تورم بیشتر با افزایش ضرایب قیمتی زنجیره فولاد

تورم بیشتر با افزایش ضرایب قیمتی زنجیره فولاد گروه زمین‌ومعدن -مدیرکل سابق دفتر صنایع‌معدنی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، گفت: تغییر ضرایب قیمتی زنجیره فولاد به‌صورت شتاب‌زده و بدون کار کارشناسی، در شرایط فعلی، همچون یک «سم» خواهد بود و «عواقب بسیار بسیار خطرناکی» برای کل زنجیره ارزش صنعت فولاد به همراه خواهد داشت. محمد فاطمیان درخصوص مباحث […]

تورم بیشتر با افزایش ضرایب قیمتی زنجیره فولاد

گروه زمین‌ومعدن -مدیرکل سابق دفتر صنایع‌معدنی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت، گفت: تغییر ضرایب قیمتی زنجیره فولاد به‌صورت شتاب‌زده و بدون کار کارشناسی، در شرایط فعلی، همچون یک «سم» خواهد بود و «عواقب بسیار بسیار خطرناکی» برای کل زنجیره ارزش صنعت فولاد به همراه خواهد داشت.

محمد فاطمیان درخصوص مباحث مطرح شده در مورد تغییر ضرایب قیمتی کنسانتره، گندله و آهن‌اسفنجی، گفت: در شرایط فعلی کشور ما به‌عنوان یک کشور در حال توسعه، باید شاخصه‌های مهمی‌که موجبات رشد اقتصادی را فراهم می‌کند، درنظر گرفته شود و در شرایطی که با تحریم، کرونا، بی‌ثباتی نرخ ارز و رکود تورمی‌دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، تصمیماتی اتخاذ نشود که در این شرایطِ تهدیدکننده، به ضرر بخش صنعت‌ومعدن کشور باشد.

فاطمیان تصریح کرد: در شرایط موجود، اگر تصمیمات اتخاذشده در مورد ضرایب قیمتی زنجیره فولاد، مبنای کارشناسی نداشته باشد و به‌صورت شتاب‌زده در این مورد تصمیم‌گیری شود، توازن در کل زنجیره ارزش صنعت فولاد به هم می‌خورد و تغییر ضرایب قیمتی به این صورت، همچون یک سم خواهد بود و عواقب بسیار بسیار خطرناکی خواهد داشت.

مدیرکل سابق دفتر صنایع‌معدنی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت در مورد ضرایب فعلی قیمتی زنجیره فولاد، گفت: این ضرایب در زمانی که بنده در دفتر صنایع‌معدنی مسؤولیت داشتم با همکاری نزدیک انجمن فولاد و با هماهنگی با وزارت صمت و با ارائه گزارش منظم به وزیر وقت صمت تعیین شد. ضرایب فعلی حاصل کار کارشناسی دقیق است و با رضایت تمام ذی‌نفعان زنجیره ارزش صنعت فولاد، تعیین شده است. در آن زمان، یک مؤسسه حسابرسی مرضی‌الطرفین تعیین شد و صورت‌های مالی شرکت‌های معدنی و فولادی را بررسی کرد و با توجه به قیمت تمام‌شده تمام پروسه‌های زنجیره فولاد و حاشیه سود آن‌ها و میانگین سود به سرمایه‌گذاری‌شان، نسبت‌های قیمتی زنجیره فولاد تعیین شد.

فاطمیان در ادامه خاطرنشان کرد: هر تغییری که در ضرایب قیمتی زنجیره فولاد بخواهد ایجاد شود، باید منافع تمام ذی‌نفعان زنجیره ارزش صنعت فولاد را درنظر بگیرد و در شرایط فعلی اقتصاد کشور باید از رفتار شوک‌آمیز که می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی داشته باشد، پرهیز شود.

مدیرکل سابق دفتر صنایع‌معدنی وزارت صنعت،معدن‌وتجارت عنوان کرد: مدلی که ضرایب قیمتی زنجیره فولاد با استفاده آن از تعیین شده، یک مدل کارشناسی دقیق است و با توجه نقش شرکت‌های فولادی در بازار سرمایه، در صورتی که این مدل، بدون ارائه یک الگوی جایگزین بهتر، کنار گذاشته شود، سهامداران شرکت‌های فولادی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند و این بر بازارسرمایه، اثر سوء خواهد داشت.

فاطمیان با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور گفت: در شرایطی که ارزش ریال افت کرده و با تورم روبه‌رو هستیم و علاوه بر این، شاهد ابطال معاملات فولاد و التهاب در بازار فولاد نیز هستیم، تغییر ضرایب قیمتی زنجیره فولاد می‌تواند به جهش قیمت محصولات فولادی و تورم بیشتر منجر شود.