رفع عقب‌ماندگی‌ها در اکتشافات معدنی به‌واسطه دانش‌بنیان‌ها

   عضو کمیسیون صنایع و معادن رفع عقب‌ماندگی‌ها در اکتشافات معدنی به‌واسطه دانش‌بنیان‌ها   محمد قره‌داغلی – عضو کمیسیون صنایع و معادن و فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس به دغدغه مجلس برای حل مشکلات دانش‌بنیان‌ها، گفت: بنا داریم عقب‌ماندگی‌ها در اکتشافات معدنی را به‌واسطه دانش‌بنیان‌ها رفع کنیم. مهدی طاهری در رویداد معرفی نیازهای فناورانه حوزه معدن […]

 

 عضو کمیسیون صنایع و معادن

رفع عقب‌ماندگی‌ها در اکتشافات معدنی به‌واسطه دانش‌بنیان‌ها  

محمد قره‌داغلی – عضو کمیسیون صنایع و معادن و فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس به دغدغه مجلس برای حل مشکلات دانش‌بنیان‌ها، گفت: بنا داریم عقب‌ماندگی‌ها در اکتشافات معدنی را به‌واسطه دانش‌بنیان‌ها رفع کنیم.

مهدی طاهری در رویداد معرفی نیازهای فناورانه حوزه معدن و صنایع‌معدنی که به صورت آنلاین در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه تحریم هستیم و امکان فروش نفت غیرممکن شده باید درصدد جایگزینی برای این موضوع باشیم.

وی با بیان اینکه معدن و موادمعدنی می‌تواند جایگزینی برای نفت باشد، بیان کرد: امروزه در حوزه اکتشافات معدنی عقب‌ماندگی‌هایی داریم؛ اکتشاف با روش‌های سنتی موجب بروز عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه شده است که در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند کشور را در این زمینه کمک کنند.

طاهری با بیان اینکه عقب‌ماندگی در حوزه صنایع‌معدنی می‌تواند به واسطه دانش محققان در شرکت‌های دانش‌بنیان رفع شود، بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با استفاده از روش‌های تله‌متری و سنجش از دور و تدوین نرم‌افزارهای بومی ‌راهکارهایی را برای اکتشاف و استخراج کم‌هزینه ارائه کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، ‌گفت: تأمین امنیت معدن و معدنکاران یکی از موضوعات مهمی است که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در راستای رفع مشکلات آنها اقدام کنند.

وی عنوان کرد: جمع سرمایه‌گذاری در معدن از بابت ارزی حدود دو میلیارد دلار در سال است که یک میلیارد آن صرف تجهیزات ماشینهای سنگین و قطعات و مابقی صرف تأمین مواد می‌شود.

طاهری به بیان رویکرد مجلس شورای اسلامی ‌در حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان پرداخت و گفت: یکی از دغدغه‌های کمیسیون طرح، جهش‌تولید است از اینرو در کمیسیون صنایع و معادن، فراکسیون دانش‌بنیان تشکیل دادیم تا موانع و خلأهای موجود در پیشروی شرکت‌های دانش‌بنیان برداشته شود.

وی با اشاره به رویکرد مجلس شورای اسلامی، ‌خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های فعلی مجلس شورای اسلامی‌ در شرایط فعلی حمایت از دانش‌بنیان‌هاست که این موضوع راه‌حل خوبی است.

به گفته طاهری، اکنون امیدواریم که طرح جهش‌تولید دانش‌بنیان که به مجلس رفته به تصویب برسد و ریلگذاری خوبی برای دانش‌بنیان‌ها به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ میلیارد دلار واردات در حوزه صنایع‌معدنی وجود دارد، بیان کرد: امیدوار هستیم که با تکیه بر دانش فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانیم به حد استقلال و خودکفایی برسیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر اینکه حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان یکی از دغدغه‌های مجلس است، افزود: در حال‌حاضر حجم واردات کشور ۴۰ میلیارد دلار است که هر چه بتوانیم این نیازها را در داخل تولید کنیم به استقلال نزدیکتر خواهیم شد و تحقق این امر نیازمند اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان است.

رویداد مجازی معرفی نیازهای فناورانه حوزه معدن و صنایع‌معدنی با هدف بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ششم تا هشتم مهرماه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود.

در این رویداد سه روزه نیازهای فناورانه حوزه معدن و صنایع‌معدنی در قالب ۱۲ نشست ارائه نیاز شرکت‌های فعال در صنایع‌معدنی معرفی می‌شوند. همچنین مذاکره خصوصی با ارائه‌کنندگان نیازها در اتاق‌های مجازی این رویداد در نظر گرفته شده است.

همچنین دو کارگاه با موضوع آشنایی با استانداردهای حوزه معدن و بررسی نقش مالکیت فکری در توسعه کسب‌وکار نیز برگزار می‌شود.

در این رویداد مجازی، ساخت و تجهیز، تجهیزات و ماشینآلات معدنی و صنایع‌معدنی، تولید موادشیمیایی و معدنی مورد نیاز حوزه معدن و صنایع‌معدنی، ‌ساخت قطعات فلزی و غیرفلزی مورد نیاز حوزه معدن و صنایع‌معدنی و فناوری‌های مورد نیاز در فرآیندهای اکتشاف و فرآوری مواد معدنی از جمله محورهای این رویداد مجازی است.