تشویق سرمایه‌گذاری در بورس با کاهش۲۰ درصدی کارمزد معاملات

تشویق سرمایه‌گذاری در بورس با کاهش۲۰ درصدی کارمزد معاملات گروه بانک، بیمه، بورس- بحث دریافت کارمزد معاملات بورس با رشد و رکوردشکنی‌های متوالی شاخص کل بورس مجدداً داغ شده است. در واقع هر روز در بورس تهران میلیون‌ها معامله انجام می‌شود و به تبع آن کارمزدی از سپرده‌گذار دریافت می‌شود که این کارمزد تنها مختص […]

تشویق سرمایه‌گذاری در بورس با کاهش۲۰ درصدی کارمزد معاملات

گروه بانک، بیمه، بورس- بحث دریافت کارمزد معاملات بورس با رشد و رکوردشکنی‌های متوالی شاخص کل بورس مجدداً داغ شده است. در واقع هر روز در بورس تهران میلیون‌ها معامله انجام می‌شود و به تبع آن کارمزدی از سپرده‌گذار دریافت می‌شود که این کارمزد تنها مختص به یک بار نیست و سپرده‌گذار همچون دیگر معاملات باید برای هر معامله‌ای وجهی دریافت کند. جمع کارمزد معاملات بابت خرید سهام معادل ۰٫۴۶۴ درصد قیمت خرید است. درحالی‌که بابت فروش سهام مبلغی معادل ۰٫۵۷۵ درصد قیمت فروش کسر می‌گردد که البته ۰٫۱درصد کسورات مربوط به مالیات است و درصد مالیات در سال‌های آتی به سطح نرمال خود یعنی ۰٫۵ درصد مبلغ فروش بازخواهد گشت. به همین دلیل همواره بحث کارمزد معاملات در بورس داغ بوده است تا اینکه سازمان بورس در اطلاعیه‌ای خبر از کاهش کارمزد معاملات داد.

کاهش کارمزد معاملات

در همین رابطه، علی صحرایی؛ مدیرعامل بورس تهران در نامه‌ای به رئیس اداره نظارت با ناشران بورسی به جزییات مصوبه اخیر هیأت‌مدیره سازمان بورس که از تاریخ اول مردادماه به اجراء درخواهد آمد اشاره کرده است که متن نامه به این شرح است: در راستای رعایت مفاد ماده۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و با توجه به نامه شماره ۶۶۳۸۰/۱۲۲ مورخ۷/۴/۱۳۹۹ مدیریت نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، به استحضار می‌رساند براساس بند یکم مصوبه۶۵۲ صورتجلسه هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مقرر گردید به منظور کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، تشویق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و انجام اقدام لازم به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران در بازار اوراق بهادار، تغییرات به شرح زیر در نرخ خدمات شرکت از تاریخ۱/۵/۱۳۹۹ اعمال گردد.

۱- سقف نرخ کارمزد حاصل از خرید و فروش سهام و حق‌تقدم سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به میزان ۲۰درصد با رعایت حداکثر سقف ریالی مصوب در هر معامله کاهش می‌یابد. در این راستا با توجه به کاهش هزینه معاملات به نظر می‌رسد حجم معاملات و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به تبع این تصمیم افزایش یافته و تأثیر قابل‌توجهی بر روند درآمدهای عملیاتی شرکت متصور نمی‌باشد.

۲- معادل ۳۰درصد از درآمد کارمزد معاملات سهام و حق‌تقدم سهام در بورس اوراق بهادار تهران به صورت روزانه توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی کسر و به حساب صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه واریز خواهد گردید. واریز مبلغ مذکور به حساب این صندوق به منزله درخواست صدور واحدهای سرمایه‌گذاری می‌باشد که این امر با توجه به امکان سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت تا تاریخ این مصوبه، منجر به ایجاد طبقه جدیدی در سرمایه‌گذاری‌های شرکت خواهد شد که این امر با در نظر گرفتن محاسبات NAV این صندوق‌ها و تأثیر آن بر قیمت واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های مربوطه، در نهایت به ایجاد انتفاع برای سهامداران شرکت منجر خواهد شد. بدیهی است؛ در صورتی که اثر اعمال مصوبه کاهش هزینه‌های معاملات تأثیر بااهمیتی بر درآمدهای عملیاتی شرکت ایجاد نماید، بلافاصله آثار آن افشاء خواهد شد.

حال با توجه به اینکه کارمزد معاملات بورس کاهش یافته است و از سوی دیگر دولت نیز با تمام توان در این بازار حضور پیدا کرده و به نوعی بازارسرمایه را دستوری کرده است، باید دید که آیا شاهد استقبال بیشتری از سوی مردم خواهیم بود یا اینکه بازارهای موازی نیز همچنان جذابیت‌های خود را برای سپرده‌گذاری خواهند داد.