گرانی خودرو با قیمت‌سازی در بازار

گرانی خودرو با قیمت‌سازی در بازار   گروه خودرو- بازار خودرو این روزها همچنان روزهای پُرالتهابی را تجربه می‌کند. بازاری که به شدت تحت‌تأثیر نرخ ارز، عرضه، دلالی و… قرار دارد. اما به نظر می‌رسد که نرخ ارز نقش اول را در تعیین قیمت خودرو بازی می‌کند به طوری که با کاهش مشتری نرخ ارز […]

گرانی خودرو با قیمت‌سازی در بازار  

گروه خودرو- بازار خودرو این روزها همچنان روزهای پُرالتهابی را تجربه می‌کند. بازاری که به شدت تحت‌تأثیر نرخ ارز، عرضه، دلالی و… قرار دارد. اما به نظر می‌رسد که نرخ ارز نقش اول را در تعیین قیمت خودرو بازی می‌کند به طوری که با کاهش مشتری نرخ ارز به نوعی به قطب‌نمای قیمت خودرو در بازار تبدیل شده است. این در حالی است که رونق دلالی به واسطه قیمت‌گذاری دستوری و اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار و رانت به‌وجود آمده مزید بر علت این گرانی شده است و تا زمانی که قیمت‌گذاری دستوری و نرخ ارز به ثبات نرسد بازار خودرو روی آرامش را نخواهد دید.

در این باره محمدرضا نجفی‌منش؛ رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو ناشی از رشد نرخ ارز کمتر از سایر کالا‌ها بوده، اظهار کرد: اگر قرار بود خودرو همپای ارز بالا برود، بنابراین حالا که نرخ دلار به حدود ۲۳هزار تومان رسیده و ارزش پراید نیز تقریباً شش‌هزار دلار باشد، باید این خودرو با قیمت ۱۳۸میلیون تومان در بازار فروخته شود.

وی همچنین بر ضرورت آزادسازی قیمت خودرو تأکید کرد و گفت: به دلیل عرضه محدود در بورس ناچاریم بخش زیادی از مواد اولیه خود را از بازار آزاد و با قیمت‌های بالاتر خریداری کنیم در حالی‌که دولت قیمت محصول نهایی را دستوری تعیین می‌کند.

نجفی‌منش افزود: با وجود اینکه قیمت مواد اولیه در بورس نسبت به سال گذشته دو برابر شده، اما ما باید به عنوان مثال فولادی که در بورس کیلویی ۱۳هزار تومان قیمت‌گذاری شده را از بازار آزاد با قیمت ۱۸هزار تومان بخریم. این فعال صنعت قطعه تصریح کرد: ادامه قیمت‌گذاری دستوری خودرو نتیجه‌ای جز التهاب بیشتر بازار و زیان خودروسازان و قطعه‌سازان به همراه ندارد و از طرفی در حال‌حاضر هزینه سرکوب قیمت خودرو را مردم می‌دهند و سود آن به جیب دلالان می‌رود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی افزود: همچنین قیمت ارز ظرف مدت چند ماه بیش از ۱۰ هزار تومان گران شده با این وجود برخی از مسؤولین معتقدند که نباید قیمت خودرو افزایش یابد.

همچنین میلاد بیگی؛ کارشناس حوزه خودرو با اشاره به اثرات نرخ دلار بر بازار خودرو، اظهار کرد: متأسفانه بازار خودرو در کشور ما عمق کافی را ندارد، به عبارتی ساده‌تر عرضه‌کننده و بازارمصرف زیادی وجود ندارد و همین امر باعث شده تا قیمت‌سازی بسیار راحت‌تر باشد. با توجه به تعداد محدودی که از عرضه‌کننده‌ها وجود دارد، امکان قدرت گرفتن آن‌ها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و شرایط مناسبی برای فعالیت متخلفان فراهم می‌شود.

وی با اشاره به تأثیر وجود سایت‌های خرید و فروش بر انجام این کار، گفت: امروزه شرایطی فراهم شده است تا هر کسی حتی بدون داشتن خودرو بتواند ایجاد آگهی کرده و بازار را تحت‌تأثیر قرار دهد؛ از طرفی با توجه به اینکه قیمت خودرو‌ها با هم در ارتباط است، اثر گذاشتن بر روی هر یک از آن‌ها می‌تواند افزایش قیمت را در کل بازار به همراه داشته باشد.

بیگی تصریح کرد: نوسانات قیمت دلار در سال ۹۷ و همراه شدن آن با افزایش قیمت خودرو، مردم را نسبت به این موضوع شرطی کرده و باعث می‌شود همه این تغییرات را بپذیرند.

این کارشناس خودرو تصریح کرد: ممکن است گسترش کرونا باعث ایجاد اضطراب از کاهش تولید در بین مردم شده و افزایش قیمت را به همراه داشته باشد.

در این باره ابولفضل خلخالی؛ عضو هیأت علمی‌دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت ایران بیان داشت: در سال‌های اخیر با توجه به تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز داخلی‌سازی و تحقیق و توسعه مورد توجه قرار گرفته اما این فضای بازار است که تعیین‌کننده بوده و لزوماً داخلی‌سازی همه مشکلات صنعت خودرو را حل نخواهد کرد و نیاز به توسعه تکنولوژی و دانش فنی و ارتباط روزافزون بین واحدهای صنعتی و جامعه دانشگاهی احساس می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت، در حوزه مدیریتی ایرادات اساسی وجود دارد و این امر برگرفته از این موضوع است که صنعت خودرو ما نه دولتی و نه خصوصی بوده و متولی مشخصی ندارد. بنابراین سوءمدیریت و مشکلات اقتصادی موجب شده توجه به تحقیق و توسعه در صنعت خودرو از اولویت خارج شود.

در این زمینه امیر حسین کاکایی؛ کارشناس صنعت خودرو درباره تأثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت خودرو، اظهار داشت: نرخ دلار به شدت در نرخ خودرو مؤثر است. سال گذشته در یک مقطعی دلار به ۱۹هزار تومان رسید و این حباب قیمت‌ها فقط میان افراد سودجو در بازار به وجود آمده بود.

کاکائی در پاسخ به این سؤال که آیا این روند کاهش قیمتی تداوم خواهد داشت یا خیر؟ افزود: باید منتظر ماند و دید که آیا قیمت ارز تا کی و چه زمانی کاهش پیدا می‌کند. اگر این روند ادامه پیدا کند به این معنی است که قیمت خودرو یک مقداری کاهش پیدا خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: قیمت‌های داخل هنوز به‌روز شده نیست، ولی امیدواریم قیمت‌ها ثبات پیدا کند. در این مدت حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت خودرو درب کارخانه را داشته‌ایم و این افزایش اثرات منفی در بازار آزاد داشته و قیمت‌ها به شدت افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: گاهی مواد اولیه برخی از قطعات در صنعت خودروسازی در داخل کشور تولید می‌شود و متأسفانه برخی افراد سودجو در این روند دخیل هستند و خوشبختانه دولت جلوی این افراد را گرفته است و باید امیدوار باشیم که با تمهیدات دولت که یکی از آن کنترل نرخ ارز است، کالا‌های بورسی و مواد اولیه کنترل شود.

کاکایی کاهش تقاضا را یکی از دلایل کاهش قیمت در برخی از بازار‌ها برشمرد و ادامه داد: اکنون به دلیل اتفاقاتی که در سه ماه اخیر در بازار ایران رخ داد، شاهد کاهش تقاضا در بخش خودرو و ارز بودیم.

این استاد دانشگاه بیان کرد: قیمت خودرو‌های خارجی وابسته به نرخ ارز هستند و با توجه به اینکه واردات خودرو ممنوع است، این قیمت خودرو‌های خارجی مانند حباب بوده است.