توسعه خطوط ریلی دیار نصف جهان از طریق مناقصه

توسعه خطوط ریلی دیار نصف جهان از طریق مناقصه گروه اجتماعی- برای کلانشهرهای بزرگ جهان، مترو غنیمتی باارزش است. از آن جهت که هم آلودگی کمتری دارد و هم برای مسافران مقرون به‌صرفه است. در کشورمان نیز کلانشهرهایی هستند که زیرزمین خود را به حرکت قطار اختصاص داده‌اند. یکی از این کلانشهرها اصفهان است. شهری […]

توسعه خطوط ریلی دیار نصف جهان از طریق مناقصه

گروه اجتماعی- برای کلانشهرهای بزرگ جهان، مترو غنیمتی باارزش است. از آن جهت که هم آلودگی کمتری دارد و هم برای مسافران مقرون به‌صرفه است. در کشورمان نیز کلانشهرهایی هستند که زیرزمین خود را به حرکت قطار اختصاص داده‌اند. یکی از این کلانشهرها اصفهان است. شهری فوق‌العاده زیبا که به دلیل سبک خاص معماری‌اش به نصف جهان نیز معروف است. برای شهر اصفهان سه‌خط قطار شهری در نظر گرفته شده‌است اما در حال‌حاضر دیار زاینده‌رود تنها دارای یک خط متروی فعال است و قرار شده که با برگزاری مناقصات خطوط۲و۳ مترو نیز احداث شود تا بلکه مشکل این شهر پرجمعیت و پرترافیک کمتر شود؛ شهری که همچون پایتخت میلیون‌ها نفر جمعیت دارد و رفت‌وآمد در آن نیز کار سختی شده است.

تاریخچه مترو در اصفهان

به تاریخ مترو در این شهر که نگاهی بیندازی به دهه‌ها قبل می‌رسی؛ زمانی که قبل از پیروزی انقلاب طرح احداث خطوط مترو کلید زده شد. پیشنهاد ساخت مترو در اصفهان در زمان احداث کارخانه ذوب‌آهن در دهه۱۳۴۰ داده ‌شد. در این طرح قرار بود فرودگاه بین‌المللی اصفهان به شهرستان فولادشهر و سپس کارخانه ذوب‌آهن متصل گردد که اجرایی نشد. نخستین طرح جامع حمل‌ونقل شهر اصفهان در سال۱۳۵۵ توسط مهندسین مشاور سوئدی ولوو صورت گرفت اما به مرحله اجراء نرسید. پس از انقلاب ایران، در سال۱۳۵۹ مطالعات جامع حمل‌ونقل اصفهان توسط سازمان مدیریت برنامه‌وبودجه استان انجام شد. پس از آن، از سال ۱۳۷۵ به مدت دو سال طراحی اولیه خطوط اولویت‌دار قطارشهری اصفهان و حومه انجام گرفت و پس از تصویب بودجه احداث قطارشهری توسط مجلس شورای اسلامی‌ در سال۱۳۷۹، عملیات اجرایی خط(یک) متروی اصفهان از سال ۱۳۸۰ آغاز شد.

نگاهی به خط یک

این خط از شمال شهر اصفهان آغاز شده و پس از طی مسیری به طول ۲۰٫۲ کیلومتر به پایانه مسافربری صفه در جنوب اصفهان می‌رسد. در این خط ۲۰ ایستگاه وجود دارد. ساخت این خط در سال ۱۳۸۱ آغاز و پس از ۱۵سال به‌طور کامل افتتاح شد. فاز نخست شامل ۱۰ ایستگاه به طول ۱۱ کیلومتر بوده که در ۲۳ مهرماه ۱۳۹۴ افتتاح شد. فاز دوم به فاصله یک سال پس از فاز اول در ۱۳ آبان‌ماه سال۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید. این فاز شامل ایستگاه تختی بوده‌ است. در مردادماه ۱۳۹۶ ایستگاه‌های سی‌وسه‌پل، دکتر شریعتی و آزادی (دروازه شیراز) به بهره‌برداری آزمایشی رسیدند و قطار برای اولین‌بار از زیر زاینده‌رود عبور کرد و در حال‌حاضر این ایستگاه‌ها فعال و مورد استفاده مردم اصفهان هستند. فاز چهارم این پروژه شامل شش‌ایستگاه امام‌حسین(ع) (دروازه دولت)، انقلاب، دانشگاه، کارگر، کوی امام و دفاع مقدس(صفه) در آخرین روزهای سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید و خط (یک) متروی اصفهان تکمیل شد.

نگاهی به خطوط ۲ و ۳

حال قرار شده که تا خطوط ۲ و ۳ متروی اصفهان نیز احداث شود. خط۲ متروی اصفهان از خمینی‌شهر شروع و پس از عبور از خیابان اشرفی‌اصفهانی (کهندژ) و در ایستگاه مشترک امام‌حسین(ع) از زیر خط شمالی-جنوبی وارد خیابان سپه شده و از زیر قسمت شمال میدان نقش‌جهان به سمت خیابان حافظ می‌رود. این خط در خیابان‌ هاتف به سمت شمال ادامه می‌یابد و پس از عبور از روی میدان لاله در طول خیابان زینبیه ادامه می‌یابد. طول کل مسیر ۲۴٫۴ کیلومتر و دارای ۲۳ ایستگاه می‌باشد. فاز یک این مسیر مورد تصویب قرار گرفته و اجرای آن آغاز شده‌است. خط سوم قطار شهری اصفهان نیز از ایستگاه آزادی آغاز می‌شود و با عبور از بلوار دانشگاه و بلوار ارتش به پایانه جنوب‌غرب شهر اصفهان واقع در جنوب تقاطع اندیشه می‌رسد و سپس به سمت فولادشهر و زرین‌شهر امتداد می‌یابد. طول این مسیر حدود ۸٫۸ کیلومتر و شامل هفت‌ایستگاه می‌باشد. ادامه این خط از میدان آزادی تا میدان لاله است که هنوز برنامه‌ریزی نشده است.

کمک مناقصه برای احداث خطوط بعدی

حال شهردار اصفهان ابراز امیدواری کرده مثل خط (یک) متروی این شهر، احداث این پروژه ۱۶ سال طول نکشد. قدرت‌ا…‌نوروزی در این باره چنین می‌گوید: خط یک مترو که ۱۶ سال ساخت آن طول کشیده بود ظرف چهار ماه به بهره‌برداری رسید. خط دوم مترو را از جبهه غرب به مناقصه گذاشتیم. باید خط دو مترو پنج ساله تمام شود نه‌اینکه ۱۸ سال به طول انجامد. برای احداث خط۳ مترو هم با سرمایه‌گذار در حال مذاکره هستیم. احداث خط تراموا نیز در دستور کار است و با مشارکت غیردولتی کلنگ تراموا به‌زودی به زمین زده خواهد شد. تراموا از دروازه تهران به دروازه شیراز خواهد آمد تا دانشجویان بهتر بتوانند امور خود را پیش ببرند.