توقف قطار طرح‌هاي جهش‌دوم صنعت پتروشيمي در ايستگاه هگمتانه

توقف قطار طرح‌هاي جهش‌دوم صنعت پتروشيمي در ايستگاه هگمتانه گروه پتروشیمی- در قطار طرح‌های جهش‌دوم صنعت پتروشیمی‌پس از پروژه میاندوآب که طی روزهای گذشته به بهره‌برداری رسید، نوبت به طرح هگمتانه رسیده است. اتمام طرحی که پس از کلنگ‌زنی در سال ۸۳ با فرازوفرودهای بسیاری مواجه شد از سال گذشته در سراشیبی تسریع در مختومه […]

توقف قطار طرح‌هاي جهش‌دوم صنعت پتروشيمي در ايستگاه هگمتانه

گروه پتروشیمی- در قطار طرح‌های جهش‌دوم صنعت پتروشیمی‌پس از پروژه میاندوآب که طی روزهای گذشته به بهره‌برداری رسید، نوبت به طرح هگمتانه رسیده است. اتمام طرحی که پس از کلنگ‌زنی در سال ۸۳ با فرازوفرودهای بسیاری مواجه شد از سال گذشته در سراشیبی تسریع در مختومه کردن این پرونده صنعتی قرار گرفت. مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی‌در مهرماه سال گذشته بیان کرده بود: هم‌اکنون در کشور ۵۶ مجتمع پتروشیمی‌داریم که امیدواریم پنجاه‌وهفتمین آن پتروشیمی‌ هگمتانه باشد. بهزاد محمدی وعده تحقق و بهره‌برداری از این طرح را در بهار سال ۹۹ داده بود. 

براساس این گزارش، میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در این طرح ۷۲۲ میلیارد تومان اعلام شده، این درحالی است که ۵۷درصد سرمایه مورد نیاز توسط سهامداران بخش‌خصوصی، ۳۳درصد توسط پتروشیمی‌ایران و ۱۰درصد نیز توسط سرمایه‌گذار خارجی تأمین شده است‌.

این طرح در حال‌حاضر بیش از ۹۵ درصد پیشرفت دارد و در آستانه راه‌اندازی است و می‌تواند برای ۲۳۷ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کند.

شهریورماه سال۸۱، مجوز تأسیس پتروشیمی‌ هگمتانه از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌ صادر شد اما این پروژه که قرار است پس از راه‌اندازی، PVC گرید پزشکی مخصوص مصارف پزشکی و دارویی تولید کند، در میانهراه دچار توقف شد.

با این حال پس از چند سال رکود که یکی از عوامل آن ترکیب سهامداران آن بود، از سال قبل منابع مالی موردنیاز برای تکمیل این طرح تأمین شد.

این طرح به‌منظور تولید PVC گرید پزشکی به روش سوسپانسیون با ظرفیت سالانه ۴۵هزار تن (۳۶ هزار تن پودر و ۹هزار تن گرانول) در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در کیلومتر۱۰ جاده همدان – تهران قرار است پاییز سال‌جاری به بهره‌برداری برسد.

دانش فنی این واحد متعلق به شرکت ایتالیایی IGS بوده که ۱۰درصد سهام طرح را نیز در اختیار داشته و ۵۷ درصد آن متعلق به بخش‌خصوصی و ۳۳ درصد باقیمانده به شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌ تعلق دارد.

طرح پتروشیمی ‌هگمتانه، شامل سه واحد فرآیندی، یوتیلیتی و آفسایت است و کلیه مجوزهای محیط‌زیست، آب، سوخت و خوراک آن اخذ شده است.

پتروشیمی ‌هگمتانه مهرماه بهره‌برداری می‌شود

  استاندار همدان با اشاره به پیشرفت طرح احداث پتروشیمی‌ هگمتانه گفت: این واحد صنعتی در مهرماه سال‌جاری بهره‌برداری می‌شود.

سیدسعید شاهرخی اظهار داشت: منابع مالی و خوراک اولیه شرکت پتروشیمی‌ هگمتانه طبق وعده مدیرعامل شرکت پتروشیمی ‌ایران تأمین شده است.

وی اضافه کرد: طی چند روز گذشته به همراه مدیرعامل صنایع پتروشیمی ‌ایران و جمعی از مسؤولان از پتروشیمی‌ هگمتانه بازدید کردیم و آخرین مراحل پیشرفت این طرح را مورد بررسی قرار دادیم.

استاندار همدان گفت: پتروشیمی‌ هگمتانه می‌تواند در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و تقویت شعار سال مبنی بر جهش‌تولید، نقش مؤثری در اشتغال و تولید ایفاء کند.

شاهرخی با بیان اینکه عملیات اجرایی پتروشیمی ‌هگمتانه به سرعت در حال پیشرفت است، افزود: از تمام ظرفیت و امکانات استان برای به سرانجام رساندن این طرح بهره می‌بریم.