متن اصلی
گروه : گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده
شناسه : 79175
تاریخ : ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
ساعت : ۹:۴۴
پرینت از صفحه

۵٫۳ میلیون دلار گل‌سرخ بهار امسال به هلند صادر شد

۵٫۳ میلیون دلار گل‌سرخ بهار امسال به هلند صادر شد گروه اقتصاد- سخنگوی گمرک گفت: کشورمان در سه ماهه اول سال ۹۹ اقدام به صادرات بیش از دوهزار و۳۵۶ تن انواع گل‌وگیاه به ارزش پنج میلیون و ۳۳۳ هزار ۶۶۰ دلار کرده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدروح‌ا… لطیفی اظهار داشت: کشورمان در سه ماهه اول […]

۵٫۳ میلیون دلار گل‌سرخ بهار امسال به هلند صادر شد

گروه اقتصاد- سخنگوی گمرک گفت: کشورمان در سه ماهه اول سال ۹۹ اقدام به صادرات بیش از دوهزار و۳۵۶ تن انواع گل‌وگیاه به ارزش پنج میلیون و ۳۳۳ هزار ۶۶۰ دلار کرده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدروح‌ا… لطیفی اظهار داشت: کشورمان در سه ماهه اول سال‌جاری اقدام به صادرات بیش از دوهزار و۳۵۶ تن گل‌وگیاه و انواع نباتات به ارزش پنج‌میلیون و۳۳۳ هزار و۶۶۰ دلار به ۲۳ کشور جهان کرده است. وی افزود: عراق با خرید بیش از یک‌هزار و ۵۴۳ تن محصول برابر با دومیلیون و ۳۸۹ هزار و ۶۹۴ دلار اصلی‌ترین خریدار محصولات گل‌وگیاهی کشورمان بوده است. دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک گفت: ویتنام با خرید بیش از ۱۵ تن انواع گل‌وگیاه و هلند با خرید بیش از پنج تن گل‌سرخ و ارمنستان با ۲۲۶ تن انواع نباتات، مقاصد اصلی و شرکای تجاری گل‌وگیاه ایران هستند.

محصولات گیاهی صادراتی

لطیفی در توضیح محصولات گیاهی صادراتی افزود: انواع درخت، بوته، درختچه‌های دارای میوه خوراکی، انواع نباتات، غنچه‌گل، گل‌خشک، گل‌سرخ و سایر گل‌های زینتی محصولات صادراتی کشور هستند. لطیفی خاطرنشان کرد: درخصوص واردات گل‌وگیاه نیز در مدت زمان سه‌ماه اخیر صرفاً بیش از ۲۸ تن انواع درختچه و گل‌وگیاه از سه کشور ترکیه، آلمان و هلند به ارزش ۱۲۱ هزار و۱۷۲ دلار واردات شده است. لطیفی گفت: ما در دنیا مقام هفدهم تولید گل‌وگیاه را داریم ولی در صادرات آن در مقام ۱۰۷ قرار گرفته‌ایم. وی ادامه داد: سالانه سه میلیارد شاخه گل‌وگیاه تولید می‌شود که از این میان فقط ۲۰۰ میلیون آن صادر می‌شود که ۱۰۰میلیون شاخه گل و ۱۰۰میلیون آن گیاه آپارتمانی هستند و ارزآوری این میزان برای کشور ظرفیتی برابر با ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

دشواری‌های صادرات گل‌وگیاه

لطیفی در تشریح دشواری‌های صادرات گل‌وگیاه گفت: مهم‌ترین دشواری‌های صادرات در این بخش را می‌توان به بحث‌هایی مانند گرانی نرخ کرایه حمل‌هوایی، مشکلات حمل‌زمینی از محل کشت و پایانه، مشکلات مربوط به تنظیم زمان‌بندی تولید و حمل و در نتیجه عدم تحقیق به موقع محصول متناسب با نیاز مشتری و همچنین ورود انفرادی صادرکنندگان ایرانی به بازارهای جهانی و عدم پیروی از یک استراتژی مشترک می‌توان اشاره کرد. البته طبیعی است که ورود کشورهای جدید و نوپا در عرصه صادرات گل‌وگیاه و فشرده شدن رقابت در بازارهای جهانی هم در این امر بی‌تأثیر نبوده است. وی افزود: از سوی دیگر افزایش فروش گل به قیمت پایین به واحدهای فرآوری در خارج از کشور به دلیل نبود امکانات فرآوری در ایران و همچنین بروز ضایعات فراوان و تبدیل به زباله گل به دلیل نبود سیستم‌های نگهداری و فرآوری که منجر به افزایش تناژ و کاهش عرضه این محصول می‌شوند از دیگر موانعی به شمار می‌رود که بر سر صادرات این محصول وجود دارد.