شاخص کل بورس مجدداً به یک میلیون واحد می‌رسد؟

شروع طوفانی بازارسرمایه در اولین روز هفته شاخص کل بورس مجدداً به یک میلیون واحد می‌رسد؟ گروه بانک، بیمه بورس- بعد از گذشتن هفته‌ای پُرافت‌وخیز، شاخص کل بازارسرمایه شروعی قدرتمند در اولین روز کاری هفته داشت؛ به طوری که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز(شنبه) با افزایش ۳۳هزار و ۴۰۴ واحد […]

شروع طوفانی بازارسرمایه در اولین روز هفته

شاخص کل بورس مجدداً به یک میلیون واحد می‌رسد؟

گروه بانک، بیمه بورس- بعد از گذشتن هفته‌ای پُرافت‌وخیز، شاخص کل بازارسرمایه شروعی قدرتمند در اولین روز کاری هفته داشت؛ به طوری که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز(شنبه) با افزایش ۳۳هزار و ۴۰۴ واحد روبه‌رو شد و به ۹۷۳ هزار و ۴۹۵ واحد رسید. بازارسرمایه که طی سال‌جاری نگاه‌ها را به خود معطوف کرده است، طی هفته‌ای که گذشت با سیرصعودی خود را از دست داد و از رکورد یک‌میلیون واحد عقب‌نشینی کرد. این واقعه برخی از علاقه‌مندان و مخصوصاً تازه‌واردان بازارسهام را دچار تردید کرد اما کارشناسان بازارسرمایه اعلام کردند که شاخص کل بورس باز هم به مدار صعودی باز خواهد گشت و این در حالی است که تاکنون سهامداران عدالت نتوانستند خودی نشان دهند و همچنان در انتظار ورود رسمی‌به بورس هستند. به هر شکل دیروز(شنبه) شاخص بورس توانست خود را به عدد ۹۷۳ هزار واحد برساند تا امیدواری‌ها برای بازگشت مجدد آن به شاخص بیش از یک‌میلیون واحد افزایش یابد. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش شش‌هزار و ۷۹۳ واحد به رقم ۳۱۸ هزار و ۸۴۱ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از سه‌هزار و ۶۴۳ تریلیون تومان رسید. معامله‌گران بورس بیش از ۷٫۴ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۹۲۹ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶۱۰۵ میلیارد تومان دادوستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس که به سه‌هزار و ۱۹۲ میلیارد تومان رسیده را هم در نظر بگیریم، ارزش معاملات این روز بورس تهران و فرابورس به بیش از ۹ هزار و ۲۹۷ میلیارد تومان رسیده است.

تازه واردها مراقب باشند

کارشناسان دلیل رشد شاخص بورس را فشار تقاضا برای خرید سهام ناشی از سرازیر شدن نقدینگی سرگردان به بازار سرمایه می‌دانند. البته در این بین هشدارهای اقتصاددانان و کارشناسان نیز قابل تأمل است که حضور در بورس باید همراه با شناخت بازار و تحلیل شرکت‌ها باشد. زیرا سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه همراه با ریسک است، بنابراین اکثر کارشناسان و مسؤولان بورس توصیه می‌کنند کسانی که تازه وارد بازار سرمایه می‌شوند، حتماً ابتدا از عرضه‌های اولیه که معمولاً با تخفیف همراه است و نیز سهام شرکت‌های دولت که برای اولین بار عرضه می‌شود و همچنین از خرید سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند تا دچار زیان نشوند و ریسک آنان به حداقل کاهش یابد.

وضعیت شاخص‌ها

شاخص قیمت با معیار وزنی‌ـ‌ارزشی در بورس تهران ۳٫۵درصد رشد کرده و به رقم ۲۵۸ هزار و ۱۲۲ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۲٫۱ درصد افزایش یافته و به رقم ۲۱۱ هزار و ۱۹ واحد رسید. شاخص آزاد شناور با افزایش ۳٫۵ درصدی به رقم یک‌میلیون و ۳۰۱ هزار و سه واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با رشد ۳٫۹ درصدی به رقم ۷۱۵ هزار و ۸۵۲ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس با افزایش ۲٫۹ درصد به رقم یک میلیون و ۹۴۵ هزار و ۵۸۸ واحد رسید.

نمادهای مهم، اثرگذار و پُربیننده

عمده نمادهای مهم بورسی مانند پتروشیمی‌ خلیج‌فارس، فولادمبارکه، ملی‌مس، گل‌گهر، بانک‌ملت، چادرملو و هلدینگ نفت و گاز پتروشیمی‌ تأمین بوده‌اند. نمادهای پُربیننده مربوط به بانک ملت، بانک تجارت، مخابرات ایران، فولادمبارکه ، پالایش نفت اصفهان و ملی مس ایران و بانک صادرات و بانک اقتصاد نوین بوده‌اند.

رشد شاخص فرابورس

در فرابورس ایران در پایان معاملات شاخص کل با افزایش ۳۸۳ واحدی به رقم ۱۱ هزار و ۲۴۸ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۷۴۰ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۱٫۸ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۷۴۱ هزار نوبت معامله و به ارزش سه‌هزار و ۱۹۲ میلیارد تومان در فرابورس ایران دادوستد کردند. نمادهای گهرزمین، پتروشیمی‌مارون، هلدینگ صنایع‌معدنی خاورمیانه، ذوب‌آهن اصفهان، صبا تأمین، پتروشیمی‌زاگرس و پتروشیمی‌تندگویان، در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بوده‌اند. همچنین نمادهای پربیننده در فرابورس، سیمان لار سبزوار، ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، تبرک، کشت و صنعت شهداب‌ناب خراسان، تولید نیروی برق دماوند، زرین‌معدن آسیا بوده‌اند.