برگزاري مناقصه ۴۰۰ ميليارد توماني ساخت يك تصفيه‌خانه در پايتخت

برگزاري مناقصه ۴۰۰ ميليارد توماني ساخت يك تصفيه‌خانه در پايتخت گروه انرژی- تصفیه‌خانه فاضلاب شماره۲ پردیس یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های زیرساختی کشور است که مجوز ساخت آن در سال ۹۸ توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور صادر شد در اين ميان موانعي برسرراه اجرای خط لوله و احداث اين تصفیه‌خانه فاضلاب قدعلم كرده بود كه در […]

برگزاري مناقصه ۴۰۰ ميليارد توماني ساخت يك تصفيه‌خانه در پايتخت

گروه انرژی- تصفیه‌خانه فاضلاب شماره۲ پردیس یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های زیرساختی کشور است که مجوز ساخت آن در سال ۹۸ توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور صادر شد در اين ميان موانعي برسرراه اجرای خط لوله و احداث اين تصفیه‌خانه فاضلاب قدعلم كرده بود كه در نهايت عمليات اجرايي آن خردادماه سال‌جاري آغاز شد. پيش از اين مقرر شده بود يكي از شركت‌ها، اجرای خط لوله و احداث این تصفیه‌خانه را برعهده بگيرد تا در اولین فرصت نسبت به برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار، اقدام و زمان ساخت را به محیط‌زیست اعلام کند؛ با گذشت زمان قرعه برگزاري مناقصه چندماه بعدتر افتاد. آن‌گونه كه مقامات مسؤول مطرح می‌كنند در مهرماه سال‌جاري اين مناقصه برگزار می‌شود تا با انتخاب پيمانكار صاحب صلاحيت پس از ارزيابي‌هاي كيفي و فني كلنگ احداث آن با سرمايه‌گذاري ۴۰۰ ميليارد توماني به زمين زده شود.

براساس اين گزارش مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب قادر به تصفیه فاضلاب جمعیت ۱۴۴ هزار نفری خواهد بود که در ادامه و پس از قرار گرفتن در مدار مدول دوم، فاضلاب ۲۸۸ هزار نفر در فازهای مسکن‌مهر پردیس تصفیه‌ خواهد شد.

بدين ترتيب با گمانه‌زني‌هاي صورت گرفته مشکل فاضلاب پردیس تا ۱۰سال آینده به طور قطع برطرف خواهد شد و بخش‌های کشاورزی و فضای سبز از پساب تولید شده بهره‌برداری خواهند کرد. البته با توجه به عدم ثبات اقتصادي كشور و افزايش لحظه‌اي نرخ ارز و نوسانات متأثر از آن و شوكي كه به هزينه طرح‌هاي اقتصادي كشور وارد می‌كند بايد ديد آيا اين پروژه ميزان اعتبار در نظر گرفته براي اتمام و عملياتي ساختنش كفاف هزينه‌ها را خواهد داد؟

البته مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس دراين خصوص گفته است: تصفیه‌خانه شماره۲ فاضلاب پردیس در آبان‌ماه با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان به‌رغم تحریم‌ها و تصور دشمن از کاهش ارزش پول ملی و از کار افتادن پروژه‌ها، کلنگ‌زنی می‌شود.

 سیدمهدی هدایت، گفت: یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد پیگیری مجموعه شرکت عمران شهر جدید پردیس در سال‌های اخیر، بحث ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شماره۲ جهت هدایت تمامی ‌فاضلاب فازهای ۵، ۸، ۹ و ۱۱ مسکن‌مهر به سمت این تصفیه‌خانه بوده است.

وی ادامه داد: پس از حدود دو سال پیگیری‌تمام مجوزهای لازم جهت احداث این تصفیه‌خانه اخذ شد و در نهایت، فراخوان مناقصه جهت انتخاب پیمانکار ساخت این پروژه زیرساختی بزرگ در منطقه شرق تهران توسط شرکت عمران برگزار شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس به ايرنا، گفت: در کنار تکمیل ابنیه مسکونی و تحویل واحدهای مسکن‌مهر به مالکان، ایجاد زیرساخت‌های زندگی نظیر ساخت پروژه‌های روبنایی و زیربنایی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت عمران به شمار می‌رود.

هدایت افزود: پیمانکار این پروژه مطابق با فراخوان برگزار شده ظرف هفته‌های آینده انتخاب و پس از انتخاب، کلنگ احداث این پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان از منابع وزارت راه‌وشهرسازی در آبان‌ماه بر زمین زده خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکنون از مجموع ۱۵٫۵ کیلومتر مسیر خط اصلی انتقال فاضلاب فازهای مختلف مسکن‌مهر به محل تصفیه‌خانه، تنها حدود ۱٫۵ کیلومتر از مسیر باقیمانده که توسط یک شرکت راهسازی در حال تکمیل است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با اشاره به اهمیت موضوع و زمان ساخت این پروژه بزرگ ، اظهار داشت: به منظور جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست، شرکت عمران اقدام به ایجاد دو لاگون (برکه تصفیه فاضلاب)موقت در محل این تصفیه‌خانه جدید خواهد کرد تا کلیه فاضلاب فاز۸ و روستای باغ‌کمش به این لاگون‌ها هدایت شود.

هدایت ادامه داد: با همکاری شرکت آب و فاضلاب، مسیر خط انتقال فازهای ۵، ۹ و ۱۱ به تصفیه‌خانه موجود نیز در مراحل نهایی قرار دارد که تا زمان بهره‌برداری از تصفیه‌خانه شماره۲، فاضلاب این فازها به صورت موقت به تصفیه‌خانه موجود هدایت شود.

وی از افتتاح ۱۵۰ میلیارد تومان پروژه در حوزه تأمین منابع آب خبرداد و اظهار داشت: در کنار کلنگ‌زنی پروژه ۴۰۰میلیاردی تصفیه‌خانه شماره۲ در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان پروژه‌های مخزن آب شامل مخازن دو و چهارهزار مترمکعبی در فاز۵، مخازن چهار و ۱۰هزار مترمکعبی در فاز۱۱ و همچنین مخزن ۲۰هزار مترمکعبی فاز۹ در ماه آینده اجرایی خواهد شد.

گفتني است؛ اجرای پروژه با توجه به موانع فیزیکی و وضعیت توپوگرافی شهرستان از نظر فنی بسیارسخت است و اتمام پروژه گام مهمی‌ در جهت حفاظت از محیط‌زیست به ویژه سد ماملو به عنوان منبع تأمین آب شرب محسوب می‌شود.