وزیر پیشنهادی صمت در کنکور مجلس رد شد!

واکنش نمایندگان به برگزاری مهم‌ترین امتحان سال وزیر پیشنهادی صمت در کنکور مجلس رد شد! گروه اجتماعی- بالاخره بعد از مدت‌ها کشمکش بر سر برگزاری کنکور، دولت اعلام کرد که بنا به تصمیم ستاد مقابله با کرونا، مهم‌ترین امتحان عمر دانش‌آموزان در موعد مقرر برگزار می‌شود. قبل از تصویب ستاد کرونا پای مجلس به داستان […]

واکنش نمایندگان به برگزاری مهم‌ترین امتحان سال

وزیر پیشنهادی صمت در کنکور مجلس رد شد!

گروه اجتماعی- بالاخره بعد از مدت‌ها کشمکش بر سر برگزاری کنکور، دولت اعلام کرد که بنا به تصمیم ستاد مقابله با کرونا، مهم‌ترین امتحان عمر دانش‌آموزان در موعد مقرر برگزار می‌شود. قبل از تصویب ستاد کرونا پای مجلس به داستان کنکور باز شده بود و نمایندگان و در رأس آن قالیباف با خواندن بیانیه‌ای از برگزاری کنکور انتقاد کردند و خواستار تعویق آن به علت کرونا شدند. اما برخی از مسؤولان وزارت بهداشت همچون ایرج حریرچی مخالفان و منتقدان برگزاری کنکور را معاندین و سلطنت‌طلب نامیدند! دیروز(چهارشنبه) که روز رأی‌گیری نمایندگان برای دادن رأی اعتماد به مدرس‌خیابانی وزیر پیشنهادی صمت بود، به روزی برای انتقاد نمایندگان مجلس از تصویب کنکور بدل شد. عدم حضور حسن روحانی؛ رئیس‌جمهور در مجلس برای دفاع از وزیر پیشنهادی نیز مزید علت شد تا نمایندگان درخصوص برگزاری کنکور توسط دولت، حسابی انتقاد کنند. نکته قابل‌تأمل اینکه وزیر پیشنهادی روحانی نیز رأی نیاورد!

مگر خون روحانی رنگین‌تر است؟

اولین جرقه در مجلس با صحبت‌های محمدباقر قالیباف آغاز شد. رئیس مجلس در جلسه علنی این روز مجلس و در پاسخ به تذکر علیرضا سلیمی ‌درباره عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت گفت: رئیس‌جمهور از ستاد مبارزه با کرونا برای حضور در مجلس استعلام کرده و آن‌ها از جهت کرونایی، حضور ایشان را به مصلحت ندیده بودند. سلیمی ‌در تذکری مستند به بند۱۱ ماده۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس با تأکید بر ضرورت حفظ شأن و اقتدار مجلس گفت:‌ باید براساس آیین‌نامه عمل کنیم. طبق تبصره۱ ماده۲۰۴ درباره معرفی وزیر، رئیس‌جمهور باید در مجلس حضور یابد و به مدت یک‌ساعت کلیات برنامه‌های وزیر را برای نمایندگان بیان کند. این اختیار نیست. عدم حضور رئیس‌جمهور، کسرشأن مجلس است. چرا ایشان تشریف نیاوردند. گفته می‌شود ستاد ملی مبارزه با کرونا به ایشان توصیه کرده که به مجلس نیاید. پس چطور به یک میلیون دانش‌آموز می‌گویید در کنکور شرکت کنند. مگر خون شما رنگین‌تر است. این تبعیض آشکار است.

چه اتفاقی افتاد که نظر وزیر علوم تغییر کرد؟

حسینعلی شهریاری؛ رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ‌نیز تأکید کرد که وزیر علوم باید پاسخگو باشد که چگونه ظرف ۲۴ ساعت نظرش را راجع به امکان رعایت تمامی ‌پروتکل‌ها در آزمون سراسری پایان مردادماه تغییر کرد. در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ‌بیان کرد: رئیس مجلس در دو جلسه پیرامون مسائل برگزاری کنکور نکاتی را مطرح کردند و آخرین بار نیز دستور دادند تا رئیس کمیسیون بهداشت و رئیس کمیسیون آموزش مجلس با وزرای علوم و بهداشت ظرف ۴۸ساعت جلسه‌ای تشکیل داده و تصمیم نهایی اتخاذ شود. نمایندگان مجلس نیز که به نمایندگی از قالیباف در جلسه حضور داشتند، قصد تعویق انداختن کنکور را نداشتند. هدف ما صرفاً رعایت پروتکل‌های دقیق بهداشتی برای تضمین سلامتی فرزندان کشورمان است. وزیر بهداشت در این جلسه تأکید کردند که حتی اگر لازم باشد منابع مالی لازم تأمین شده و مشکل جای برگزاری آزمون نیز با اختصاص مصلاها و ورزشگاه‌ها را حل می‌کند و تأکید داشتند که دو میلیون پک بهداشتی شامل ماسک و ماده ضدعفونی‌کننده و یک دعا برای شرکت‌کنندگان در آزمون فراهم شده است. اما با وجود همه این تدابیر وزیر علوم اعلام کرد که توان برگزاری کنکور سراسری در پایان مردادماه وجود ندارد. سؤال این است که در عرض ۲۴ ساعت چه اتفاقی افتاد که وزیر علوم نظرشان را عوض کردند؟ چرا در جلسه تأکید داشتند که وزارت علوم توان برگزاری آزمون را با پروتکل‌های جدید ندارد؟

وزرای بهداشت و علوم استیضاح شوند

حسن شجاعی؛ عضو کمیسیون اصل۹۰ مجلس نیز با اشاره به تصمیم ستاد مقابله با کرونا برای برگزاری کنکور در موعد مقرر، گفت: وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا حق تصمیم‌گیری درباره برگزاری کنکور را دارند، اما چرا با اعتماد مردم بازی می‌کنند و در عرض ۲۴ساعت تصمیمات متناقص گرفته می‌شود؟ آن هم در وضعیتی که مردم در فشارهای سنگین معیشتی و اجتماعی هستند این کار به معنای تولید نارضایتی است. این عضو کمیسیون اصل۹۰ مجلس در پایان خواستار استیضاح وزرای بهداشت و علوم به دلیل بازی با اعتماد مردم و اعتبار ستاد مقابله با کرونا شد و گفت که وقتی دولت می‌گوید امکان رعایت پروتکل‌ها را ندارد چه اتفاقی در ۲۴ ساعت می‌افتد که به یکباره نظرشان عوض می‌شود؟