گشایش قرمز!

به بهانه دوشنبه‌ای که قرار بود آخرش خوش باشد گشایش قرمز! مسعود طاهری- همه چیز از این جملات حسن روحانی در جلسه هفته گذشته هیأت دولت آغاز شد:« همه سه قوه در کنار هم بودیم، بحث کردیم و بحث‌ها مشابه هم بود و انشاا… دوشنبه هفته آینده که ادامه جلسه خواهد بود، امیدواریم به نتیجه […]

به بهانه دوشنبه‌ای که قرار بود آخرش خوش باشد

گشایش قرمز!

مسعود طاهری- همه چیز از این جملات حسن روحانی در جلسه هفته گذشته هیأت دولت آغاز شد:« همه سه قوه در کنار هم بودیم، بحث کردیم و بحث‌ها مشابه هم بود و انشاا… دوشنبه هفته آینده که ادامه جلسه خواهد بود، امیدواریم به نتیجه برسد و اگر به نتیجه برسد و اگر مقام‌معظم‌رهبری موافقت کند و ما اعلام کنیم، گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود خواهد آمد و دست دولت مقداری باز می‌شود انشاا… امیدوارم طرح را کامل‌تر کنیم.». پس از این اظهارات معماگونه، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای اوج گرفت؛ که اغلب هم، یا نادرست بود و یا ربطی به گشایش اقتصادی نمی‌توانست داشته باشد؛ «برداشته شدن تحریم‌ها، تصویب FATF، بازگشت ارز‌های صادراتی، برداشت مجدد دولت از صندوق توسعه ملی، ایجاد کانال جدید مبادلات مالی و عرضه سهام‌عدالت به جاماندگان». پس از رئیس‌جمهور نوبت به مشاورش حسام‌الدین آشنا بود که با یک توئیت همه را به صبر برای گرفتن تصمیم اقتصادی دعوت کند. آشنا در توئیتی نوشت: «قبل از هر تصمیم اقتصادی شخصی یک هفته صبر کنید». همین کدها کافی بود تا بسیاری به گمانه‌زنی برای خبر مهم اقتصادی بپردازند و نهایتاً فروش نفت به مردم به عنوان گشایش اقتصادی دولت اعلام شود.

دوشنبه از راه رسید!

دیروز(دوشنبه) بود و بسیاری منتظر گشایش اقتصادی بودند. بازارسرمایه به عنوان مهم‌ترین بازار اقتصادی این روزهای کشور آماده واکنش مثبت به گشایش اقتصادی روحانی بود و نمادهای نفتی بورس نیز در ابتدا با استقبال شدید سهامداران مواجه شدند. اما خلف‌وعده دولت برای عرضه سهام چهار پالایشگاه در قالب صندوق دارا دوم نه‌تنها باعث ایجاد صف‌های فروش سنگین در نمادهای نفتی، پالایشی و پتروشیمی ‌شد، بلکه سقوط سنگین شاخص کل را نیز در پی داشت! اتفاقی که دولت سعی کرد با بازکردن نماد پرمخاطب مخابرات ایران(اخابر) آن را جبران کند اما در نهایت موفق به این کار نیز نشد!

علت اصلی سقوط شاخص

در واقع علت نوسان شاخص خلف‌وعده دولت برای عرضه سهام چهار پالایشگاه در قالب صندوق دارا دوم بود که تا یکشنبه شب گذشته به صورت رسمی ‌اعلام شده بود قرار است، سهام آن دوم شهریورماه عرضه شود. اما دیروز(دوشنبه) سازمان خصوصی‌سازی با صدور اطلاعیه‌ای عرضه سهام دارا دوم در شهریورماه را تکذیب و اعلام کرد از آنجا که وزارت نفت اقدامی ‌برای تشکیل این صندوق انجام نداده است، مقرر شد سهام این پالایشگاه‌ها به صورت بلوکی عرضه شود. این تغییر ناگهانی که در شروع معاملات این روز هم شایعاتی درباره آن وجود داشت، باعث شد کسانی که طی روزهای گذشته به امید عرضه سهام دارا دوم، اقدام به خرید سهام پالایشی کرده بودند در صف فروش قرار بگیرند. معامله‌گران بازارسرمایه از بی‌برنامگی دولت گلایه‌مند هستند و به اتخاذ تصمیمات دفعتی توسط دولتمردان معترض هستند و معتقدند این رویه دولت منجر به بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به بورس می‌شود. گفتنی است؛ شرکت پالایش و پخش گفته‌های معاون سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه بلوکی سهام چهار پالایشگاه را تکذیب کرد اما دیگر ساعت بازار به اتمام رسیده بود!

نگاهی به بازار

شاخص کل دیروز(دوشنبه) بورس در حالی که در دقایق ابتدایی معاملات به دومیلیون و ۱۰۳ هزار واحد رسیده بود، ناگهان با فشار عرضه به دومیلیون و ۶۰ هزار واحد سقوط کرد. در معاملات این روز بورس تهران که با شاخص دو میلیون و ۷۸ هزار واحد آغاز شد، در دقایقی پس از آغاز معاملات، شاخص کل به دو میلیون و ۱۰۳ هزار واحد رسیده اما دو ساعت پس از آغاز معاملات ناگهان شاخص به دومیلیون و ۶۵ هزار واحد رسید. شاخص کل بورس در نهایت با افت ۱۳هزار واحدی در رقم دومیلیون و ۶۵ هزار واحد قرار گرفته است و شاخص کل ۶۲صدم درصد افت نشان می‌دهد. شاخص هم‌وزن نیز با کاهش هشت‌هزار واحدی به ۵۲۵ هزار واحد رسیده است تا گشایش اقتصادی دولت، قرمز باشد!

حال باید از مسؤولان محترم دولت پرسید که آیا هماهنگی اعلام فروش سهام دولت اینقدر سخت است که بازار به این شکل در بیاید؟ آیا مسؤولان محترم نمی‌توانند با تلفن تصمیمات هیأت دولت را به اطلاع هم برسانند؟ و مهم‌ترین سؤال اینکه وقتی مسؤولان محترم از پس فروش سهام دولت بر نمی‌آیند، چگونه می‌توانند اعتماد مردم را برای پیش‌خرید بشکه‌های نفتی جلب کنند؟