متن اصلی
گروه : گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده
شناسه : 81238
تاریخ : ۲۴ شهریور ۱۳۹۹
ساعت : ۱۸:۱۲
پرینت از صفحه

خودروسازان اگر روش قیمت‌گذاری را تعیین کنند بازار ۳ ماه کنترل می‌شود

خودروسازان اگر روش قیمت‌گذاری را تعیین کنند بازار ۳ ماه کنترل می‌شود مهدی قره‌داغلی – بازار خودرو در روزهای پایان شهریورماه سال۹۹ همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. اختلاف قیمت بسیار بالای خودروها از کارخانه تا بازار باعث شده تا بخشی از نقدینگی سرگردان مردم راهی بازار خودرو شود. کارشناسان در تشریح دلایل گرانی […]

خودروسازان اگر روش قیمت‌گذاری را تعیین کنند بازار ۳ ماه کنترل می‌شود

مهدی قره‌داغلی – بازار خودرو در روزهای پایان شهریورماه سال۹۹ همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. اختلاف قیمت بسیار بالای خودروها از کارخانه تا بازار باعث شده تا بخشی از نقدینگی سرگردان مردم راهی بازار خودرو شود. کارشناسان در تشریح دلایل گرانی خودرو در بازار، عواملی چون «اتخاذ سیاست‌های اشتباه در صنعت خودرو، تقاضای انباشته، کاهش تولید وعرضه قطره چکانی، وزارتخانه‌ای بدون وزیر، حجم بالای نقدینگی و بی‌برنامگی وزارت صمت، نحوه اشتباه توزیع خودرو و…» را در این رابطه مؤثر می‌دانند. اما فروشندگان خودرو، سه عامل «نوسانات ارزی، عدم عرضه کافی به بازار و نبود سقف قیمتی برای خودروها» را مسبب اصلی افزایش قیمت انواع خودروها اعم از داخلی و مونتاژی در بازار می‌دانند. در این باره احمد نعمت‌بخش؛ دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره گرانی خودرو گفت: ما خودروسازان، خودرو را خیلی گران نکردیم بلکه خودرو در بازار گران شده است چون مثلاً زمانی که پراید در بازار ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید در کارخانه ۴۰ میلیون تومان بود.

نعمت‌بخش، روش فروش خودرو را معیوب دانست و افزود: این مشکل منِ خودروساز بوده که نتوانستم مسؤولان را متقاعد کنم که این روش فروش درست نیست و حتی معتقدم که بحث قرعه‌کشی هم روش درستی نبود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: ما بالغ بر ۲۷۰۰ میلیارد تومان پول سرگردان در داخل کشور داریم که با این وضعیت شاخص‌های بورس و بازار ارز، هر روز به یک سمتی می‌رود و الان هم که به سمت خودرو حرکت کرده است، اما وزارت صمت به عنوان سیاست‌گذار نباید طوری اقدام کند که این پول‌های سرگردان به حوزه خودرو سرازیر شوند.

وی با بیان اینکه دلالان شرایط تعیین شده برای خرید و فروش خودرو را به راحتی دور می‌زنند، گفت: مثلاً در یکی از پیش‌فروش‌ها که شرط آن، نداشتن پلاک فعال بود، متأسفانه نیروی انتظامی با تأخیر پلاک فعال را به شرکت خودروساز اعلام کرد و حتی مورد داشتیم که زن و شوهر طلاق صوری گرفتند تا ماشین خرید کنند.

ما در زمان مرحوم رفسنجانی هم همین مشکل اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه را داشتیم، اما شورای اقتصاد مصوب کرد که خودرو در حاشیه بازار فروخته شود. الان هم اگر مانند دهه۷۰ خودرو را در حاشیه بازار بفروشیم ۸۰ درصد تقاضاهای کاذب کنار می‌رود، تقاضاها واقعی می‌شوند و خودروسازان هم سود خواهندکرد.

نعمت‌بخش با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی تولید خودرو گفت: خودروسازان با افزایش تولیدات خود سعی کردند که قیمت‌ها بیشتر از این افزایش پیدا نکند.

وی یادآور شد: هر کدام از خودروسازان با این قیمت‌های فعلی خودرو تا پایان سال‌جاری حداقل ۱۰ تا ۱۵ هزارمیلیارد تومان زیان می‌کنند، کمااینکه طبق گزارش‌های فصل بهار نیز هر یک از آنها حدود پنج هزار میلیارد تومان زیان کردند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با تأکید بر اینکه قیمت خودرو در بازار ربطی به خودروساز ندارد، گفت: اگر اجازه دهند که خودروساز روش قیمت‌گذاری خودرو را تعیین کند، قیمت خودرو ظرف سه ماه کنترل خواهدشد.

نعمتبخش در پایان تک‌نرخی شدن قیمت خودرو و حذف رانت و فساد از این حوزه را راهکاری مهم برای حل معضل قیمت خودرو مطرح و بر آن تأکید کرد.

در این باره سیدجواد حسینی‌کیا؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی‌ درباره نقش خودروسازان در افزایش قیمت‌ها گفت: به نظر نمی‌رسد نگهداری خودرو از سوی خودروسازان برای اینکه قیمت‌ها بالا برود، دلیل اصلی گرانی‌ها باشد.

وی تأکید کرد: اکنون بخش زیادی از افزایش قیمت خودرو مربوط به حاشیه سود چشم‌گیر آن در بازار آزاد نسبت به درب کارخانه است که چندان در اختیار خودروسازان نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ‌معتقد است، تنها کاری که خودروسازان می‌توانند در این شرایط بازار انجام دهند، افزایش تولید خودرو به منظور تأمین درخواست بازار و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضاست.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه افزود: البته برای این منظور باید سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید در صنعت خودروسازی نیز مدنظر قرار بگیرد.

همچنین ساسان قربانی؛ قطعه‌ساز و کارشناس صنعت خودرو گفت: عوامل بسیار زیادی در گرانی خودرو تأثیر دارند و نمی‌توان فقط خودروساز را عامل این گرانی دانست.

وی عامل اصلی گرانی خودرو در این مقطع زمانی را کاهش تولید می‌داند و می‌گوید: ما تا سه سال قبل حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال تولید، می‌کردیم اما در حال‌حاضر تولید کاهش پیدا کرده است.

قربانی مسائل مدیریتی در صنعت خودرو و وزارت صنایع و تحریم‌ها را هم در گرانی خودرو مؤثر خواند و افزود: مجموع این عوامل باعث بالارفتن قیمت خودرو شده و شاید در این میان دلال بازی هم مؤثر بوده است.

کارشناس صنعت خودرو از شرایط بسیار بد اقتصادی برای قطعه‌سازان سخن گفت و افزود: قیمت مواد اولیه ما ظرف پنج شش ماه اخیر سه برابر افزایش پیدا کرده است، اما هیچ کسی از قیمت مواد اولیه مورد نیاز مانند پلیمر و آلومینیم سؤالی نمی‌پرسد.

قربانی اظهارکرد: یکی از بلاهای صنعت خودرو ایران رقابتی نبودن این صنعت است، بنابراین ما اول باید این صنعت را رقابتی کنیم که تحقق این مهم هم نیازمند ارزیابی بحث قیمت، کیفیت و خدمات است.