ادامه حمایت کارمزدیِ دولت از بازارسرمایه

با کاهش ۵۰ درصدی کارمزد سازمان بورس صورت گرفت ادامه حمایت کارمزدیِ دولت از بازارسرمایه گروه بانک، بیمه، بورس- با رشد بازارسرمایه کشور دولت تصمیم به حمایت جدی از این بازار گرفت تا نقدینگی را کنترل کند. در این راستا دولت یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های خود را در سال‌جاری به بورس آورد و طبق اعلام […]

با کاهش ۵۰ درصدی کارمزد سازمان بورس صورت گرفت

ادامه حمایت کارمزدیِ دولت از بازارسرمایه

گروه بانک، بیمه، بورس- با رشد بازارسرمایه کشور دولت تصمیم به حمایت جدی از این بازار گرفت تا نقدینگی را کنترل کند. در این راستا دولت یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های خود را در سال‌جاری به بورس آورد و طبق اعلام دولت قرار است تا همه شرکت‌های دولتی که توانایی ورود به بورس را دارند به این بازار وارد شوند. اما این همه حمایت دولت از بازارسرمایه نبود و دولت اعلام کرد که برای تشویق بیشتر مردم جهت حضور در بازارسرمایه بحث کاهش کارمزدها را نیز در دستور کار خود قرار خواهد داد. بر این اساس شورای‌عالی بورس کاهش ۲۰درصدی کارمزد ارکان بازارسرمایه را از اول مردادماه ابلاغ کرد تا مردم برای حضور در این بازار جذاب بیش از پیش تشویق شوند.

کاهش کارمزد سازمان

حالا و بعد از کاهش ۲۰درصدی کارمزد ارکان بازارسرمایه، دیروز(سه‌شنبه) حسن قالیباف‌اصل؛ رئیس سازمان بورس هم از کاهش ۵۰درصدی کارمزد نهاد ناظر و تخصیص ۳۰درصد از این کاهش به صندوق تثبیت بازار خبر داد. حسن قالیباف‌اصل با اعلام مصوبات آخرین جلسه شورای‌عالی بورس که به ریاست وزیر اقتصاد برگزار شد از کاهش ۵۰درصدی کارمزد سازمان بورس خبر داد و اعلام کرد: ۳۰ درصد از این کاهش با هدف حمایت از بازارسرمایه به صندوق تثبیت بازار تخصیص می‌یابد. همچنین معادل ۳۰درصد از درآمد ناشی از کارمزد معاملات سهام و حق‌تقدم سهام به صورت روزانه در صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازارسرمایه سرمایه‌گذاری می‌شود.

مهم‌ترین حمایت دولت از بازارسرمایه

قالیباف‌اصل همچنین با اعلام اینکه برخلاف گذشته که عمده تأمین مالی از طریق بانک‌ها و وام بود، بیشترین تأمین مالی از طریق بازارسرمایه انجام می‌شود و دولت از مشتریان بزرگ بازارسرمایه در تأمین مالی‌ است، به ایرنا، گفت: مهم‌ترین حمایت دولت، ایجاد شفافیت اقتصادی و مربوط به متغیرهای شرکت‌ها و صنایع متقاضی ورود به بورس است و هر میزان که فضای کسب‌وکار بهبود یابد و اقتصاد به سمت شفافیت پیش رود، می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین حمایت دولت از بازارسرمایه تلقی کرد. صندوق‌های ETF از جمله مباحث مهمی‌است که دولت پیگیر عرضه آن است که می‌توان آن را نقطه‌عطفی در این بازار دانست. نخستین مرحله از صندوق‌های ETF دولتی که مربوط به نمادهای بانکی و بیمه‌ای بود، انجام شد و تاکنون با رشد بیش از دوبرابری همراه بوده است. عرضه دو صندوق دیگر پالایشی‌ها (شامل پالایشگاه‌های تهران، بندرعباس، اصفهان و تبریز) و خودرو و فلزی‌ها (ایران‌خودرو، سایپا، فولادمبارکه و ملی مس در بورس باقی مانده که پیگیری عرضه آن در بورس هستیم و به محض ارائه درخواست، در بازارسرمایه ورود خواهند کرد.