سیگنال منفی جمع شد!

سیگنال منفی جمع شد! عرضه صندوق جنجالی دارا دوم در اولین چهارشنبه شهریورماه در پی اختلاف‌نظرها بین وزارت اقتصاد و وزارت نفت برای عرضه دومین صندوق ETF (سهام پالایشگاهی)، رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده که به دلیل مخالفت وزارت نفت با عرضه دارا دوم در ETF، سهام‌ پالایشی دولت تا سه هفته آینده به صورت […]

سیگنال منفی جمع شد!

عرضه صندوق جنجالی دارا دوم در اولین چهارشنبه شهریورماه

در پی اختلاف‌نظرها بین وزارت اقتصاد و وزارت نفت برای عرضه دومین صندوق ETF (سهام پالایشگاهی)، رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده که به دلیل مخالفت وزارت نفت با عرضه دارا دوم در ETF، سهام‌ پالایشی دولت تا سه هفته آینده به صورت بلوکی عرضه می‌شود. به گزارش ایسنا، دو تن از کارشناسان بازارسرمایه و عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار به همراه معاونین وزیر اقتصاد و وزیر نفت در یک برنامه تلویزیونی به بررسی وضعیت بورس، اختلالات هسته معاملات و دلیل لغو عرضه دارا دوم پرداختند. در ابتدا این برنامه، مهدی سدیدی؛ عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار درباره دلیل کاهش شاخص بورس در معاملات روز دوشنبه گذشته و تأثیر لغو عرضه سهام‌ پالایشی دولت بر این موضوع، توضیح داد: بازارسرمایه در این شرایط نسبت به اخبار به دلیل استقبال از عرضه اولیه‌ها یا سهام‌ دولتی حساس است، اما روز دوشنبه در بورس معادل ۳۰هزار میلیارد تومان معامله انجام شده که جایی برای نگرانی کاهش ۱۳هزار واحدی شاخص آن نیست. عرضه دارا یکم به دلیل اینکه متولی آن وزارت اقتصاد بود، به سرعت عملیاتی شد اما عرضه دارا دوم ممکن است که مقداری طولانی شود. وی افزود: بورس در حال‌حاضر بازار بزرگی شده که نوسانات زیادی هم در آن رخ می‌دهد و باید در عرضه صندوق‌ها دقت بیشتری شود. همچنین، خبر لغو عرضه دارا دوم موجب شد که بازارسرمایه خود را اصلاح کند.

وزارت نفت آماده عرضه سهام‌ پالایشی است

در بخش دیگری از این برنامه هوشنگ فلاحتیان؛ معاون وزیر نفت اعلام کرد که این وزارتخانه در سال‌های گذشته همکاری‌های زیادی با وزارت اقتصاد برای عرضه سهام پالایشگاه‌ها انجام داده و اکنون کاملاً آماده است تا باقیمانده سهام پالایشگاهی را طبق روشی که مدنظر وزارت اقتصاد است، عرضه کند. بهروزخدارحمی؛ کارشناس بازارسرمایه نیز گفت: صرف‌نظر از اینکه بورس نوسان دارد، با توجه به اتفاقی که روز دوشنبه گذشته رخ داد باید برای پذیرش ۵۰ میلیون نفر در این بازار تدابیر بیشتری صورت گیرد.

لغو عرضه دارا دوم به بورس سیگنال منفی داد

وی با بیان اینکه لغو عرضه دارا دوم سیگنال منفی به بورس منتقل کرد، افزود: در این زمینه، یک سؤال مطرح می‌شود و آن این است که چرا زمانی که صندوقی حامل سهام پالایشی دولت عرضه نمی‌شود، سهام متأثر از آن منفی می‌شود. این باور وجود دارد که از سهام‌ دولتی حمایت می‌شود تا با قیمت بالایی به مردم واگذار شود، در حالی‌که در ارزش واقعی این نوع سهام‌ تردید وجود دارد. این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: همچنین لغو عرضه دارا دوم و کاهش ۱۳هزار واحدی شاخص بورس، با موضوع گشایش اقتصادی و عرضه اوراق سلف (فروش نفت) همزمان شد که این امر منجر شد تا از باقی منابع تأمین مالی استقبال نشود.

دستور زنگنه برای عرضه دارا دوم

وزیر نفت نیز از صدور دستور به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای ایجاد صندوق ETF پالایشی خبر داد. بیژن زنگنه در صفحه شخصی خود در توئیتری نوشت: با ارائه سهام پالایشگاه‌ها در بورس نه‌تنها مخالف نیستیم، بلکه موافق هم هستیم. با توجه به درخواست اخیر وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، دستور داده شد که شرکت پالایش و پخش به سرعت نسبت به ایجاد صندوق ETF پالایشی اقدام نماید.

زمان عرضه دارا دوم اعلام شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در اولین چهارشنبه شهریورماه نسبت به عرضه صندوق دارا دوم اقدام می‌شود که در این خصوص هماهنگی لازم با وزارت نفت انجام شده است. وی درباره ویژگی‌های صندوق‌های ETF، گفت: همه مردم می‌توانند سهام دومین صندوق‌ ETF را خریداری کنند که سقف خرید آن برای دارا یکم معادل دومیلیون تومان بوده و ما این سقف را برای دارا دوم با تصویب هیأت دولت به پنج میلیون تومان افزایش می‌دهیم. همچنین، در این معامله خریداران از تخفیف ۳۰ درصدی هم برخوردار می‌شوند که در کل مزایای زیادی برای آن‌ها دارد.

عرضه بلوکی متوقف شد

ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس نیز از توقف عرضه سهام شرکت‌های نفتی به صورت بلوکی خبر داد و گفت: دولت موظف است سهام خود را در شرکت‌های پالایشی به صورت صندوق پذیره‌نویسی کنند. محسن علیزاده اظهار کرد: با توجه به لغو پذیره‌نویسی صندوق «دارا دوم» و تأثیر آن بر بازارسرمایه این موضوع را در جلسه‌ای با حضور نمایندگان سازمان خصوصی‌سازی، وزارت اقتصاد و نفت پیگیری کردم و مقرر شد عرضه سهام شرکت‌های نفتی، پتروشیمی‌و پالایشگاه‌ها به صورت بلوکی متوقف شود. وی افزود: در راستای این پیگیری‌ها دولت موظف است سهام خود در شرکت‌های پالایشی را به صورت صندوق پذیره‌نویسی کنند. لذا عرضه بلوکی متوقف شود و تشکیل و ثبت صندوق‌ها در دستور کار وزارت نفت قرار می‌گیرد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با ایجاد زیرساخت عرضه سهام به صورت صندوقی انجام شود.