برخورد با متخلفان شرط بازگشت آرامش به بازار لاستیک خودرو

برخورد با متخلفان شرط بازگشت آرامش به بازار لاستیک خودرو   مهدی قره‌داغلی -با تغییر سیاست‌های تخصیص ارز به برخی کالاها مانند تایر باعث شده است که از ابتدای سال‌جاری، تأمین مواد اولیه و همچنین واردات تایر توسط ارزنیمایی انجام شود. همین مسأله به‌اضافه موافقت ستاد تنظیم با افزایش ۳۰درصدی قیمت لاستیک انواع وسایل‌نقلیه سبک […]

برخورد با متخلفان شرط بازگشت آرامش به بازار لاستیک خودرو  

مهدی قره‌داغلی -با تغییر سیاست‌های تخصیص ارز به برخی کالاها مانند تایر باعث شده است که از ابتدای سال‌جاری، تأمین مواد اولیه و همچنین واردات تایر توسط ارزنیمایی انجام شود. همین مسأله به‌اضافه موافقت ستاد تنظیم با افزایش ۳۰درصدی قیمت لاستیک انواع وسایلنقلیه سبک و سنگین باعث شده تا بعضی از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان تایر به بهانه حذف ارز دولتی فرمان قیمت‌گذاری تایر، دست به احتکار یا عدم عرضه تایر در بازار بزنند که این امر بازار را با کمبود و گرانی مواجه کرده به طوری‌که توزیع لاستیک از دست نهاد‌های نظارتی خارج شده و با فعالیت افراد سودجو در بازار، قیمت این کالا با افزایش چند برابری مواجه شده است.

این در حالی است که از سال گذشته ثبت اطلاعات فروش و توزیع تایرهای سواری و سنگین توسط تولیدکنندگان در سامانه جامع تجارت اجباری شد و تولیدکنندگان مکلف شدند که آمار اطلاعات تولید و فروش خود را به صورت مستمر در سامانه جامع تجارت ثبت کنند؛ اما در عمل هیچکدام از واحدهای تولیدکننده تایر، به تکالیف قانونی خود عمل نکرده و برخلاف مصوبات کارگروه تنظیم بازار، شاهد افزایش دوبرابری قیمت تایر هستیم.

بر همین اساس این شائبه به وجود آمده است که یکی از عوامل اصلی گرانی تایر سبک، عدم شفافیت تولیدکنندگان در ثبت اطلاعات در سامانه جامعه تجارت است، به طوری‌که به گفته حمید‌محله‌ای؛ معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت، با توجه به اهمیت ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت به‌ منظور تنظیم و مدیریت بازار، تعدادی از تایرسازان در این زمینه به تکالیف قانونی خود عمل نمی‌کنند.

همچنین علی‌اکبرکریمی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از افزایش قیمت تایر، گفت: پس از حذف ارز دولتی از پروسه واردات تایر، قیمت این کالا در بازار افزایش یافت. بنابراین برخی با هدف کسب سود و پُر کردن جیب خود، لاستیک‌ها را احتکار کرده و از عرضه آن به بازار خودداری کردند، این وضعیت موجب شد فرمان کنترل قیمت تایر از دست وزارت صمت، معدن و تجارت خارج شود.

به همین منظور ستاد تنظیم بازار در آخرین مصوبه خود به منظور مقابله با عرضه خارج از شبکه لاستیک سبک و سنگین و برخورد با متخلفان فروش آن، اعلام کرد که تمامی‌کارخانجات تولیدی و یا واردکنندگان تایر به‌ویژه نمایندگان توزیع و خرده‌فروشی‌ها، مکلف شده‌اند تا نسبت به ثبت اطلاعات تولید، واردات و فروش انواع لاستیک سبک و سنگین با ارزنیمایی در سامانه جامع تجارت داخلی به تفکیک خودرو و خریدار اقدام کنند.

در این رابطه محمدعلی‌اسفنانی؛ مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: در صورت فروش تایر با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب در مغازه‌ها، فضای مجازی و فروشگاه‌های اینترنتی، سازمان تعزیرات قطعاً با متخلفان برخورد خواهد کرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با تأکید بر اینکه سازمان تعزیرات حمایت خود را از تولیدکنندگان داخلی ادامه می‌دهد، اظهار داشت: سیاست سازمان تعزیرات جلوگیری از تولید و فعالیت تولیدکنندگان نیست، اما همان‌طور که در گذشته با تولیدکنندگان متخلف لبنیات و لوازم خانگی برخورد شد. در صورت اثبات این مسأله که تولیدکنندگان لاستیک سبک و سنگین در گرانی و کمبود این کالاها نقش دارند، برخورد لازم با آن‌ها صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه هرگونه رسانه‌ای شدن انبارهای احتکار تایر پیش از اطلاع یافتن سازمان تعزیرات تبعات منفی را به همراه دارد، افزود: با پخش اخبار مربوط به کشف انبارهای احتکارکننده‌ تایر از رسانه ملی آن هم بدون حضور نماینده سازمان، احتکارکنندگان انبارها را به طور شبانه و فوری تخلیه کرده و سپس اجناس را به مکان دیگری انتقال می‌دهند تا فرآیند دسترسی و کشف این انبارها را مختل کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با اشاره به گزارش پخش شده از خبر صداوسیما راجع به احتکار تایر، گفت: از صداوسیما و همچنین افراد مطلع از احتکار کالاها خواهشمندیم قبل از رسانه‌ای کردن موضوع، با سازمان تعزیرات هماهنگی‌های لازم را به عمل بیاورند تا همراه با خبرنگار، گشت تعزیرات اعزام و با احتکارکنندگان برخورد آنی صورت پذیرد.

اسفنانی با بیان اینکه در صورت مشاهده تخلف از جانب تولیدکنندگان تایر و احراز احتکار کالا، قاطعانه با آنان برخورد خواهد شد، گفت: سازمان تعزیرات با هرگونه گران‌فروشی، عدم عرضه مناسب، احتکار و مخفی کردن کالا مقابله خواهد کرد و در این مسیر بین هیچ صنف و گروهی تمایز قائل نخواهد شد.