مزایده به جنگل های گلستان رسید؛ فروش درختان ریشه کن شده و خشک

مزایده به جنگل های گلستان رسید؛ فروش درختان ریشه کن شده و خشک گروه اجتماعی- گلستان؛ استانی سرسبر در دل طبیعت شمالی کشور که دارای جنگل ها و طبیعت بکر تری نسبت به مازندارن و گیلان است. علت این بکر نیز به دلیل مسافت راه بیشتری است که این استان به دریا دارد و همین […]

مزایده به جنگل های گلستان رسید؛ فروش درختان ریشه کن شده و خشک

گروه اجتماعی- گلستان؛ استانی سرسبر در دل طبیعت شمالی کشور که دارای جنگل ها و طبیعت بکر تری نسبت به مازندارن و گیلان است. علت این بکر نیز به دلیل مسافت راه بیشتری است که این استان به دریا دارد و همین مسأله باعث شده تا جنگل های آن نسبت به دو استان سر سبز دیگر کمتر مورد تعرض قرار بگیرد. در دل طبیعت این استان جنگل گلستان که نام دیگر آن پارک ملی گلستان است، قرار دارد. جایی که در سال ۱۳۵۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از بهترین و همچنین پنجاه ذخیره‌گاه زیست محیطی به ثبت رسیده است، که از نظر موقعیت جغرافیایی در شرق استان گلستان و همچنین غرب استان خراسان شمالی قرار دارد که جزء قدیمی ترین و بهترین پارک های ملی است که به ثبت رسیده، به همین دلیل جزء ارزشمند ترین مناطق ایران به شمار می‌رود. میزان یک هشتم گونه‌های گیاهی، یک سوم گونه‌های پرندگان و همچنین بیش از پنجاه درصد از گونه‌های پستانداران کشور در این پارک زندگی می‌کنند و از طرفی این منطقه از بهترین زیستگاه های گوسفند وحشی اوریال که از بزرگترین و قدیمی ترین زیرگونه‌ی گوسفند های وحشی است و همچنین دارای جمعیت زیادی از قوچ و میش اوریال می‌باشد.

وقوع بلایای طبیعی

یکی از معضلات این استان سرسبز وقوع بلایای طبیعی بسیاری است که هر ساله رخ می دهد. حتما تاکنون بارها خبر وقوع سیل و آتش سوزی جنگل های این استان را شنیده اید؛ از سیل خانمان سوزی عید سال ۹۸ گرفته تا آتش سوزی های گاه و بیگاهی که در جنگل های این استان رخ می دهد. حال مسوولین منابع طبیعی استان می خواهند تا خارج کردن درختان ریشه‌کن و خشک از سطح جنگل‌های سوزنی برگ دست کاشت از وقوع آتش سوزی جلوگیری کنند.

طرح جنگل کاری در گلستان

همچنین از دهه ۴۰ طرح‌های جنگل‌داری با کاشت درختان سوزنی برگ در این مناطق آغاز شد. در استان گلستان در تمامی شهرستان‌های دامنه شمالی رشته‌کوه البرز، جنگل‌کاری صورت گرفته است. بیشترین سطح جنگل‌کاری سوزنی برگ در شهرستان‌های کلاله و مراوه‌تپه در شرق این استان انجام گرفته است. هر درختی که کاشته می‌شود نیاز به مراقبت دارد و درختان در قالب طرح جنگلداری نیز از این موضوع مستثنا نیستند. در سال‌های اخیر رسیدگی نامناسب به عرصه های این مناطق با توجه به موضوعات مالی، خطر حریق و یا دیگر مشکلات در جنگل‌های سوزنی برگ را افزایش داده است. بعد از توقف طرح‌های جنگلداری، حساسیت‌ها در سطح جامعه نسبت به برداشت چوب افزایش یافته است. به‌ تازگی اداره کل منابع طبیعی گلستان بعد از مکاتبه با سازمان جنگل‌ها توانسته مجوز خارج کردن بخشی از درختان ریشه‌کن و خشک را از عرصه جنگل‌های سوزنی برگ اخذ کند.

خروج درختان ریشه‌کن و خشک

در همین رابطه داود مقدسی معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی گلستان در گفت و گو با یک خبرگزاری چنین گفت: خارج کردن درختان ریشه‌کن و خشک از سطح جنگل‌های سوزنی برگ دست کاشت استان به‌منظور جلوگیری از حریق در دستور کار قرار گرفت. علت انتخاب درختان سوزنی برگ برای طرح‌های جنگل‌کاری این است که این گونه سوزنی برگ همیشه سبز است و نشان از جنگلی بودن منطقه در تمامی فصول سال دارد. درختان سوزنی برگ از نگاه مردم در آن زمان، دولتی محسوب می‌شد. این موضوع باعث می‌شد به فکر تعرض به نقاطی که جنگل‌کاری سوزنی برگ شده‌، نباشند. همچنین دام نیز نمی‌توانست در محدوده درختان سوزنی برگ، بچرد. جمع‌آوری درختان ریشه‌کن، شکسته و افتاده و سرپا خشک به‌عنوان عملیات بهداشتی در اولویت ما قرار دارد زیرا این درختان علاوه بر خطر حریق، تولید قارچ و میکروب می‌کنند و ناقل بیماری به سایر درختان می‌شوند و همچنین مورد استفاده قاچاقچیان چوب قرار می‌گیرند. مجوز عملیات بهداشتی از سازمان جنگل‌ها کشور اخذ شده است. طبق بررسی صورت گرفته از محدوده جنگلی سوزنی برگ شهرستان گرگان، تنها در وسعت ۱۰۰ هکتار درختان ریشه‌کن و افتاده و سرپا خشک شناسایی شده که عملیات بهداشتی فقط در این محدوده انجام می‌گیرد. سایر نقاط نیاز به کار پرورشی و تنک کردن دارد که در آینده به آن پرداخته خواهد شد.

مزایده چوب‌های برداشت شده

مقدسی درباره سرنوشت چوب‌های برداشت شده نیز گفت: بعد از برآورد میزان حجم چوب، قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد و بعد از برگزاری مزایده، پیمانکار عواید را به حساب خزانه دولت واریز می‌کند و بعد از آن مجوز برداشت به او داده می‌شود. حتی یک ریال هم از عواید فروش درختان به حساب منابع طبیعی واریز نمی‌شود. با توجه به اینکه در طرح‌های جنگل‌کاری سالیان گذشته، به هدف تثبیت مالکیت و جلوگیری از تعرض مردم رسیدیم؛ در جنگل‌کاری‌های جدید ۶۰ درصد گونه‌های پهن‌برگ و ۴۰ درصد سوزنی برگ کاشته می‌شود و رفته‌رفته در آینده به سمتی می‌رویم که کاملاً جنگل‌های طبیعی داشته باشیم.