مزایده ۶ معدن بزرگ در خراسان‌رضوی

مزایده ۶ معدن بزرگ در خراسان‌رضوی گروه زمین‌ومعدن -معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌رضوی گفت: شش معدن این استان که از صاحبان آن سلب صلاحیت شده است، به مزایده عمومی‌گذاشته می‌شود. علی رسولیان در نشست کارگروه ماده۲۴ مکرر قانون معادن، افزود: این شش معدن شامل سه معدن سنگ‌آهن در منطقه سنگان شهرستان خواف، دو معدن […]

مزایده ۶ معدن بزرگ در خراسان‌رضوی

گروه زمین‌ومعدن -معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌رضوی گفت: شش معدن این استان که از صاحبان آن سلب صلاحیت شده است، به مزایده عمومی‌گذاشته می‌شود.

علی رسولیان در نشست کارگروه ماده۲۴ مکرر قانون معادن، افزود: این شش معدن شامل سه معدن سنگ‌آهن در منطقه سنگان شهرستان خواف، دو معدن سنگ‌آهن در نیشابور و یک معدن مرمریت در شهرستان تربت‌حیدریه است.

وی ادامه داد: این معادن از مجموع ۴۰۰ معدنی است که مشکلاتی در بهره‌برداری با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری دارند و در آینده به مزایده گذاشته خواهند شد.

معاون استانداری خراسان‌رضوی گفت: شرط بهره‌برداری از این معادن داشتن برنامه مشخص استخراج از سوی بهره‌بردار و داشتن پروانه بهره‌برداری قبلی از سازمان صنعت،معدن‌وتجارت است و بهره‌بردار باید طرح زیست‌محیطی به منظور بهره‌برداری صحیح و اصولی از معدن ارائه دهد.

وی افزود: در زمینه آنومالی سنگ‌آهن مربوط به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران نیز مقرر گردید، گزارش کارشناسی تهیه و تصمیم‌گیری درباره آن در نشست بعدی این کارگروه انجام گیرد.

رسولیان ادامه داد: درباره معدن مس تکنار بردسکن هم مقرر شد، گروه کارشناسی از آن معدن بازدید و با مدنظر قرار دادن نظرهای کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و کارشناسان متخصص معرفی شده از سوی سازمان صنعت،معدن‌وتجارت، گزارش کارشناسی ارائه و در کمیسیون ماده ۲۴ مکرر قانون معادن استان مطرح شود.

تعداد پروانه بهره‌برداری معدنی معتبر در خراسان‌رضوی ۹۱۴ فقره با ذخیره ۷۷٫۲ میلیارد تن و استخراج اسمی‌۶٫۳۹ میلیون تن با سرمایه‌گذاری ۱۰۹ هزار و ۷۲ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۰ هزار و ۳۳۶ نفر است.

۴۶ نوع ماده معدنی در خراسان‌رضوی وجود دارد که عمده مواد شناخته شده در کشور را شامل می‌شود. مواد فلزی شامل سنگ‌آهن، منگنز، طلا، کرومیت و مس و مواد غیرفلزی شامل خاک صنعتی، سلیس، کائولن، زغال‌سنگ، مصالح ساختمانی و سنگ‌های تزئینی عمده معادن استان خراسان‌رضوی را تشکیل می‌دهند.

ماده۲۴ مکرر قانون معادن به موضوع حل‌اختلاف بین دستگاه‌های اجرایی در موضوع بهره‌برداری از معدن می‌پردازد.

براساس این ماده قانونی اعضای هیأت حل‌اختلاف شامل استاندار یا معاون ذی‌ربط به‌عنوان رئیس هیأت، رئیس سازمان صنعت،معدن‌وتجارت استان به عنوان دبیر هیأت، یک کارشناس خبره معدن با معرفی سازمان نظام مهندسی معدن استان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، نماینده دستگاه مورد اعتراض، یک نفر از بهره‌برداران باتجربه و متخصص در امور معدنی با انتخاب خانه معدن استان و در صورت نبود خانه معدن در استان، با انتخاب خانه معدن کشور، یک حقوقدان آشنا به مسائل معدنی با انتخاب و معرفی رئیس دادگستری استان می‌باشند.

در این راستا محمد توکلی؛ سرپرست معاونت امور معادن و صنایع‌معدنی سازمان صنعت،معدن‌وتجارت خراسان‌رضوی گفت: در راستای اجرای تبصره۴ ماده ۲۴ قانون معادن پنجره واحد با همکاری سازمان صمت، خانه معدن و دفتر جذب سرمایه‌گذاری استانداری تشکیل شد.

توکلی اظهارداشت: تشکیل پنجره واحد گامی‌مؤثر در راستای تسهیل فعالیت‌های معدنکاری و تسریع در ارائه جوابیه‌های استعلامات دستگاه‌های اجرایی می‌باشد.

وی افزود: در همین راستا مقرر شده تا خانه معدن استان زیرساخت‌های نرم‌افزاری تشکیل پنجره واحد در استان را پیگیری و ظرف مدت زمان سه ماه در استان راه‌اندازی گردد.

سرپرست امور معادن و صنایع‌معدنی سازمان صنعت،معدن‌وتجارت خراسان‌رضوی گفت: تا پایان امسال مطالعات اکتشافی در ۵۰هزار کیلومتر مربع پهنه مربوط به فلزات اساسی مس، آهن، روی و سرب در استان تعیین‌تکلیف و آزادسازی می‌شود. پس از آزادسازی همه پهنه‌ها، دیگر پهنه‌ای برای اکتشاف فلزات در استان واگذار نخواهد شد.

توکلی اظهار داشت: این میزان، در چهار پهنه اکتشافی تقسیم‌بندی شده که دو پهنه توسط شرکت‌های بخش‌خصوصی و دو پهنه توسط شرکت‌های دولتی در حال اکتشاف است و این شرکت‌ها نتایج خود را تا پایان سال ارائه داده و پهنه‌ها را آزاد می‌کنند.

وی افزود: بزرگ‌ترین پهنه اکتشافی، ۲۰ هزار کیلومترمربع وسعت دارد که کار اکتشاف آن توسط شرکت ملی صنایع مس ایران در حال انجام است.

سرپرست امور معادن و صنایع‌معدنی سازمان صنعت،معدن‌وتجارت خراسان‌رضوی بیان کرد: اقدامات اکتشافی در سه پهنه دیگر توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی ایران (ایمیدرو)، شرکت سنگ‌آهن سنگان و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در منطقه سنگان خواف و شهرستان جغتای در حال انجام است که کار اکتشاف آن‌ها تا یک ماه دیگر به اتمام رسیده و پهنه‌ها آزادسازی می‌شود

توکلی افزود: ۱۹ پروانه اکتشاف معدنی نیز در پنج ماه نخست امسال در خراسان‌رضوی صادر شده که مربوط به اکتشاف مواد معدنی کرومیت، کانسارهای فلزی (پلی متال)، منگنز و سیلیس است.

وی تعداد پروانه بهره‌برداری معدنی معتبر در خراسان‌رضوی را ۹۱۴ فقره با ذخیره ۲٫۷۷ میلیارد تن و استخراج اسمی‌۳۹٫۶ میلیون تن با سرمایه‌گذاری ۱۰۹ هزار و ۷۲ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۰ هزار و ۳۳۶ نفر ذکر کرد.