دولت یا مردم؛ مقصر افزایش ویروس کرونا کیست؟

دولت یا مردم؛ مقصر افزایش ویروس کرونا کیست؟ گروه اجتماعی- همچنان آمار مرگ ویروس‌کرونا در کشور بالاست و این در شرایطی است که دولت نیز بارها اعلام کرده که تمایل و توانی برای بسته شدن و قرنطینه کسب‌وکارها را ندارد. تصاویر و فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی از عدم رعایت پروتکل‌ها و در بیشتر موارد […]

دولت یا مردم؛ مقصر افزایش ویروس کرونا کیست؟

گروه اجتماعی- همچنان آمار مرگ ویروس‌کرونا در کشور بالاست و این در شرایطی است که دولت نیز بارها اعلام کرده که تمایل و توانی برای بسته شدن و قرنطینه کسب‌وکارها را ندارد. تصاویر و فیلم‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی از عدم رعایت پروتکل‌ها و در بیشتر موارد بی‌خیالی برخی‌ها نسبت به کرونا دارد. از برگزاری مجالس عروسی و عزا گرفته تا مراکز خرید و…. اکثریت همچنان تمایلی به استفاده از ماسک ندارند و به‌رغم تهدیدات دولت همچنان عدم استفاده از ماسک در اکثر اماکن عمومی‌دیده می‌شود. در بسیاری از استان‌های کشور وضعیت کرونا قرمز است و همچنان نیز آمارها از افزایش کرونایی‌ها حکایت دارد. حال سؤال این است که مقصر افزایش مجدد کرونا کیست؟ دولت یا مردم؟ از یک طرف دولت اعلام کرده که تمهیدات لازم را برای جلوگیری از تکثر این ویروس به کار بسته و از طرف دیگر منتقدان دولت می‌گویند که تمهیدات کافی نبوده و پس از مدتی رها شده است.

دولت مقصر است

هاشمی؛ رئیس شورای شهر تهران در حساب توئیتری خود نوشت: در اوج‌گیری دوباره کرونا تقصیر مردم ۳۰درصد و سهم دولت ۷۰درصد است، چون دولت یکباره تصمیماتش را به نفع کرونا شُل کرد و به ویروس رانت داد. من اگر اختیار داشتم، فعالیت‌ها را دو هفته تعطیل می‌کردم و محدودیت‌ها را آنقدر ادامه می‌دادم تا آمار‌ها رو به افول برود.

کرونا مسأله اصلی دولت است

اما سخنگوی دولت می‌گوید: تمام گزارشات حاکی از این است که تجمعات متأسفانه مراعات نمی‌شود و تصمیمات سخت‌تری در این زمینه انجام می‌شود. علی ربیعی دیروز(سه‌شنبه) در نشست خبری با اهالی رسانه با بیان اینکه مسأله کرونا مسأله اصلی ما در دولت است، اظهار کرد: تمام گزارشات حاکی از این است که تجمعات متأسفانه مراعات نمی‌شود و تصمیمات سخت‌تری در این زمینه انجام می‌شود. همچنین ستاد کرونا علت شیوع کرونا در هر شهر را مجزا بررسی می‌کند و همچنین برای اینکه شهرهای سفید وارد شرایط شیوع نشوند اقدامات و کنترل‌هایی در نظر گرفته شده است. امیدواریم با نظارت‌های دقیقی که صورت می‌گیرد، کمتر شاهد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشیم و قرار شد اگر مراکزی مراعات نکند برای آنان یک بار تذکر و در صورت تکرار پلمب در نظر گرفته‌ شود.

تذکر و برخورد با متخلفان

معاون نظارت بر اماکن عمومی ‌پلیس امنیت تهران بزرگ نیز از ممنوعیت دوباره فعالیت یکسری صنوف درپی شیوع کرونا خبر داد. سرهنگ نادرمرادی در گفت‌وگو با یک خبرگزاری اظهارکرد: برابر مصوبات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا یکسری محدودیت‌های جدید برای فعالیت مراکز عمومی ‌و تجمعی اعمال شد که برخی از آنها در حوزه صنوف است. وی با بیان اینکه نظارت بر اجرای دستورات ستادملی مقابله با کرونا در بخش صنوف برعهده پلیس اماکن است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس به مدت یک هفته فعالیت تمامی‌ سینماها و تئاترها، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌ها، چایخانه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی ممنوع است. بر این اساس باشگاه‌های بدنسازی، مراکزی ورزشی آبی نیز تعطیل هستند و علاوه بر آن برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی و فرهنگی، همایش، سمینار و… به مدت یک هفته ممنوع است. به گفته معاون نظارت بر اماکن عمومی‌پلیس امنیت تهران بزرگ ممنوعیتی در مورد فعالیت پاساژها وجود ندارد، اما تمامی ‌اماکن ملزم به رعایت تمامی‌ پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی هستند.