شاخصِ رفت و برگشت!

نگاهی ویژه به آخرین روز کاری بازارسرمایه شاخصِ رفت و برگشت! مسعود طاهری- دیروز(چهارشنبه) روز عجیبی برای سهامداران بود. معمولاً در آخرین روز هفته شاخص کل روند روبه رشد خیره‌کننده‌ای ندارد. اما در این روز شاخص خیلی سریع توانست قله دومیلیون را پس بگیرد و حتی به رقم دومیلیون و ۳۹ هزار واحد نیز برسد؛ […]

نگاهی ویژه به آخرین روز کاری بازارسرمایه

شاخصِ رفت و برگشت!

مسعود طاهری- دیروز(چهارشنبه) روز عجیبی برای سهامداران بود. معمولاً در آخرین روز هفته شاخص کل روند روبه رشد خیره‌کننده‌ای ندارد. اما در این روز شاخص خیلی سریع توانست قله دومیلیون را پس بگیرد و حتی به رقم دومیلیون و ۳۹ هزار واحد نیز برسد؛ اما با ادامه کار در بازارسرمایه روند روبه رشد شاخص، ناگهان متوقف شد و بازار به طرز عجیبی به زمین خورد! حتی سهم‌های بزرگی همچون شستا که تاکنون سود خوبی را عاید سهامدارانشان کرده بودند، دچار صف فروش شدند. حتی خبر تصویب کلیات لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی هم نتوانست جلوی سقوط شاخص را بگیرد! حال سؤال این بود که چرا شاخص کل در آخرین روز کاری باز هم به سیاق سابق برگشت و به شدت منفی شد؟ برای این امر چند دلیل را می‌توان نام برد. در این روز مجلس به وزیر پیشنهادی صمت رأی منفی داد که این امر در روند بازار تأثیرگذار بود. مسأله بعدی که می‌توان اعلام کرد اینکه برخی سهامداران اعتماد خود را به سهم‌های دولتی به دلیل اتفاقات روز دوشنبه گذشته بازارسرمایه در عرضه صندوق دارادوم از دست دادند تا کم‌کم در سهم‌های این صندوق (شپنا، شتران، شبندر و شبریز) صف‌های فروش شکل بگیرد. در نهایت هم برخی کارشناسان فروش سهام‌عدالت را در بازار این روز مؤثر می‌دانند؛ سهامدارانی که تعدادشان کم نیست و شروع به فروش سهام‌عدالت خود در بازارسرمایه کردند.

تأثیر دو متغیر در بورس

در همین رابطه، محمد اصولیان؛ کارشناس بازار بورس درباره علت ریزش بورس گفت: دو متغیر روی بورس اثر منفی کوتاه‌مدت داشته است. به نظر می‌رسد ارائه اوراق سلف نفتی در بورس به تعویق بیفتد و رأی نیاورند. وزیر صمت در مجلس نیز بر روی اعتماد مردم اثر منفی گذاشته است. ریزش شاخص بورس کوتاه‌مدت است و مردم نباید از سر هیجان تصمیم بگیرند، در غیر این صورت بعدها مجبور می‌شوند همان سهم را گران‌تر خریداری کنند. خبر عرضه دارادوم در شهریورماه در ساعات ابتدایی بازگشایی بازار، تأثیر‌گذار بود. اما اخباری چون عدم رأی اعتماد وزیر پیشنهادی صمت و اختلاف‌نظری که راجع به اوراق سلف نفتی وجود داشت تأثیر آن را خنثی کرد و بر ذهن سرمایه‌گذاران اثر منفی گذاشت. همچنین خبر فروش ۳۰ درصد دوم سهام‌عدالت نیز جو بازار را متأثر کرد. این کارشناس بازار سهام در پایان تأکید کرد که ریزش شاخص بورس کوتاه‌مدت به نظر می‌رسد و احتمالاً در آینده نزدیک شاخص بورس مثبت می‌شود.

سقوط ۲۴ هزار واحدی شاخص

همان‌طور که گفته شد، شاخص کل بازارسرمایه در آخرین روز کاری هفته با سقوط ۲۴ هزار واحدی مواجه شد تا شاخص در رقم یک‌میلیون و ۹۷۵ هزار واحد قرار گیرد. معامله‌گران در این روز یک‌میلیون معامله به ارزش ۱۶۹هزار و ۸۳۵ میلیارد ریال انجام دادند. صنایع پتروشیمی‌ خلیج‌فارس، سرمایه‌‌گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان و گسترش نفت‌وگاز پارسیان، نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی و در مقابل فولادمبارکه اصفهان و مخابرات ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. همچنین ملی صنایع مس‌ایران، سرمایه‌‌گذاری غدیر، فولادمبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، بانک صادرات‌ایران، گسترش سرمایه‌‌گذاری ایران‌خودرو و سرمایه‌‌گذاری شاهد نمادهای پربیننده بورس بودند.

کاهش شاخص فرابورس

شاخص کل فرابورس نیز با ۲۴۲ واحد کاهش رقم ۲۰ هزار و ۴۱۲ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۴۹۴هزار معامله انجام دادند که ۵۴ هزار و ۴۱۶ میلیارد ریال ارزش داشت. پتروشیمی ‌مارون، سنگ‌آهن گوهرزمین، سرمایه‌‌گذاری صباتأمین، سهامی ‌ذوب‌آهن اصفهان و گروه توسعه مالی مهرآیندگان نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی و در مقابل بیمه پاسارگاد و هلدینگ صنایع‌معدنی خاورمیانه نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند. لیست نمادهای پربیننده این بازار از بانک‌دی، سهامی ‌ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی‌تندگویان، س.توسعه و عمران استان کرمان، گروه سرمایه‌‌گذاری میراث فرهنگی، صنایع ماشین‌های اداری ایران و عمران و توسعه شاهد تشکیل شده است.