مشکلات نظام اقتصادی؛ منشأ التهابات بازار خودرو

مشکلات  نظام اقتصادی؛ منشأ التهابات بازار خودرو گروه خودرو –این روزها بلاتکلیفی عجیبی در بازار خودرو وجود دارد، چرا که نمی‌توان تصمیمی‌درخصوص خرید یا فروش خودرو گرفت. از طرفی مسؤولان ادعا کاهش قیمت خودرو را دارند از طرفی برخی می‌گویند قیمت‌ها روبه افزایش است و از این جهت خریداران و فروشندگانی در بازار وجود ندارند. […]

مشکلات  نظام اقتصادی؛ منشأ التهابات بازار خودرو

گروه خودرو –این روزها بلاتکلیفی عجیبی در بازار خودرو وجود دارد، چرا که نمی‌توان تصمیمی‌درخصوص خرید یا فروش خودرو گرفت. از طرفی مسؤولان ادعا کاهش قیمت خودرو را دارند از طرفی برخی می‌گویند قیمت‌ها روبه افزایش است و از این جهت خریداران و فروشندگانی در بازار وجود ندارند. این در حالی است که به گفته کارشناسان: عوامل مختلفی در افزایش قیمت خودرو مؤثر است که مهم‌ترین آن شرایط اقتصادی حال کشور می‌باشد، چرا همین عوامل باعث افزایش نرخ مواد اولیه و در نهایت قیمت خودرو می‌شود.

در این رابطه حجتا…‌فیروزی؛ سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از گرانی مجدد خودرو، گفت: التهابات کنونی بازار خودرو، ارز، مسکن و… ناشی از مشکلات موجود در نظام اقتصادی کشور است، به عبارتی در حال‌حاضر قیمت‌ها تابع معادلات اقتصادی نبوده و متأثر از مسائل سیاسی و روانی است، مادامی‌که مسائل روانی حاکم برجامعه به درستی مدیریت نشود، نمی‌توان قیمت‌ها را به سمت منطقی شدن هدایت کرد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ‌با طرح این پرسش که چه اتفاقی در هفته‌های اخیر رخ داده که قیمت خودرو مجدداً صعودی شده است، افزود: سفرها به دلیل شیوع ویروس کرونا محدود شده است، بنابراین حجم تقاضای واقعی تغییری نکرده است.

وی افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر را ناشی از رشد نرخ ارز دانست و اظهار کرد: از آنجایی که بازار ارز به درستی مدیریت نشده و نوسانات بسیار است، قیمت‌ها در تمامی‌حوزه‌ها افزایش یافته و گرانی سربه فلک گذاشته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از برخی سیاست‌ها، اضافه کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از پروسه واردات برخی کالاها، بدون توجه به شرایط جامعه، یکی دیگر از دلایل گرانی چارچرخ‌هاست، در حال‌حاضر که بازار خودرو نابه‌سامان است تصمیماتی مانند حذف ارز دولتی از واردات تایر موجب افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه خودروسازان باید با افزایش عرضه و نهاهای نظارتی با نظارت دقیق بر بازار خودرو از افزایش عجیب و غریب قیمت خودرو جلوگیری کنند، ادامه داد: در هفته‌های اخیر، حجم تقاضا در بازار چارچرخ‌ها نسبت به گذشته افزایش نیافته، زیرا انگیزه مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس بیشتر شده است، بنابراین از بین رفتن تعادل عرضه و تقاضا را نمی‌توان دلیلی برای گرانی خودرو در روزهای گذشته دانست.

همچنین ا…‌وردی دهقانی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به وضعیت کنونی قیمت در بازار خودرو اشاره و رشد نرخ ارز و کاهش عرضه خودرو در هفته‌های اخیر را یکی از دلایل گرانی خودروها دانست و گفت: اگرچه قیمت خودرو در ماه گذشته، کاهش چند میلیونی را تجربه کرد اما این روند تداوم نداشت و با گرانی دلار و کاهش عرضه، مجدد این جریان صعودی شد.

وی افزود: متأسفانه خودرو در ایران مدت‌هاست به دلیل اجرای سیاست‌گذاری غلط تبدیل به کالای سرمایهای شده است در حالی که قیمت خودرو به‌گونه‌ای است که نه تولیدکننده و نه مصرف‌کننده از آن نفعی نمی‌برند، بلکه این سودجویان هستند که بازار به کام‌شان است.

دهقانی با اشاره به اینکه حذف واسطه‌ها موجب واقعی شدن قیمت‌ها می‌شود، تأکید کرد: دولت باید با ایجاد زیرساخت‌های مناسب نقدینگی سرگردان موجود در کشور را به سمت تولید هدایت کند درغیر این صورت سیل این اعتبارات موجب نابودی بیشتر بازار سکه، ارز، خودرو و مسکن خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان بر لزوم ایجاد سازوکار مناسب برای واردات خودرو به منظور ایجاد رقابت‌پذیری در بازار خودرو اشاره و اظهار داشت: با تصمیمگیری به موقع و ایجاد سازوکار مناسب در حوزه واردات ضمن اینکه زمینه رقابت‌پذیری در بازار خودرو فراهم می‌شود بلکه این جریان بر وضع قیمت‌ها و رشد کمی‌و کیفی تولیدات داخلی تأثیر بسیاری خواهد داشت.