موتور بازارسرمایه روشن شد؟

با بهانه وعده‌ها و صعود ۲۹ هزار واحدی شاخص کل موتور بازارسرمایه روشن شد؟ گروه بانک، بیمه، بورس- بازارسرمایه، بازاری بزرگ است؛ آنقدر بزرگ که بعد از آزادسازی سهام‌عدالت ده‌ها میلیون نفر در آن مشارکت جدی دارند و به همین خاطر است که افت آن باعث سرخوردگی ده‌ها میلیون ایرانی می‌شود. طی چند هفته اخیر […]

با بهانه وعده‌ها و صعود ۲۹ هزار واحدی شاخص کل

موتور بازارسرمایه روشن شد؟

گروه بانک، بیمه، بورس- بازارسرمایه، بازاری بزرگ است؛ آنقدر بزرگ که بعد از آزادسازی سهام‌عدالت ده‌ها میلیون نفر در آن مشارکت جدی دارند و به همین خاطر است که افت آن باعث سرخوردگی ده‌ها میلیون ایرانی می‌شود. طی چند هفته اخیر اما شاخص کل این بازار روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت؛ از عدم هماهنگی بین وزارت نفت و سازمان خصوصی‌سازی بر سر واگذاری صندوق دارادوم گرفته تا عدم رأی اعتماد مجلس به وزیر صمت و… همگی باعث شدند تا این بازار رونق قبلی را نداشته باشد. رئیس‌جمهور و کارشناسان اقتصادی اصلاح شاخص را بعد از صعود شارپی امری طبیعی می‌دانستند. اما روزهای قرمزرنگ بورس آنقدر زیاد شد تا صدای مجلس را نیز بلند کرد. در همین رابطه روز شنبه گذشته، مجلس جلسه‌ای غیرعلنی با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک‌مرکزی برگزار کرد و قالیباف؛ رئیس مجلس نیز از روزهای درخشان بورس در آینده‌ای نزدیک خبر داد. دیروز(دوشنبه) خبر نشست هم‌اندیشی ایمیدرو، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، شرکت‌های معدنی و صنایع‌معدنی و رئیس سازمان بورس به منظور حمایت از سهامداران و سرمایه‌گذاران بازارسرمایه باعث پالس مثبت به بازارسرمایه شد به طوری که شاخص کل در این روز بعد از مدت‌ها رشد ۲۹ هزار واحدی را تجربه کرد. حال سؤال همگان این است که آیا بازار سبزپوش باقی می‌ماند؟

نگاهی به بازار

بازارسرمایه در حالی دیروز(دوشنبه) به کار خود پایان داد که شاخص کل این بازار با بیش از ۲۹ هزار واحد صعود، به کانال یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بازگشت. در معاملات این روز بازارسرمایه شاخص کل با ۲۹هزار و ۲۹۹ واحد صعود رقم یک میلیون و ۶۰۷ هزار واحد را ثبت کرد. اما شاخص کل با معیار هم‌وزن با ۲۶۰ واحد کاهش، در رقم ۴۲۲ هزار و ۸۸۷ واحد ایستاد. معامله‌گران این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۹۷هزار و ۴۶۸ میلیارد ریال انجام دادند. صنایع پتروشیمی‌خلیج‌فارس، فولادمبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی گل‌گهر و گسترش نفت‌وگاز پارسیان نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت و در مقابل بانک پارسیان و کشتیرانی جمهوری اسلامی‌ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی را روی بورس گذاشتند. شرکت ملی صنایع مس ایران، فولادمبارکه اصفهان، بانک ملت، بانک صادرات ایران، بانک تجارت، سرمایه‌‌گذاری غدیر و سرمایه‌‌گذاری سیمان‌تأمین نیز نمادهای پربیننده این بازار بودند.

ورود مجدد فرابورس به کانال ۱۷ هزار واحد

شاخص کل فرابورس نیز با ۲۳۰ واحد صعود رقم ۱۷هزار و ۱۳ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۵۱۶ هزار معامله به ارزش ۳۸ هزار و ۵۰۳ میلیارد ریال انجام شد. پتروشیمی ‌مارون، پلیمر آریاساسول، سنگ‌آهن گوهرزمین، فولاد هرمزگان جنوب، سهامی‌ ذوب‌آهن اصفهان، هلدینگ صنایع‌معدنی خاورمیانه و پتروشیمی ‌تندگویان نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند. لیست نمادهای پربیننده این بازار از بانک‌دی، سهامی ‌ذوب‌آهن اصفهان، پلیمر آریاساسول، پتروشیمی‌تندگویان، پتروشیمی‌زاگرس، گروه سرمایه‌‌گذاری میراث فرهنگی و صنایع ماشین‌های اداری ایران تشکیل شده است.