امن‌سازی مناقصات در صنعت فولاد با استفاده از فناوری‌های دیجیتال

امن‌سازی مناقصات در صنعت فولاد با استفاده از فناوری‌های دیجیتال محمد قره‌داغلی – امروزه فضای رقابت اقتصادی از اقتصاد منبع محور و کارمحور سنتی به سمت اقتصاد باز و دیجیتالی تغییر مسیر داده و هر روزه شاهد افزایش و گسترش سیطره و دامنه دیجیتالی شدن کسب‌وکارها چه در حوزه صنعت و چه در حوزه خدمات […]

امن‌سازی مناقصات در صنعت فولاد با استفاده از فناوری‌های دیجیتال

محمد قره‌داغلی – امروزه فضای رقابت اقتصادی از اقتصاد منبع محور و کارمحور سنتی به سمت اقتصاد باز و دیجیتالی تغییر مسیر داده و هر روزه شاهد افزایش و گسترش سیطره و دامنه دیجیتالی شدن کسب‌وکارها چه در حوزه صنعت و چه در حوزه خدمات در فضای اقتصادی کشورها هستیم. بنگاه‌ها، شرکت‌ها و کارخانجات صنعتی با به‌کارگیری گسترده فناوری اطلاعات و دیجیتالیزه کردن فرآیند‌های کسب‌وکار خود بدنبال کسب مزیت رقابتی نسبت به سایر بنگاه‌ها و نیز حتی سایر کشورها هستند. صنعت فولاد نیز از این ماجرا مستثنی نبوده و مدام درحال تغییر است و شیوه‌های تولید نیز هماهنگ با این تغییرات درحال شکل عوض کردن هستند. به همین دلیل نیز تولیدکنندگان بزرگ فولاد و فلزات تلاش می‌کنند تا از این فرصت مهم استفاده کنند و مدل‌های عملیاتی خود را با استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال متحول کرده و نتیجه آن را در قیمت مناسب‌تر، بهره‌وری بیشتر، تولید بالاتر و حاشیه سود بیشتر ببینند.

از آنجا که کالاهای متنوع و کانال‌های توزیع پیچیده‌ای برای فولاد وجود دارد و تکنولوژی‌ها در این صنعت در حال تحول هستند، این صنعت سرمایه بالایی را طلب می‌کند و گردش سرمایه در آن بالاست. حمل‌ونقل در آن از اهمیت زیادی برخوردار است و تأثیر زیادی از وقایع مختلف اقتصادی و سیاسی می‌پذیرد. در چنین شرایطی سیستم سنتی تولید، فروش و توزیع به تدریج از دور خارج شده و کارآیی خود را از دست خواهد داد. بر این اساس فعالان این صنعت در دنیا معتقدند دیجیتال‌سازی این حوزه تنها راه احیای روش‌های مرده یا رو به موت گذشته محسوب می‌شود.

به همین جهت رویداد استارت‌آپی صنعت هوشمند فولاد با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی‌و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و توسط پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با حمایت مجتمع فولادمبارکه اصفهان، شرکت بین‌المللی مهندسی سیستم‌ها و اتوماسیون برگزار می‌شود.

از جمله چالش‌های صنعت فولاد که قرار است با توان دانش‌بنیان‌ها رفع شود می‌توان به نیاز این صنعت در به‌کارگیری فناوری بلاک‌چین در واحد خرید و فروش، تهاتر بدهی در واحد خرید با به‌کارگیری فناوری بلاک‌چین، شفافیت در قیمت فروش محصولات نهایی شرکت‌های تابعه فولادمبارکه با استفاده از فناوری بلاک‌چین و امن‌سازی مناقصه در فرایند خرید با روش‌های MPC اشاره کرد.

همچنین پیاده‌سازی سیستم رأی‌گیری امن در سامانه مدیریت ارتباط با مشتریان فولادمبارکه، کدینگ یکپارچه کالا، مواد و قطعات برای تحقق دوقلوی دیجیتال کارخانه فولادمبارکه، تشخیص عیوب ظاهری تختال و ورق با استفاده از پردازش تصویر و یادگیری عمیق و لجستیک و انبارداری هوشمند با استفاده از RFID و IoT، از دیگر چالش‌های این صنعت است.

این وبینار ۲۳مهرماه برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی http://ictc.isti.ir/ مراجعه کنند.