سود تجدیدپذیرها از بحران بازار نفت

سود تجدیدپذیرها از بحران بازار نفت  گروه انرژی- گمانه‌زنی‌ها برای آرام گرفتن عقربه قیمت بازار نفت به روی ۷۰دلار ادامه دارد، اینکه چه زمانی نفت به دوران طلایی خود باز گردد همچنان در ‌هاله‌ای از ابهام به‌سر می‌برد. تقاضای جهانی نفت همچنان در سراشیبی سقوط است و موج کرونا سایه شوم خود را برسر بازار […]

سود تجدیدپذیرها از بحران بازار نفت

 گروه انرژی- گمانه‌زنی‌ها برای آرام گرفتن عقربه قیمت بازار نفت به روی ۷۰دلار ادامه دارد، اینکه چه زمانی نفت به دوران طلایی خود باز گردد همچنان در ‌هاله‌ای از ابهام به‌سر می‌برد. تقاضای جهانی نفت همچنان در سراشیبی سقوط است و موج کرونا سایه شوم خود را برسر بازار نگه داشته است. از یک طرف متحدان اوپک سعی دارند با اجرای تصمیماتی که در راستای احیای بازار نفت گرفته‌اند به کنترل اوضاع موجود بپردازند و از طرف دیگر بسیاری از شرکت‌ها با تغییر رویه در حال رجوع به انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.  

شرکت مشاوره انرژی دی‌ان‌وی (DNV) اعلام کرد که تأثیر ماندگار همه‌گیری ویروس کرونا به‌گونه‌ای است که احتمالاً سال ۲۰۱۹ دوران اوج و به‌دنبال آن افول تقاضای جهانی نفت و انتشار دی‌اکسیدکربن رقم بخورد.

به گزارش رویترز، این مؤسسه نروژی که در زمینه مدیریت ریسک و فناوری به شرکت‌های نفتی و شرکت‌های فعال در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر مشاوره می‌دهد، اعلام کرد: مصرف جهانی انرژی در سال۲۰۵۰ به دلیل تأثیر بیماری همه‌گیر کرونا هشت‌درصد کمتر از برآورد پیشین خواهد بود.

دی‌ان‌وی در بیانیه‌ای درباره تحقیقات خود درباره تأثیر کرونا بر تقاضای نفت و تولید گازهای گلخانه‌ای اظهار کرد: تحولات رفتاری پایدار مردم در زمینه سفر، رفت‌وآمد و عادت‌های کاری سبب کاهش مصرف انرژی و کاهش تقاضای سوخت‌های فسیلی در بخش حمل‌ونقل و همچنین تولید آهن و فولاد می‌شود.

سوره الویک؛ مدیر بخش چشم‌انداز انتقال انرژی این مؤسسه گفت: در حالی که انتظار داریم تقاضای نفت سال آینده بهبود یابد، فکر می‌کنیم که احتمالاً هرگز به سطح سال ۲۰۱۹ نرسد.

این مؤسسه پیش از این برآورد کرده بود که تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲ به اوج می‌رسد.

به نظر می‌رسد انرژی‌های تجدیدپذیر از این بحران سود می‌برد، زیرا هنگامی‌که تقاضای کلی انرژی کاهش می‌یابد، منابع انرژی ارزان‌تر مانند باد و خورشید به سوخت‌های فسیلی ترجیح داده می‌شوند.

در حالی که مقدار انتشار جهانی دی‌اکسیدکربن نیز به احتمال زیاد در سال ۲۰۱۹ به اوج و در پی آن افول خود رسیده است، شیب کاهشی که انتظار می‌رود در آینده اتفاق بیفتد به اندازه‌ای نخواهد بود که به تحقق اهداف‌ توافق‌نامه اقلیمی‌پاریس منجرشود، بنابراین لازم است اقدام‌های دیگری مانند جلوگیری از انتشار و ذخیره کربن (CCS) و استفاده بیشتر از هیدروژن انجام شود.

الویک گفت: ویروس کرونا نشان داد تغییرات رفتاری امکان‌پذیر است و می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم تا تغییری ایجاد کنیم که برای آب‌وهوا مفید باشد.

توافق اوپکی‌ها به کجا رسید؟

اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که با تعمیق کاهش عرضه نفت عربستان و چند عضو دیگر اوپک، تولید نفت این سازمان در ماه ژوئن با کاهش قابل‌ملاحظه‌ای روبه‌رو شد.

بررسی‌های این خبرگزاری نشان می‌دهد عربستان و دیگر اعضای حاشیه خلیج‌فارس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه ژوئن، مقدار تولید نفت این سازمان را به کمترین سطح در دو دهه اخیر رساندند و پایبندی این سازمان به توافق کاهش تولید اوپک‌پلاس به بیش از صددرصد رسید. این در حالی است که کشورهایی مانند عراق و نیجریه نتوانستند در ماه ژوئن به‌طور کامل به این توافق پایبند باشند.

براساس این بررسی، ۱۳ عضو اوپک در ماه ژوئن به‌طور میانگین ۲۲ میلیون و ۶۲۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کردند که نسبت به سطح میانگین تولید ماه مه یکمیلیون و ۹۲۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

تاماس وارگا؛ تحلیلگر مؤسسه پی‌وی‌ام، در این باره گفت: انتظار می‌رود تقاضای نفت در نیمه دوم سال افزایش یابد و اجماعی عمومی‌وجود دارد که ائتلاف اوپک‌پلاس همان‌طور که انتظار می‌رود در ماه‌های ژوئن و ژوئیه با پایبندی کامل نفت تولید کند.

براساس این بررسی، تاکنون و در ماه ژوئن، کاهش عرضه اوپک شش‌میلیون و ۵۲۳ هزار بشکه در روز بوده که نشان‌دهنده پایبندی ۱۰۷درصدی آنها به توافق کاهش تولید است، سطح پایبندی در ماه مه ۷۷ درصد بود.

بیشترین کاهش عرضه نفت د ماه ژوئن مربوط به عربستان بوده که در ماه ژوئن هفت‌میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در روز و تقریباً روزانه یک میلیون بشکه کمتر از سهمیه خود مطابق توافق اوپک‌پلاس نفت تولید کرده است.

امارات متحده عربی و کویت نیز کاهش‌ تولید داوطلبانه بیشتری نسبت به سهمیه خود داشتند.

از ذخایر نفت آمریکا چه خبر؟

قیمت نفت روز چهارشنبه گذشته پس از انتشار آماری که کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا را نشان داد، افزایش پیدا کرد.

گزارش مؤسسه امریکن پترولیوم نشان داد، ذخایر نفت و بنزین آمریکا هفته گذشته بیش از حد انتظار کاهش داشته است در حالی که ذخایر سوخت‌های تقطیری رشد کرده است.

طبق این آمار، ذخایر نفت آمریکا ۸٫۲ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۵۳۷ میلیون بشکه رسید در حالی که تحلیلگران کاهش ذخایر به میزان ۷۱۰ هزار بشکه را پیشبینی کرده بودند.

عامل دیگری که از رشد قیمت نفت پشتیبانی کرد، کاهش تولید نفت اوپک در ژوئن به پایین‌ترین حد در دو دهه گذشته بود. طبق نظرسنجی رویترز، اوپک در ژوئن مجموعاً ۲۲٫۶۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۱٫۹۲ میلیون بشکه در روز نسبت به آمار ماه مه کاهش داشته است.

مؤسسه ING Economics در یادداشتی اعلام کرد، کاهش تولید اوپک به معنای آن است که این گروه نرخ پایبندی بالای صددرصد به توافق کاهش تولید در ژوئن داشته است. با این حال این پایبندی بیش از حد نتیجه کاهش اضافی تولید از سوی کشورهای عربستان‌سعودی، امارات متحده‌عربی و کویت بوده است. این سه کشور موافقت کرده بودند که در ژوئن بیشتر از سهمیه تعیین شده، تولیدشان را کاهش دهند.

به گفته تحلیلگران، رشد قیمتهای نفت امسال به دلیل عرضه فراوان و کاهش یکسومی‌ تقاضا برای سوخت به دلیل شیوع ویروس کرونا ضعیف خواهد ماند.

در نظرسنجی رویترز از تحلیلگران پیشبینی کرد که قیمت نفت امسال در حدود ۴۰دلار خواهد ماند و روند بهبود احتمالی قیمت در سه‌ماهه چهارم سرعت می‌گیرد.

براساس گزارش رویترز، روند شیوع ویروس کرونا در جهان ادامه دارد و موارد ابتلا افزایش پیدا کرده است. موارد ابتلا به ویروس کرونا در جهان از مرز بیش از ۱۰میلیون عبور کرده و بیش از نیممیلیون نفر تاکنون بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.