نماد وطن، به آغوش ملت بازگشت

پایان کابوس دماوند نماد وطن، به آغوش ملت بازگشت گروه اجتماعی- درست عین کابوس بود؛ اینکه بخشی از یکی از نمادهای ایران در جهان یعنی کوه دماوند وقف شده است! قله دماوَند کوهی است در شمال و قلب پایتخت ایران با ارتفاع ۵۶۷۱ متر با آتشفشان نیمه‌فعال و حداقل ۳۸۵۰۰ سال قدمت که بلندترین کوه […]

پایان کابوس دماوند

نماد وطن، به آغوش ملت بازگشت

گروه اجتماعی- درست عین کابوس بود؛ اینکه بخشی از یکی از نمادهای ایران در جهان یعنی کوه دماوند وقف شده است! قله دماوَند کوهی است در شمال و قلب پایتخت ایران با ارتفاع ۵۶۷۱ متر با آتشفشان نیمه‌فعال و حداقل ۳۸۵۰۰ سال قدمت که بلندترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه را در خود جای داده است در فرهنگ مردم ایران‌زمین از کوه دماوند به عنوان مظهر پایداری و استواری و یک نماد ملی یاد می‌شود، در قالب اثری ملّی به ثبت رسیده و به‌روش‌های گوناگون از آن به عنوان نمادی ملّی یاد می‌شود. حال در هفته‌ای که خبر موقوفه جنگل‌های هیرکانی دل هر ایرانی را به درد آورده بود، وقف بخشی از کوه دماوند شوک بزرگ هفته بود. در ابتدا باور آن سخت بود، اما به تدریج و با مشخص شدن زوایای این واقعه، مشخص شد که خبر حقیقت دارد. سؤال مهم این بود که مگر کوه هم جزء اموال است که دارای سند باشد و بعداً بتوان آن را وقف کرد؟ سؤال بعدی این بود که چه کسی یا کسانی این وقف را انجام داده‌اند؟

داستان از کجا آغاز شد؟

اوایل هفته بود که خلیل آقایی؛ رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: بخشی از کوه دماوند که از جمله اموال عمومی‌ و به‌عنوان یک نماد ملی حفاظت شده کشورمان متعلق به همه ملت ایران است، وقف و سند آن هم به نام اداره اوقاف صادر شده است. روستاهای محدوده دماوند در سال ۴۷ و ۴۸ یعنی قبل از انقلاب توسط منابع طبیعی اعمال مقررات می‌شود. اشخاص به این تصمیم دولت اعتراض می‌کنند و بعد کمیسیون ماده ۵۶ به منطقه اعزام می‌شود. از منطقه بازدید می‌کنند و دستور می‌دهند نقشه‌بردار اداره ثبت با ارائه طریق نماینده منابع طبیعی، از محدوده اراضی زراعی روستا نقشه‌برداری کنند. این نقشه‌برداری آن موقع صورت می‌گیرد و براساس نقشه جدید، رأی صادر می‌کنند که چه میزانی از عرصه مستثنیات قانونی است. این مسأله تا بعد از پیروزی انقلاب مسکوت می‌ماند اما طبق گفته بهزاد غلامحسین‌زاده؛ کارشناس مسؤول اداره کل منابع طبیعی آمل از سال ۷۵ مجددا بحث اوقافی بودن آن مطرح می‌گردد و در نهایت بخشی از دماوند جزء وقف به حساب می‌آید!

پنهان کاری درباره وقف بخشی از دماوند

غلامحسین‌زاده اعتقاد دارد در این امر پنهان کاری صورت گرفته و می‌گوید: اگر از قله دماوند تا ارتفاع هزارو ۷۰۰ متر پایین بیاییم، دو بخش و ۹ پلاک ثبتی را براساس نقشه‌ها شاهد هستیم. برخلاف گفته رسانه‌ها که در این محدوده ۱۱ مرتع وجود دارد، باید بگویم که هشت مرتع در این منطقه وجود دارد. او اضافه می‌کند: از جنوب اگر در جهت عقربه‌های ساعت در محدوده قله تا هزارو ۷۰۰ متر پایین از آن حرکت کنیم، مراتع رینه‌کوه، ولارود، داغ و برف‌بن، چمه‌بن، عالمیان، دماوند کوه، اصطلخ سر، ملارعلیا و سفلی را شاهد هستیم که ۹ پلاک ثبتی می‌شود. پایین‌تر از این ارتفاع هم مراتع دیگری داریم؛ اما بحث فعلی بر سر محدوده قله تا هزارو ۷۰۰ متر پایین آن است که پلاک‌های ثبتی موقوفه در آن واقع شده است. محدوده شامل ۹ پلاک ثبتی و دو بخش است. داغ و برف‌بن چمه‌بن عالمیان و دماوند کوه مربوط به بخش هشت حوزه دلارستاق و مابقی مراتع مربوط به بخش هفت لاریجان است. در سال ۷۵ بنده به‌عنوان نقشه‌بردار و به اتفاق آقای بهشتی؛ کارشناس ممیزی، براساس نقشه اوایل دهه۵۰ و تحدید حدود ثبتی، اقدام به نقشه‌برداری آن محدوده کردیم تا وضعیت اراضی ملی مشخص شود. در نهایت اداره منابع طبیعی اعمال ماده ۱۳ و ۳۹ می‌کند و به اداره ثبت، درخواست صدور سند ارائه می‌کند. در آن مقطع محدوده مورد بحث جزء حوزه ثبتی آمل بود. غلامحسین‌زاده بیان می‌کند: درخواست ما در سال ۷۵ برای صدور سند بدون پاسخ می‌ماند و اداره ثبت اعلام می‌کند که این منطقه وقف است. همان موقع پیگیر موضوع شدیم که وقف‌نامه را به ما بدهید تا میزان وقف مشخص شود. در‌هر‌صورت بدانیم موقف چه کسی است، مالکیت چگونه است و چه میزانی از منطقه وقف شده است؛ اما این درخواست ما از ناحیه اداره ثبت بدون پاسخ می‌ماند.

تشکیل کارگروهی رسیدگی به وقف

پس از این واقعه و داغ شدن این خبر در شبکه‌های مجازی، واکنش مسؤولان نسبت به آن آغاز شد و کار تا جایی پیش رفت که معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تشکیل کارگروه برای این موضوع خبر داد. سیدصادق سعادتیان؛ معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تأکید بر اینکه اینکه اراضی قله دماوند وقف نشده است، چنین گفت: پلاک‌ ثبتی که این روزها در مورد آن سخن گفته می‌شود در منطقه ملار و با فاصله دورتری از اراضی دماوند است. یال مربوط به منطقه یخ کر یا همان یال جنوب شرقی قله دماوند هم به نام وقف در سامانه کاداستر سازمان ثبت اسناد تثبیت نشده است. پیرو اقداماتی که برای املاک دولتی و تثبیت اراضی ملی در قله دماوند صورت گرفت، سازمان ثبت در تثبیت مالکیت اراضی دولتی با پلاک‌های ثبتی ۶۸ و ۶۹ مواجه شدند که در آن برای پلاک ۱۲۰ من محلی بذرافشان از اراضی ملار به عنوان وقف اقدام شده است.

سند آخرین یال قله دماوند هم به نام دولت صادر شد

در نهایت دیروز(چهارشنبه) سیدصادق سعادتیان؛ معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با تلاش شبانه‌روزی یک تیم ویژه، سند مالکیت اراضی آخرین یال قله دماوند که همان یال جنوب شرقی است هم به نام دولت صادر شد. با این اقدام، کل اراضی قله دماوند به نام دولت سنددار شد و حتی یک سانتی‌متر از اراضی این منطقه وقف نیست. در آن قسمت مورد اختلاف پلاک‌های ثبتی ۶۸ و ۶۹ نیز موضوع در دست بررسی است و قطعاً با حکم قضایی حفظ خواهد شد.