نظر گرفته شده است؛ نخست خط جنوب به مرکز یعنی از عسلویه به مرودشت که شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌توسعه‌دهنده آن خواهد بود. به این صورت که با مازاد متانول در عسلویه، پروپیلن تولید و به خط ۴۳۰ کیلومتری، پروپیلن تزریق می‌شود که با انتقال به مرودشت و ذخیره‌سازی در یک‌هاب ذخیره‌سازی، از طریق حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای به‌منظور توسعه زنجیره پروپیلن در شهرهای استان فارس، جنوب اصفهان و استان‌های اطراف توزیع می‌شود.

براساس گزارش وزارت نفت، وي تصريح كرد: دوم، خط البرز که در امیرآباد از گاز طبیعی پروپیلن تولید خواهد شد و از امیرآباد نکا به منطقه دامغان منتقل و با ایجاد مخازن ذخیره‌سازی در دامغان به‌منظور توسعه صنایع پایین‌دست پروپیلن در استان‌های خراسان‌شمالی، رضوی و جنوبی و سمنان و مناطق اطراف توزیع خواهد شد. از طرفی دیگر طرح GTPP اسلام‌آباد غرب نیز از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌در غرب کشور به‌منظور توسعه زنجیره پروپیلن اجراء می‌شود. همه این طرح‌ها GTPP (گاز به پروپیلن) یا MTP (متانول به پروپیلن) خواهند بود که هر دو این طرح‌ها به‌منظور توسعه زنجیره پروپیلن و بی‌نیازی کشور از واردات اجراء می‌شوند. این طرح، طرح بسیار ماندگاری در کشور است که امیدوارم در دولت دوازدهم اجرای آن آغاز شود. اجرای این طرح می‌تواند آهنگ توسعه صنعت پتروشیمی‌را به سمت توسعه هوشمند سوق دهد و محصولات باارزش‌تری متناسب با نیاز داخلی تولید خواهد شد.