ضرورت اصلاح اختلاف قیمت مس در بورس و بازار آزاد

ضرورت اصلاح اختلاف قیمت مس در بورس و بازار آزاد گروه زمین‌ومعدن -صنعت مس در سال‌های اخیر، بیش‌ترین ارزش‌افزوده را در حوزه فلزات اساسی بعد از فولاد داشته و برخی از فعالان صنعت مس کشور، این صنعت را یک صنعت پول‌ساز می‌دانند. مس‌کاتدی یا خالص که پس از فرآوری سنگ مس، حاصل می‌شود در صنایع […]

ضرورت اصلاح اختلاف قیمت مس در بورس و بازار آزاد

گروه زمین‌ومعدن -صنعت مس در سال‌های اخیر، بیشترین ارزش‌افزوده را در حوزه فلزات اساسی بعد از فولاد داشته و برخی از فعالان صنعت مس کشور، این صنعت را یک صنعت پول‌ساز می‌دانند. مس‌کاتدی یا خالص که پس از فرآوری سنگ مس، حاصل می‌شود در صنایع مختلفی از صنایع الکترونیکی و الکتریکی گرفته تا ساخت‌وساز کاربرد دارد و استفاده از مس در تهیه سیم، انتقال برق و مهمات‌سازی، امری رایج است. از آنجا که افزایش میزان توسعه‌یافتگی کشورها، مصرف سرانه مس نیز افزایش پیدا می‌کند رفع مشکلات صنعت مس موجب تقویت و توسعه‌یافتگی کشور می‌شود.

کوروش شعبانی؛ نائبرئیس انجمن مس با اشاره به اینکه در دهه‌های قبل، بخش‌خصوصی مس به معنای واقعی وجود نداشت ولی از حدود دو دهه قبل، فعالیت بخش‌خصوصی واقعی در زمینه اکتشاف و بهره‌برداری و تولیدات مس شروع شد، گفت: دلیل این فعالیت نیز، نیاز کشور و پتانسیل بالای معدنی در حوزه مس می‌باشد که در سال‌های اخیر به صورت جدی‌تر، واحدهای معدنی متعدد و واحدهای تولید کنسانتره و کاتد مس راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران با فاصله زیاد، تولیدکننده اول و بزرگ مس کشور است، افزود: از نظر تعداد شاید بیش از ۸۵ درصد معادن ما، در اختیار بخش‌خصوصی و نیمهخصوصی است.

شعبانی تصریح کرد: تمام صنایع در کشور، برای اینکه بتوانند به حداکثر توان خود برسند و تأمین‌کننده‌های مواد اولیه یا تولیدات صنعتی کشور باشند، احتیاج به حمایت‌هایی دارند. این حمایت‌ها، مادی یا معنوی است.

وی ادامه داد: در بخش‌خصوصی واحدهای کوچک‌مقیاس، حمایت مادی در اولویت‌های دوم و سوم قرار می‌گیرد و بیشتر حمایت معنوی می‌خواهد و تأمین زیرساخت لازم دارد که وظیفه دولت است. ما همیشه در تأمین زیرساخت مشکل داریم.

نائب‌رئیس انجمن مس، حمایتهای معنوی را اینگونه بیان کرد: منظور حمایت‌هایی است که باید از تولیدکننده در عمل به کار بیاید. حمایت در مقابل معارضین به معنای عام. همه سازمان‌هایی که در زمان دریافت پروانه اکتشاف باید از آنها استعلام بگیریم، می‌توانند معارض باشند. به این معارضین، معارضین محلی را هم اضافه کنید یعنی مردم محلی که جلوی فعالیت معادن و واحد‌ها را می‌گیرند و حمایتی هم از معدنکاران وجود ندارد. در این حالت، معدنکاران باید از توان خودشان استفاده کرده و مسأله را حل کنند و شاید هم نتوانند حل کنند.

وی به عنوان یک فعال این حوزه، درباره اینکه چه امکانات و انتظارتی در حوزه زیرساخت باید فراهم باشد، تأکید کرد: زیرساخت شامل آب، برق و راه است. معادن و صنایع مرتبط با آن از جمله تولیدکننده‌های حوزه مس و سایر موادمعدنی، به این زیرساخت‌ها احتیاج دارند. برای یک واحد صنعتی که تأمین برق انجام نمی‌شود باید با ژنراتور برق، این برق با هزینه بالا تأمین شود. چرا که استفاده از این تجهیزات هم، مشکلات خاص خودش را دارد و در زمان تعمیر این تجهیزات، تعطیل می‌شود.

شعبانی گفت: برخی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مس، شبه‌دولتی هستند. با محوریت و سرمایه‌گذاری بانک‌ها و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی، چنین واحدهایی هم تأسیس شده و فعالیت دارند.

نائب‌رئیس انجمن مس با اشاره به اینکه در اوایل سال ۱۳۹۷ یک قیمت‌گذاری دستوری انجام شد و این قیمت‌گذاری باعث شد که حجم زیادی از کاتد تولیدی ما از بورس کالا خریداری شده و با اختلاف قیمت زیادی در بازار آزاد فروخته شود، افزود: در حال‌حاضر هم در بسیاری از تولیدات، قیمت‌های بورس کالای ایران، خیلی ارزان‌تر از بازار آزاد است.

وی یادآور شد: در مردادماه سال۱۳۹۷ دولت اعلام کرد که نرخ دلار ضربدر قیمت مس در بورس فلزات لندن، ملاک قیمت‌گذاری بورس کالا باشد. در پنج ماهه اول سال ۱۳۹۷ نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی، در نظر گرفته می‌شد ولی بعداً که قیمت محصولات در بورس کالا و بازار آزاد، اختلاف زیادی پیدا کرد، دولت اعلام کرد که نرخ دلار «نیما»یی در قیمت‌گذاری بورس کالا، مبنا باشد.

این در حالی بود که به ما به عنوان تولیدکننده مس، جنسی با نرخ دلار نیمایی نمی‌فروشند و ما با نرخ دلار آزاد می‌خریم. ما با نرخ دلار آزاد قطعات، لوازم و ماشین‌‌آلات را تهیه می‌کنیم.

شعبانی با پیشنهاد اینکه قیمت‌گذاری برای تولیدات مس با قیمت متعادل و بازار مصرف واقعی باشد چرا که نرخ دلار نیمایی دست‌وپای تولیدکننده را می‌بندد، تصریح کرد: ما به عنوان تولیدکننده، معتقدیم اختلاف قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصدی فعلی با بازار مصرف واقعی باید اصلاح شود.