رشد شاخص در روز اجرای قانون ممنوعیت

رشد شاخص در روز اجرای قانون ممنوعیت   گروه بانک، بیمه، بورس- برای حرفه‌ای‌های بازار، نوسان‌گیری عملی لذت‌بخش و البته بسیار سودآور است. کسانی که عمری را در بازارسرمایه گذرانده‌اند خوب می‌دانند که می‌توانند با نوسان‌گیری در یک سهم آن هم تنها در طول یک روز کاری سود خوبی به جیب بزنند. از سوی دیگر […]

رشد شاخص در روز اجرای قانون ممنوعیت  

گروه بانک، بیمه، بورس- برای حرفه‌ای‌های بازار، نوسان‌گیری عملی لذت‌بخش و البته بسیار سودآور است. کسانی که عمری را در بازارسرمایه گذرانده‌اند خوب می‌دانند که می‌توانند با نوسان‌گیری در یک سهم آن هم تنها در طول یک روز کاری سود خوبی به جیب بزنند. از سوی دیگر کم شدن کارمزد کارگزاری در خرید و فروش سهام نیز مزید بر علت شده بود تا بسیاری از حرفه‌ای‌ها به نوسان‌گیری‌های بیشتری نیز دست بزنند. البته که نوسان‌گیری از بازار همیشه با شک‌وشبهه‌هایی نیز همراه بوده و بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مندان به بورس دولت را طی دوران نزولی شاخص کل بورس به نوسان‌گیری از بازار به قصد جبران کسری بودجه متهم کردند.

نوسان‌گیری ممنوع

حال براساس پیغام ناظر بازار بورس تهران، از دیروز(شنبه) تا اطلاع ثانوی، زمان سپرده شدن سهام از t+0 به t+1 تغییر می‌یابد، لذا انجام معامله روز مجاز نیست. براساس پیغام ناظر بازار بورس تهران تا اطلاع ثانوی، زمان سپرده شدن سهام از t+0 به t+1 تغییر می‌یابد، لذا انجام معامله روز مجاز نیست. در واقع با توجه به نوسان‌های اخیر بورس اوراق بهادار تهران و بازارسرمایه، برخی افراد و شرکت‌ها با خرید سهام در قیمت پایین و فروش همان سهم در همان روز به قیمت بالا سود زیادی کسب می‌کردند که به این کار نوسان‌گیری گفته می‌شود، بنابر این ناظر بازار برای جلوگیری از این کار تصویب کرد که خرید و فروش یک سهم در یک روز از شنبه تا اطلاع بعدی ممنوع شد. بدیهی است؛ فروش سهام خریداری شده در همان روز امکان‌پذیر نمی‌باشد. البته برخی کارشناسان می‌گویند، گرچه کار نوسان‌گیران در خرید و فروش سهام در یک روز درست نیست، اما این کار به نقد شوندگی بازار کمک می‌کند.

نگاهی به بازار

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز(شنبه) با افزایش ۴۰۷۵ واحدی روبه‌رو شد و به رقم یک و ۶۱۵ هزار و ۶۵۸ واحد رسید. شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن با کاهش ۹۱۱ واحد به رقم ۴۱۲ هزار و ۵۲۹ واحد رسید. ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از شش‌میلیون و ۴۴ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران در بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۷٫۲ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱٫۱ میلیون نوبت معامله و به ارزش هشت‌هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان دادوستد کردند. اگر ارزش معاملات فرابورس که به بیش از سه‌هزار و ۱۴۳ میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، ارزش معاملات بورس اوراق و فرابورس ایران در این روز به بیش از ۱۱ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان رسید. شاخص‌های کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی هر یک به اندازه ۲۵صدم درصد رشد کرد، همچنین شاخص بازار دوم بورس ۱٫۳ درصد افزایش یافت، اما شاخص کل با معیار هم‌وزن و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن هر کدام ۲۲صدم درصد افت کردند. شاخص آزاد شناور ۳۳صدم درصد کاهش یافت و شاخص بازار اول بورس ۴۶صدم درصد کاهش یافت.

نمادهای تأثیرگذار و پربیننده

نمادهای پتروشیمی‌خلیج‌فارس، هلدینگ نفت‌وگاز و پتروشیمی‌تأمین، چادرملو و بانک ملت به ترتیب بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشتند و نمادهای ملی مس، پالایش نفت تهران و مخابرات تهران به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند. نمادهای پربیننده شامل پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو، فولادمبارکه، بانک ملت، ملی مس ایران، پتروشیمی‌ سرمایه ایرانیان، سایپا و پالایش نفت بندرعباس بودند.

رشد شاخص فرابورس

در فرابورس ایران نیز در پایان معاملات شاخص کل ۱۶۶ واحد رشد کرده و به رقم ۱۸ هزار و ۲۰۲ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۲۱۹ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۱٫۴ میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۷۵ هزار نوبت معامله و به ارزش سه‌هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان دادوستد کردند. نمادهای پتروشیمی‌مارون، صباتأمین، پتروشیمی‌تندگویان، بانک‌دی، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات و فولاد ارفع، به ترتیب بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و نماد ذوب‌آهن بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است. نمادهای پربیننده در فرابورس شامل آریا ساسول، بانک‌دی، صباتأمین، پتروشیمی‌تندگویان، پتروشیمی‌ارومیه، پتروشیمی‌زاگرس، فولاد ارفع و ذوب‌آهن اصفهان بوده‌اند.

توصیه کارشناسان به علاقه‌مندان بورس

همچنین نگاه به بازار سرمایه باید یک نگاه میان‌مدت و درازمدت باشد و کسانی که سهام خود را نگه می‌دارند مطمئناً به سودآوری می‌رسند. با توجه به جوی که امسال اتفاق افتاد و تعداد زیادی از شهروندان وارد بورس شدند. از طرفی حدود ۱۹ میلیون نفر از دارندگان سهام‌عدالت روش مدیریت مستقیم را انتخاب کردند، به معنای این که مدیریت سهام خود را خودشان برعهده می‌گیرند، بنابراین باید از رفتارهای هیجانی در بورس خودداری شود و در خرید و فروش سهام از افراد امین و متخصص استفاده شود.