ظرفیت زنجیره فولاد به ۲۳۰ میلیون تن ارتقاء یافت

با افتتاح فاز دوم فولاد کاوه جنوب کیش ظرفیت زنجیره فولاد به ۲۳۰ میلیون تن ارتقاء یافت گروه زمین‌ومعدن -سرپرست وزارت صنعت،معدن‌وتجارت در آیین افتتاح فاز دوم فولاد کاوه جنوب کیش، بیان کرد: ظرفیت تولید زنجیره فولاد از ۱۲۳ میلیون تن در سال۱۳۹۲ و ابتدای دولت تدبیر و امید به ۲۳۰ میلیون تن در حال‌حاضر […]

با افتتاح فاز دوم فولاد کاوه جنوب کیش

ظرفیت زنجیره فولاد به ۲۳۰ میلیون تن ارتقاء یافت

گروه زمین‌ومعدن -سرپرست وزارت صنعت،معدن‌وتجارت در آیین افتتاح فاز دوم فولاد کاوه جنوب کیش، بیان کرد: ظرفیت تولید زنجیره فولاد از ۱۲۳ میلیون تن در سال۱۳۹۲ و ابتدای دولت تدبیر و امید به ۲۳۰ میلیون تن در حال‌حاضر رسید.

جعفر سرقینی افزود: امروز به همت متخصصان ایرانی و با وجود همه تحریمهای ظالمانه، به ظرفیت ۳۷میلیون تن فولادخام رسیدیم.

وی با بیان اینکه رتبه ۱۰ فولاد دنیا را به دست آورده‌ایم، گفت: در چند سال گذشته توانستیم فرانسه و ایتالیا را از لحاظ تولید فولاد پشت سر بگذاریم.

سرپرست وزارت صمت با یادآوری اینکه رشد تولید فولاد دنیا در سال گذشته ۳٫۵ درصد رشد داشته است، بیان کرد: اما علی‌رغم سنگینترین تحریم‌ها با اتکاء به روحیه جهادی رشد تولید فولادخام کشور ۶٫۵ درصد شده است.

سرقینی ادامه داد: در پنج ساله منتهی به سال۱۳۹۲ هر ساله ۲۲ تا ۲۳ میلیون تن سنگ‌آهن خام صادر می‌شد که این رقم در سال گذشته به کمتر از چهار میلیون تن رسیده است.

صادرات ۱۲ میلیون تنی انواع فولاد در سال گذشته

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۱ حدود ۶٫۵ میلیون تن واردات فولاد و ۱٫۵ میلیون تن صادرات فولاد داشتیم. اما در سال۹۸ در زمینه صادرات فولاد رکورد زده شد و به ۱۲میلیون تن صادرات انواع فولاد رسیدیم. همچنین در نتیجه تکمیل زنجیره‌ها فقط ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن واردات فولاد داشتیم.

سرپرست وزارت صنعت،معدن‌وتجارت با یادآوری چشم‌انداز تولید ۵۵میلیون تنی فولادخام تا افق ۱۴۰۴ بیان کرد: اکنون ۳۷ میلیون تن فولاد آماده به کار داریم و ۲۰میلیون تن نیز در دست اجراء می‌باشد که شروع شده است و با این ظرفیت حتماً چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد محقق خواهد شد.

سرقینی گفت: صنعت فولاد بومی ‌شده است و حتی تکنولوژی پرد را به همت متخصصان ایرانی به دست آورده‌ایم.

وی با اشاره به برخی آمارهای تولید در پنج ماهه امسال بیان کرد: در پتروشیمی‌ رشد تولید ۶٫۳ درصدی، لوازم خانگی ۴۲٫۵ درصدی، آلومینیم ۵۰ درصدی، فولاد هشت‌درصدی، سیمان ۱۵ درصدی و خودرو ۱۸٫۵ درصدی داشته‌ایم.

سرپرست وزارت صمت ادامه داد: در زمینه پروانه‌های بهره‌برداری رشد ۷۰ درصدی به لحاظ سرمایه‌گذاری داشته‌ایم و صدور جواز تأسیس افزایش ۳۱٫۵ درصدی داشته است.

سرقینی گفت: همه تحریم‌ها رشد صنعت به گفته بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران در سه ماهه اول امسال ۲٫۵ درصد مثبت بوده است.

در این مراسم اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه کشور در بخش صنعت فولاد از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده است، تصریح کرد: ایران در سال‌های اخیر کشور فرانسه و ایتالیا را در زمینه فولاد پشت سر گذاشته و امروز ایران به رتبه دهم در صنعت فولاد رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته که رشد صنعت فولاد در دنیا ۳٫۵ درصد بوده، رشد این صنعت در ایران بیش از ۶٫۵ درصد بوده و علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه، ایران در سال ۹۸ بیش از ۱۲میلیون تن فولاد به کشورهای دیگر صادر کرده است.

همچنین سیدپرویز فتاح؛ رئیس بنیاد مستضعفان گفت: افتتاح فاز۲ فولاد کاوه جنوب کیش، در سالروز پیروزی عملیات ثامن‌الائمه و شکست حصر آبادان انجام شد و با افتتاح این فاز، تحریم صنعت فولاد نیز به دست جوانان متخصص ایرانی شکست.

وی با اشاره به احداث این کارخانه در شرایط تحریم گفت: ما در این پروژه شاهد بودیم که جوانان متخصص کشورمان جهادی عمل کردند و به لطف خداوند، اقدام بزرگی صورت گرفت.

رئیس بنیادمستضعفان ادامه داد: این مایه افتخار ماست که اعلام کنیم، ۸۷ درصد کسانی که در شرکت فولاد کاوه جنوب کیش مشغول کارند، از نیروهای بومی‌این استان هستند و ما از نخبگان این استان برای احداث کارخانه و تولید در کشور بهره‌مند شده‌ایم.

فتاح با اشاره به نقش سهامداران شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در توسعه این شرکت گفت: فولاد کاوه جنوب کیش از شرکت‌های خوشنام بورسی است و یکی از شرکت‌هایی که در نوسانات اخیر، پایدار بود، همین شرکت است؛ لذا ما خوشحالیم که مردم و سهامداران در توسعه این شرکت و این اقدام بزرگ، سهمی‌دارند.

علی دهاقین؛ مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در این مراسم گفت: با بهره‌برداری از مرحله دوم این مجموعه، یک میلیون و ۲۰۰هزار تن به ظرفیت تولید شمش در کشور و شرکت فولاد کاوه جنوب کیش اضافه می‌شود و ظرفیت تولید در این شرکت به سالانه دو میلیون و چهارصد هزار تن می‌رسد.

وی اظهار کرد: در سال «جهش‌تولید» برای نخستینبار در کشور یک خط تولید فولادی به صورت کامل به دست متخصصان ایرانی و در شرایط سخت‌ترین تحریم‌های خارجی راه‌اندازی شد.

دهاقین با اشاره به اینکه با راه‌اندازی مرحله دوم فولادسازی جنوب کیش اشتغال مستقیم و غیرمستقیم کارخانه به دوبرابر افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۸۰۰ نفر در کارخانه به صورت مستقیم کار می‌کنند.

مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با بیان اینکه با احتساب ظرفیت تولید در مرحله دوم فولاد کاوه جنوب کیش سهم تولید فولاد در این شرکت حدود ۱۰ درصد تولید فولاد کشور ارتقاء می‌یابد، اظهار کرد: با راه‌اندازی این خط رتبه فولاد کاوه جنوب کیش در میان تولیدکنندگان فولاد از جایگاه هفتم به چهارم کشور ارتقاء می‌یابد.

دهاقین ادامه داد: با راه‌اندازی کارخانه‌های کنستانتره و گندله زنجیره تولید فولاد در کاوه جنوب کیش در آینده زنجیره تکمیل می‌شود.

گفتنی است که فاز دوم شرکت فولاد کاوه جنوب کیش وابسته به بنیادمستضعفان با سرمایه‌گذاری ۳۱۱ میلیون یورو با حضور معاون اول رئیسجمهور، سرپرست وزارت صنعت،معدن‌وتجارت و رئیس بنیادمستضعفان افتتاح شد.

با بهره‌برداری از فاز دوم این مجموعه، ۱٫۲ میلیون تن به ظرفیت تولید شمش در کشور و شرکت فولاد کاوه جنوب کیش اضافه ‌شد و ظرفیت تولید در این شرکت به سالانه ۲٫۴ میلیون تن شمش فولادی رسید.

با احتساب ظرفیت تولید در فاز دوم فولاد کاوه جنوب کیش، سهم تولید فولاد در این شرکت به حدود ۱۰ درصد تولید فولاد کشور ارتقاء ‌یافت که این میزان تولید باعث شد تا رتبه فولاد کاوه جنوب کیش در میان تولیدکنندگان فولاد کشور از جایگاه هفتم به رده چهارم ارتقاء یابد.

با احداث فاز دوم فولاد کاوه جنوب کیش در سال «جهش‌تولید» و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برای نخستینبار در کشور یک خط تولید فولادی، به صورت کامل، به دست متخصصان ایرانی انجام شد و این موفقیت بزرگ در شرایطی به دست آمد که کشور و صنعت فولاد ایران، تحت سخت‌ترین تحریم‌های خارجی قرار داشت.

با بهره‌برداری از فاز دوم فولاد کاوه جنوب کیش، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم فعلی کارخانه به دو برابر افزایش یافت که تماماً از جوانان متخصص و نیروهای بومی‌استان هرمزگان می‌باشند.