عدم اتصال زنجیره تولید موتورسیکلت برقی بین تولیدکنندگان و قطعه‌سازان

عدم اتصال زنجیره تولید موتورسیکلت برقی بین تولیدکنندگان و قطعه‌سازان گروه خودرو -تولید موتورسیکلت در ایران ظرف سال‌های گذشته تغییرات عمده‌ای داشته است. به طوری‌که براساس اعلام برنامه‌های وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت پروژه تولید ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در سال «جهش‌تولید» در برنامه‌های این سازمان قرار گرفته است که طبق برنامه‌ریزی‌ها سه‌هزار میلیارد ریال سرمایه برای […]

عدم اتصال زنجیره تولید موتورسیکلت برقی بین تولیدکنندگان و قطعه‌سازان

گروه خودرو -تولید موتورسیکلت در ایران ظرف سال‌های گذشته تغییرات عمده‌ای داشته است. به طوری‌که براساس اعلام برنامه‌های وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت پروژه تولید ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در سال «جهش‌تولید» در برنامه‌های این سازمان قرار گرفته است که طبق برنامه‌ریزی‌ها سه‌هزار میلیارد ریال سرمایه برای تولید انبوه موتورسیکلت در شرکت‌های تازه‌تأسیس، ۳۰ میلیارد ریال برای ایجاد ایستگاه‌های شارژ موتورسیکلت برقی در نظر گرفته شده است.

حال حتی تولید موتورسیکلت برقی نیز در دستور کار قرار گرفته و بخشی از قطعات آن نیز داخلی‌سازی شده است. در این میان البته تولیدکنندگان بر این باورند توان تولید موتورسیکلت‌های برقی در کشور وجود دارد، اما در این راستا مشکلاتی همچون عدم هماهنگی تولیدکنندگان موتورسیکلت با قطعه‌سازان این صنعت، تأمین ارز مورد نیاز واردات ، قطعات و مواد اولیه مورد نیاز و… وجود دارد که دولت و سازمان‌های مرتبط می‌توانند با اتخاذ برخی تصمیمات ساده تولید این محصول را در کشور هموار و باعث رونق آن شوند به طوری‌که بنا به اعلام انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت، در صورت حمایت از تولید، امکان تولید ۲۰ هزار دستگاه موتور برقی تا پایان سال وجود دارد.

در این رابطه حبیبا… محمودان؛ نائب رئیس هیأتمدیره سندیکای قطعه‌سازان موتورسیکلت کشور گفت: تکنولوژی ساخت موتورسیکلت‌های برقی در کشور وجود دارد و شرکت‌های بسیاری آمادگی تولید، مونتاژ و عرضه موتورسیکلت‌های برقی را دارند. همچنین کارخانجات قطعه‌سازی موتورسیکلت به‌شدت تمایل به انجام پروژه‌های جدید دارند، اما نکته مهم این است که زنجیره تولید موتورسیکلت برقی توسط قطعه‌سازان و تولیدکنندگان موتورسیکلت به یکدیگر متصل نشده و ارتباط سیستماتیک بین آنها شکل نگرفته است. متأسفانه صنعت موتورسیکلت کشور به واردات قطعات از چین عادت کرده در صورتی که تکنولوژی ساخت قطعات موتورسیکلت برقی ما کمتر از چین نیست و توان تولید آن در داخل وجود دارد.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه جلساتی میان انجمن قطعه‌سازان و تولیدکنندگان موتورسیکلت در این زمینه برگزار شده اما نتیجهای حاصل نشده چرا که موتورسیکلتسازان انتظار دارند، قطعه‌سازان ایرانی همانند چینی‌ها اقدام به تولید قطعات متنوع کرده و هزینه آن را هر زمانی که تمایل داشتند، پرداخت کنند. در صورتی که چنین امکانی وجود ندارد، زیرا چین با توجه به اینکه به ۲۰۰ کشور دنیا موتور صادر می‌کند، قادر به تولید موتورهای متنوع نیز خواهد بود اما این امکان برای قطعه‌ساز ایرانی به دلیل عدم تقاضای مورد نیاز وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه این درخواست تولیدکنندگان موتورسیکلت در وهله اول ضمانت اجرایی نداشته و درجه دوم به دلیل اینکه قطعات مورد مصرف خاصی قرار می‌گیرند تولیدکننده قالب آن باید مشخص باشد و سرمایه زیادی را نیز می‌طلبد.

نائب‌رئیس هیأتمدیره سندیکای قطعه‌سازان موتورسیکلت کشور، ضمن انتقاد از موتورسیکلتسازان کشور، تشریح کرد: برخی از موتورسیکلتسازان به بیراهه رفته‌اند و در کنار تولید موتورسیکلت به تولید قطعات آن نیز می‌پردازند. در صورتی که چنین اقداماتی عقلانی نبوده و نوعی عقب روی محسوب می‌شود. این موضوع نشان از عدم سواد اقتصادی کارخانجات موتورسیکلت‌سازی دارد زیرا درگیر کردن نیروی‌های یک کارخانه تولید موتورسیکلت به قطعه‌سازی موجب هدر رفتن سرمایه و توان آن شرکت خواهد شد..

محمودان با بیان اینکه تولید موتورسیکلت برقی نیازمند نظارت متولیان این امر در کشور است، گفت: در تولید موتورسیکلت‌های برقی نیاز به وجود یک متولی به عنوان یک سرمایه‌گذار نیز وجود دارد تا با ایجاد یک خوشه صنعتی، سرمایه‌گذاری تعاونی، توزیع قطعات و نظارت بر آن علاوه بر تولید موتورسیکلت برقی ، زمینه تولید موتورسیکلت ملی نیز فراهم شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد وزارت صمت می‌تواند متولی خوبی باشد اما تاکنون جلساتی در این زمینه از سوی این نهاد نظارتی برگزار نشده و کارخانجات تولیدکننده نیز از این فرصت استفاده کرده و با استدلال‌هایی مانند اینکه تولید قطعات در ایران صرفه اقتصادی ندارد مسؤولین را به واردات موتورسیکلت‌های فول سی‌کی‌دی قانع می‌کنند و با واردات آنها به کشور ظرف مدت چند ماه مصرف‌کننده برای پیدا کردن قطعات موردنیاز آن دچار گرفتاری عظیمی‌شده و متأسفانه کسی مسؤولیت آن را نمی‌پذیرد. لذا در چنین شرایط تحریمی ‌که به‌دلیل کمبود ارز امکان ورود تجهیزات پزشکی به کشور وجود ندارد شرم‌آور است که مجوز واردات موتورسیکلت فول سی‌کی‌دی وجود دارد.

نائب‌رئیس هیأتمدیره سندیکای قطعه‌سازان موتورسیکلت کشور خاطرنشان کرد: بنابراین می‌توان گفت، با توجه به اینکه همه نوع امکاناتی در کشور ما وجود دارد توانمندی تولید موتورسیکلت‌های برقی نیز وجود خواهد داشت اما تحقق این امر نیازمند همفکری و ارتباط سیستماتیک بین قطعه‌سازان و تولیدکنندگان موتورسیکلت و حضور یک رهبر و متولی حاذق است.

محمودان درباره میزان استقبال از موتورسیکلت برقی در کشور گفت: با توجه به اینکه تقاضا برای موتورسیکلت همیشه در کشور وجود داشته قطعاً تقاضا برای موتورسیکلت برقی در صورتی که بتواند نیاز بازار را برآورده کرده و کاربردی باشد به وجود خواهد آمد.

نائب‌رئیس هیأت مدیره سندیکای قطعه‌سازان موتورسیکلت کشور ضمن ارائه راهکاری برای تولید موتورسیکلت‌های برقی در کشور اظهار داشت: برای اینکه زنجیره بین قطعه‌سازان و تولیدکنندگان موتورسیکلت برقرار شود باید وزارت صمت با دعوت از کارخانجاتی که علاقه‌مند به تولید موتورسیکلت برقی هستند مقدمات این امر را فراهم کرده و با فراخوان به انجمن قطعه‌سازان موتورسیکلت کشور و برگزاری جلساتی بین انجمن تولیدکنندگان و قطعه‌سازان موتورسیکلت اقدام به تولید موتورسیکلت برقی در کشور کند. بدین ترتیب سرمایه قطعه‌ساز فراهم شده و قالب‌ها به سفارش کارخانه مونتاژکننده ساخته می‌شود و کارخانه نیز با بازاریابی و صادرات آن موجب رونق فعالیت صنعت قطعه‌سازی کشور شده و با نظارت بر کیفیت جوابگوی نیاز داخل خواهد بود.