تأثیر افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی بر قیمت خودرو

تأثیر افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی بر قیمت خودرو گروه خودرو -بحث افزایشی ‌بودن قیمت ارز و حرکت به‌سوی فتح قیمت‌های جدید است. این روزها قیمت ارز بیش از ۲۲هزار و ۵۰۰ تومان است. افزایش روزافزون قیمت ارز از یک‌سو و در دسترس نبودن آن از سوی دیگر، تهدیدی جدی برای تولید […]

تأثیر افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی بر قیمت خودرو

گروه خودرو -بحث افزایشی ‌بودن قیمت ارز و حرکت به‌سوی فتح قیمت‌های جدید است. این روزها قیمت ارز بیش از ۲۲هزار و ۵۰۰ تومان است. افزایش روزافزون قیمت ارز از یک‌سو و در دسترس نبودن آن از سوی دیگر، تهدیدی جدی برای تولید محسوب می‌شود. این بحران ارزی می‌تواند ترمز خودروسازان برای افزایش تولید و حتی در شرایط بحرانی‌تر ترمز ادامه تولید را بکشد و از سویی دیگر این افزایش در بحث قیمت خودرو می‌باشد، چراکه با توجه به این مسأله که قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد، قیمت تولید نیز افزایش پیدا می‌کند. در شرایطی که قیمت‌ها همچنان به‌صورت دستوری تعیین می‌شود، این اقدام به زیان هرچه بیشتر خودروسازی‌ها و تعطیلی برخی از قطعه‌سازان می‌انجامد.

در این باره عادل نجف‌زاده؛ عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ‌بر تأثیر افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی بر قیمت خودرو تأکید کرد و اظهار داشت: تا زمانی که فرآیند تولید تا عرضه خودرو براساس یک معادله و استراتژی معین و همراه با شفاف‌سازی نباشد، اصلاح قیمت خودرو محقق نمی‌گردد.

وی افزود: افزایش قیمت خودرو از مشکلات عمده کشور در صنعت خودرو نیست بلکه مبحث اصلی، کاهش ارزش پول ملی کشور است که نیازمند پشتوانه‌های خاصی است.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی‌ ضمن اشاره به تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، گفت: به اعتقاد بنده بهترین راهکار در شرایط تحریمی، بازگشت خودروسازان به دانشگاه‌های قدرتمند کشور و به آغوش توانمندی‌های داخلی است.

نجف‌زاده تأکید کرد: اگر دانشگاه‌ها را به‌عنوان مرکز تحقیق و توسعه (R&D) تولید داخلی قرار دهیم، مطمئناً در بخش خودرو و حتی حوزه‌های دیگر نتایج خوبی کسب خواهیم کرد.

وی درخصوص میزان تقاضای واقعی کشور با توجه به تولید ۱۰۰ هزارتایی شرکت سایپا طی سه ماه نخست سال ۹۹ و متعاقب آن ایرانخودرو، اذعان داشت: قطعاً نیاز بازار کمتر از این مقدار است و این تقاضا، تقاضای واقعی نیست زیرا خودروی مصرفی به علت سازوکار اشتباه فروش، به دست مصرف‌کننده اصلی نمی‌رسد و بازار خودرو به یک بازار حباب‌واری تبدیل شده که گاهی مشتعل شده و در مقطعی از زمان فرو می‌نشیند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ‌با بیان اینکه تقاضای غیرواقعی و فرآیند دلالی به همراه سایر عوامل یکی از علل اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار است، تصریح کرد: بازبینی و رصد این موضوع که چه تعداد از ثبت‌نامی‌های طرح‌های فروش، جزء مصرف‌کنندگان واقعی خودرو بوده‌اند و چه تعداد با هدف بهره‌برداری از افزایش قیمت‌ها در بازار و کسب سود بوده، از نظر اقتصادی علاوه بر اینکه امکان‌پذیر است، از وظایف وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت است.

نجف‌زاده درخصوص نحوه کنترل بازار گفت: فرآیند فعلی فروش، تنها پروسه‌ برای ثبت‌نام خرید خودرو است که می‌بایست اصلاح شود. زیرا موجب افزایش بهای گزاف محصولات خودرویی شده و این امر ناشی از دپوی خودروها توسط خریدارانی است که به هر شکل ممکن مترصد سوء‌استفاده از سیستم فروش فعلی هستند.

به گفته وی، ورود ناگهانی خودروهای دپویی در پارکینگ‌ها به بازار، افزایش ناگهانی قیمت خودرو را به همراه خواهد داشت.

نجف‌زاده ادامه داد: راهکار این وضعیت تبعیت فرآیند عرضه خودرو به متقاضیان از سازوکاری است که دستیابی به دپوی بیش از حد خودرو را غیرممکن می‌سازد.

حسن کریمی‌سنجری؛ کارشناس صنعت خودرو بر این باور است که حدود نیمی‌ از بهای تمام‌شده یک خودرو داخلی متأثر از نوسان نرخ ارز نیست، اما با افزایش نرخ ارز در مدت اخیر و همچنین بر هم خوردن تناسب عرضه و تقاضا در سال‌های اخیر، رشد قیمت خودرو چندان عجیب به‌ نظر نمی‌رسد.

حسن کریمی‌سنجری می‌گوید: در شرایط تورمی ‌همه کالاها به‌ویژه آن‌هایی که ماهیت دارایی ثابت دارند، متناسب با افزایش نرخ ارز مشمول افزایش قیمت می‌شوند. برخی به اشتباه قیمت‌گذاری خودرو ساخت داخل را بی‌رابطه با افزایش نرخ ارز می‌دانند، اما این استدلال در شرایطی درست است که توان تولید خودرو به میزان نیاز بازار و حتی بیش از آن مهیا باشد که در این صورت هم باید گفت، تنها سهم حقوق و دستمزد و البته بخش‌هایی از قیمت تمام شده خودرو (که از نرخ ارز تبعیت نمی‌کنند) را باید از تورم قیمت خودرو کم کرد.

به گفته وی، در شرایطی که خودروساز نمی‌تواند به اندازه نیاز بازار، خودرو تولید و عرضه داشته باشد، قیمت نیز در همان بازار تحت‌تأثیر پارامترهای دیگر علاوه ‌بر نوسان نرخ ارز قرار خواهد گرفت که آن، تهدید عرضه خودرو به بازار است و بیش از دو سال است که از یکسو تورم و از سوی دیگر برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا، سبب شده تا قیمت خودرو متناسب با افزایش نرخ ارز در بازار رشد کند.

به باور این کارشناس صنعت خودرو، گرچه افزایش تولید شرکت‌های خودروساز در سه سال جهش‌تولید، اتفاق خوبی است، اما آن‌قدر شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو زیاد شده که این پرش‌های کوتاه در نرخ تولید نمی‌تواند این شکاف را به این زودی‌ها پر کند؛ مگر آنکه از یک طرف شرایط تولید تسهیل شود و از طرف دیگر با اصلاح قیمت کارخانه و نزدیک‌تر کردن آن به قیمت بازار، فشار طرف تقاضا را کم کنند.