راه‌اندازی سامانه «شفافیت سازمان IT ایران» برای درج تمام اطلاعات مناقصات و مزایده‌ها

 راه‌اندازی سامانه «شفافیت سازمان IT ایران» برای درج تمام اطلاعات مناقصات و مزایده‌ها گروه فناوری اطلاعات رئیس سازمان فناوری اطلاعات، گفت: تمام قراردادها و احکام پرسنلی به‌طور مداوم در این سامانه بروز می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، امیر ناظمی؛ معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: تجربه سازمان فناوری اطلاعات ایران درخصوص معرفی پیشران‌های شفافیت […]

 راه‌اندازی سامانه «شفافیت سازمان IT ایران» برای درج تمام اطلاعات مناقصات و مزایده‌ها

گروه فناوری اطلاعات

رئیس سازمان فناوری اطلاعات، گفت: تمام قراردادها و احکام پرسنلی به‌طور مداوم در این سامانه بروز می‌شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، امیر ناظمی؛ معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: تجربه سازمان فناوری اطلاعات ایران درخصوص معرفی پیشران‌های شفافیت به عوامل تأثیرگذاری مانند اصول اخلاقی دنیای مدرن، توسعه اینترنت، رسانه و شبکه‌های اجتماعی، ضرورت مشارکت عمومی، ادامه دموکراسی و نیز لزوم نظارت عمومی‌بستگی دارد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات، شفافیت و در سوی دیگر محرمانه‌سازی را دوگانه پیشروی عدم قطعیت کوتاه‌مدت دانست و افزود: تقابل‌های جهانی اعم از امنیتی و دفاعی، جهانی‌شدن کارتل‌های با درآمد نامشروع و همچنین افزایش توجه به حریمخصوصی از جمله مؤلفه‌های محرمانه‌سازی در دنیای امروزی محسوب می‌شوند.

وی نظام سیاسی پرتهدید، منفعت‌گرایی و فساد ناشی از گروه‌های منفعتی و نظام الیگارشی، وجود ترس سیاسی در میان گروه‌های دارای پایگاه مشروعیت و پذیرش مردمی‌کمتر و در سوی دیگر قرار گرفتن گروه‌های دارای پایگاه عمومی‌در میان مردم اما نگران از ردصلاحیت، تعمیم دادن حریمخصوصی، ایجاد قدرت بوروکراتیک برای دارنده اطلاعات از کارمند جز گرفته تا مدیر ارشد، در پی داشتن عواقب سیاسی و مخالفت با دیدگاه‌های غرب‌گرایانه فارغ از محتوا را عوامل هفت‌گانه پُررنگ‌بودن وزن خرده‌فرهنگ محرمانه‌سازی نسبت به شفافیت عنوان کرد.

ناظمی ‌با طرح بازی معمای زندانی و ذکر این واقعیت که در نظام بوروکراتیک ایران، وزن به سمت محرمانه‌سازی است، گفت: اگر کسی بنا را به شفافیت بگذارد ولی سایرین نپیوندند، تنها شفاف‌کننده ضرر خواهد کرد و امیدواریم سازمان فناوری اطلاعات به‌عنوان یک دستگاه پیش‌رو درخصوص شفافیت، ضررکننده نباشد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایجاد و راه‌اندازی «سامانه شفافیت سازمان فناوری اطلاعات ایران» را اولین گام این سازمان در راستای توسعه شفافیت دانست و درخصوص جزییات بیشتر آن تصریح کرد: سامانه مذکور مشتمل بر اطلاعات قراردادها، مناقصه‌ها، مزایده‌ها، اعتبارات طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سال‌جاری، احکام پرسنلی و آخرین قراردادهای ثبت‌شده است که به‌صورت مستمر ازنظر محتوا و بستر به‌روزرسانی می‌شود.

وی در ادامه این وبینار ضمن اشاره به اصل۱۲۷ قانون اساسی و دستور رئیس‌جمهور، چگونگی ایجاد کمیته شفافیت سازمان فناوری اطلاعات ایران را تشریح کرد و ضمن معرفی اعضای این کمیته به تبیین وظایف آن پرداخت به‌طوری‌که بر این اساس تدوین برنامه شفافیت سازمان و تعیین فازهای اجرایی، بررسی درخواست‌ها و موارد استثنای عدم انتشار، تصویب دامنه شمول هر یک از اقلام داده‌های شفافیت، اخذ تصمیم درخصوص نحوه حذف اطلاعات شخصی داده‌های در حال انتشار، بررسی درخواست‌های دسترسی به اطلاعات ارجاعی از سامانه پنجره واحد داده‌ها و اطلاعات کشور و نظام دسترسی به آن (FOIA) و انتشار گزارش‌های دوره‌ای از وظایف این کمیته عنوان شد.

وی در پایان ضمن پاسخ به سؤال‌های شرکت‌کنندگان در این وبینار، یادآور شد: پایبندی به ارزش‌های توسعه‌ای باعث شد تا سازمان فناوری اطلاعات ایران در مسیر شفافیت گام بردارد و نسبت به کسب منافعی فراتر از سرمایه اجتماعی اظهار امیدواری نمود. او از شفافیت به‌عنوان یک‌راه اجتناب‌ناپذیر یادکرد و خواستار مطالبه عمومی‌آن به‌صورت جدی شد.