پایداری صنعت فولاد با تبدیل ذخایر سنگ‌آهن به معادن قابل استخراج

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع‌معدنی ایمیدرو مطرح کرد   پایداری صنعت فولاد با تبدیل ذخایر سنگ‌آهن به معادن قابل استخراج   گروه زمین‌ومعدن -با وجود منابع غنی معدنی سنگ‌آهن در ایران، فولادسازی صنعتی مهم، ارزش‌آفرین و استراتژیک در کشورمان محسوب می‌شود. توسعه صنعت فولاد، بازاری مطمئن، پایدار و مؤثر را برای صنایع بالادست فراهم […]

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع‌معدنی ایمیدرو مطرح کرد  

پایداری صنعت فولاد با تبدیل ذخایر سنگ‌آهن به معادن قابل استخراج  

گروه زمین‌ومعدن -با وجود منابع غنی معدنی سنگ‌آهن در ایران، فولادسازی صنعتی مهم، ارزش‌آفرین و استراتژیک در کشورمان محسوب می‌شود. توسعه صنعت فولاد، بازاری مطمئن، پایدار و مؤثر را برای صنایع بالادست فراهم آورده است تا در مجموع، امروز شاهد شکل‌گیری زنجیره‌ قوی فولاد در کشورمان باشیم. با اتکاء به همین زنجیره هم در طرح جامع فولاد، برای دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴، هدف‌گذاری شده است. دستیابی به چنین جهش بزرگی، نیازمند سرمایه‌گذاری در کل زنجیره فولاد کشور است. به این معنی که علاوه بر لزوم افزایش تولید صنعت استراتژیک فولاد، توسعه متوازن در صنایع بالادست نیز باید با تجمیع سرمایه و سرمایه‌گذاری مناسبی همراه شود تا صنایع‌معدنی قادر به افزایش میزان تولید از ۸۰ میلیون تن سنگ‌آهن در حال‌حاضر، به ۱۶۰ میلیون تن باشند.

تأمین مواد اولیه نقش انکارناپذیری در تداوم تولید دارد و اگر به هر دلیلی در تأمین مواد اولیه وقفه‌ای ایجاد شود، در کوتاه‌مدت تولید با مشکل روبه‌رو می‌شود. تأمین پایدار در اقلام استراتژیک شامل: کنسانتره، سنگ‌آهن، الکترود و قراضه نقش مؤثری در پایداری تولید ایفاء می‌کنند.

محمد آقاجانلو؛ معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع‌معدنی ایمیدرو در حاشیه این بازدید ضمن ابراز خردسندی از تلاش و عملکرد پیمانکار و سرمایهگذاران در واحد آنومالی شمالی از همکاران شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران خواستار تدبیر و برنامه جهت رفع عقب‌افتادگی فعالیت معدنکاری در معدن سنگ‌آهن چاه‌گز شد.

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع‌معدنی ایمیدرو با اشاره به اینکه در استان یزد ذخایر سنگ‌آهن متعدد و گسترده‌ای وجود دارد، اما بخش قابل‌توجهی از این ذخایر بلوکه شده است، تصریح کرد: شرکت‌های سنگ‌آهن مرکزی و چادرملو به عنوان دو شرکت مهم پشتوانه فولاد کشور در این منطقه وجود دارد که با کمبود خوراک مواجه شدند.

آقاجانلو افزود: تلاش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران این است که با مساعدت و همکاری ارگان‌های مرتبط نظیر استانداری، منابع طبیعی، محیطزیست و انرژی اتمی، آنومالی و ذخایر بلوک شده به معادن قابل استخراج تبدیل شوند تا با رعایت استانداردها روند تولید فولاد در کشور ادامهابد.

وی با تأکید بر اینکه ایران جزء ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه تولید فولاد می‌باشد و این جزء افتخارات صنعتی کشور است، خاطر نشان کرد: سرعت رشد و پایداری صنعت فولاد کشور مستلزم تولید سنگ‌آهن و تأمین خوراک شرکت‌های فولادی می‌باشد که استان یزد یکی از استان‌های هدف در این راستا بوده و ایمیدرو متناسب با ظرفیت‌های منطقه به‌دنبال توسعه زنجیره فولاد در این استان هستیم.