عدم توقیف روزنامه و رسانه‌ از سوی قوه‌قضاییه در یک سال گذشته

عدم توقیف روزنامه و رسانه‌ از سوی قوه‌قضاییه در یک سال گذشته گروه اجتماعی- غلامحسین اسماعیلی؛ سخنگوی قوه‌قضاییه در نشست خبری دیروز(سه‌شنبه) خود با خبرنگاران ضمن تبریک دهه ولایت و روز خبرنگار، ضمن تشریح آخرین اخبار حوزه قضایی به سؤالات خبرنگاران در این حوزه پاسخ گفت؛ اسماعیلی با توجه به حساسیت ایجاد شده برای یک […]

عدم توقیف روزنامه و رسانه‌ از سوی قوه‌قضاییه در یک سال گذشته

گروه اجتماعی- غلامحسین اسماعیلی؛ سخنگوی قوه‌قضاییه در نشست خبری دیروز(سه‌شنبه) خود با خبرنگاران ضمن تبریک دهه ولایت و روز خبرنگار، ضمن تشریح آخرین اخبار حوزه قضایی به سؤالات خبرنگاران در این حوزه پاسخ گفت؛ اسماعیلی با توجه به حساسیت ایجاد شده برای یک روزنامه درباره خبرهای مربوط به کرونا، از عدم توقیف هیچ رسانه و روزنامه طی یک سال گذشته خبر داد و خبرنگاران را چشم و گوش قوه‌قضاییه نامید. گزیده‌ای از اظهارات سخنگوی دستگاه قضا اکنون پیش‌روی شماست.

لزوم نظارت بیشتر وزارت ارشاد و نهادهای متولی

به گزارش مناقصه‌مزایده، سخنگوی قوه‌قضاییه درخصوص رسیدگی به تخلفات رسانه‌ای، گفت: سیاست قوه‌قضاییه این است که اولاً رسانه‌ها و خبرنگاران خودشان قانون را بدانند و رعایت کنند و با نظارت‌های صنفی تخلفات این حوزه رسیدگی شود. همچنین وزارت ارشاد و نهادهای متولی قبل از ورود قوه‌قضاییه کار خود را درست انجام دهند. اسماعیلی ادامه داد: فعال شدن شورای حل‌اختلاف ویژه اصحاب فرهنگ و رسانه و برگزاری جلسات توجیهی از ناحیه همکاران ما، صدور بخشنامه رئیس قوه‌قضاییه درخصوص جرایم سیاسی، ترویج این رویکرد است. هیچ روزنامه و رسانه‌ای از سوی قوه‌قضاییه در یک سال اخیر توقیف نشده است.

یقه بدهکاران مالیاتی را می‌گیریم

سخنگوی قوه‌قضاییه در پاسخ به این سؤال که دستگاه قضا در رابطه با بدهی‌های مالیاتی چه اقداماتی انجام داده است، گفت: شرایط ایجاب می‌کند ما یقه بدهکاران عمده مالیاتی را بگیریم و حقوق متعلق به مردم را استیفاء کنیم. در یک سال گذشته تا به امروز در تهران با پیگیری سازمان امور مالیاتی بیش از ۲۳هزار میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده وصول شده است. اسماعیلی ادامه داد: شش‌هزار میلیارد تومان هم در سایر استان‌ها وصولی داشتیم و جمعاً بیش از ۲۹ هزار میلیارد بدهی مالیاتی وصول شده است. در مورد گروه فرزان‌راد ۱۴۰میلیارد بدهی به بانک مسکن تسویه شد و بدهی این گروه به بانک رفاه هم در حال بررسی است. آماده همکاری با سیستم مالیاتی و بانکی کشور برای وصول مطالبات در این حوزه هستیم، ۱۰۰۰میلیارد هم از ناحیه سازمان بازرسی و ارقامی از سوی سازمان ثبت وصول شده است.

ورود دستگاه قضا به پرونده جنگل هیرکانی

وی درخصوص ورود قوه‌قضاییه به موضوع جنگل هیرکانی گفت: قبل از اینکه سازمان جنگل‌ها ورود کند با مطرح شدن این موضوع رئیس دادگستری مازندران به همراه هیأتی شخصاً از منطقه بازدید داشتند و وضعیت را بررسی کرده و گزارشی درخصوص ایرادات حکم صادره تهیه شد. رئیس قوه‌قضاییه هم تقاضای ماده ۴۷۷ را پذیرفتند و پرونده به معاونت قضایی ارجاع شد. هر جا معطل بشویم که حقوقی از جامعه و مردم تضییع شده است، حتماً از مجاری قانونی نسبت به حقوق بیت‌المال ورود می‌کنیم. منشأ صدور این حکم یک‌سری اظهارات کارشناسی بود.

وجود اشکالات متعدد به قرارداد ویلموتس

اسماعیلی درخصوص پرونده ویلموتس گفت: اشکالات متعددی بر این قرارداد از سوی سازمان بازرسی مطرح شد و در مجموع برای حضور ۶۳ روز فدراسیون فوتبال هزینه سنگینی را برعهده گرفته است. نسبت به این موضوع تصمیم مقتضی گرفته می‌شود.

فرار داماد نعمت‌زاده از کشور

وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت متهمان فراری پرونده‌های پتروشیمی از جمله شیخ‌الاسلام و ریاحی چیست؟ گفت: سه نفر این افراد قبل از تشکیل پرونده خارج از کشور بودند. یک نفر در زمانی که پرونده در دادسرا بوده فرار کرده است. چون پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی بوده ممنوع‌الخروج نبوده است. ریاحی اخیراً از کشور خارج شده و ممنوع‌الخروج بوده و با اسناد جعلی از کشور فرار کرده است. برای یکایک افرادی که تحت تعقیب نظام قضایی هستند از طریق اینترپل اقداماتی انجام می‌شود و امیدواریم با همکاری پلیس بین‌الملل به کشور بازگردانده شوند. عدم حضور این افراد مانع رسیدگی نیست.

برخی مدیران سابق خودرویی در زمره محکومان

اسماعیلی درخصوص فسادهای حوزه خودرو گفت: قوه‌قضاییه نسبت به این حق مردم بی‌تفاوت نبوده است و از ناحیه خودروسازان پیگیری‌های متعددی انجام شد. در حوزه برخی از شرکت‌های خودرویی که با سوءاستفاده موجب گرانی می‌شدند، اقداماتی انجام شد. مدیران قبلی هر دو شرکت خودروساز تحت تعقیب قرار گرفتند و در زمره محکومین پرونده‌های ما هستند. در زمینه گرانی خودرو بازرسی کل کشور ورود جدی انجام داد. در یک نمونه در بازرسی از ایران‌خودرو به این نتیجه رسیدند که یکی از تأمین‌کننده‌ها با تبانی مبادرت به گران‌نمایی و گران‌فروشی می‌کرده و علی‌رغم اینکه فولاد آلیاژی می‌توانسته از داخل تولید شود از خارج تهیه شده است.

جامعه خبرنگاری ما مثل جامعه کارگری است

اسماعیلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه روز خبرنگار را پشت سر گذاشتیم در حالی که در واکنش به پیام‌های تبریک مقامات قضایی، برخی مدعی بودند که علی‌رغم این تبریک‌ها، تعدادی خبرنگار زندانی داریم و حتی در روز خبرنگار برخی با عنوان خبرنگار بازداشت شده‌اند، پاسخ شما چیست؟ گفت: ما در روز خبرنگار هیچ خبرنگاری را بازداشت نکردیم و انتشاردهنده اولیه این موضوع خودش اصلاحیه‌هایی زده است. اینکه در روز خبرنگار، خبرنگاری را بازداشت کردیم صحت ندارد. جامعه خبرنگاری ما مثل جامعه کارگری است و من قبلاً به جامعه کارگری گفتم که مراقبت کنند که افراد غیر کارگر سرسفره کارگران ننشینند.