بانک‌مرکزی گره ارزی ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک را باز کرد

بانک‌مرکزی گره ارزی ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک را باز کرد گروه بانک، بیمه، بورس- گمرک بزرگ‌ترین دروازه واردات و صادرات کشور است و نقشی بی‌بدیل در امر تجارت و ورود کالاهای اساسی و غیراساسی ایفاء می‌کند. در حال‌حاضر حدود هشت میلیون کالا در گمرک و بنادر موجود است که ۳٫۵ میلیون تن آن […]

بانک‌مرکزی گره ارزی ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک را باز کرد

گروه بانک، بیمه، بورس- گمرک بزرگ‌ترین دروازه واردات و صادرات کشور است و نقشی بی‌بدیل در امر تجارت و ورود کالاهای اساسی و غیراساسی ایفاء می‌کند. در حال‌حاضر حدود هشت میلیون کالا در گمرک و بنادر موجود است که ۳٫۵ میلیون تن آن کالاهای اساسی و ۳٫۵ میلیون تن آن کالاهای غیراساسی غیرکانتینری است که بیش از ۸۰ درصد آن را مواداولیه، مواد واسطه‌ای، اجزاء و قطعات و ماشین‌آلات مربوط به واحدهای تولیدی تشکیل می‌دهند، بیش از ۲۵ هزار دستگاه کانتینر پر وارداتی نیز در بنادر و گمرک موجود است. این حجم از کالا در حالی در گمرکات دپو شده که مشکل عمده آنها به تأمین ارز برمی‌گردد؛ به طوری که در رابطه با کالاهای اساسی بخش عمده‌ای از آنها در انتظار تأمین ارز هستند؛ بعضی به صورت اعتباری خریداری و به بنادر حمل شده‌اند و اسناد مالکیت نیز در اختیار خریدار داخلی قرار دارد و بخشی دیگر هنوز مالکیت به صاحب کالا منتقل نشده بود. از سوی دیگر با وجود اینکه در مورد پنج قلم کالای اساسی قرار شد بدون ارائه کدرهگیری بانک، به فوریت ترخیص شوند اما صاحبان کالا به دلیل اطمینان از تأمین ارز رسمی ‌یا ترجیحی در آینده از این تسهیلات استقبالی نکردند. در مورد کالاهای غیراساسی نیز اصلی‌ترین مشکل جهت ترخیص به عدم انتقال ارز و مالکیت این کالاها و عدم قرارگیری در صف تأمین ارز بانکی برمی‌گشت.

همراهی بانک‌مرکزی با واردکنندگان کالا‌های اساسی و تولیدکنندگان

رئیس کل بانک‌مرکزی از همراهی بانک‌مرکزی با واردکنندگان کالا‌های اساسی و تولیدکنندگان در راستای کاهش زمان ماندگاری کالا‌های اساسی، مواداولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، عبدالناصر همتی؛ رئیس کل بانک‌مرکزی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام درباره تصمیمات گرفته‌شده در سفر به بندر شهی رجایی نوشت: پنجم‌مهرماه سال۹۹ در معیت معاون اول محترم رئیس‌جمهور، جمعی از وزرای محترم و رؤسای سازمان‌های گمرک و بنادر از گمرک بندر شهیدرجایی در بندرعباس بازدید و موضوع کالا‌های دپوشده در گمرک این بندر و نیز سایر بنادر کشور را بررسی کردیم. بانک‌مرکزی در راستای کاهش زمان ماندگاری کالا‌های اساسی و مواداولیه و تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید در قالب تصمیمات ذیل، همراهی کامل خود را با واردکنندگان کالا‌های اساسی و تولیدکنندگان محترم ابراز داشت.

تصمیمات جلسه

واردات کلیه کالا‌های مشمول ارز با نرخ ترجیحی که در گمرکات کشور دپو شده‌اند، امکان بهره‌گیری از خرید اعتباری سه ماه و تضمین نرخ ارز توسط بانک‌مرکزی را با تأیید وزارت مربوطه و ترخیص و خروج کالا‌ها ظرف ۴۵روز خواهند داشت. کلیه مواداولیه، تجهیزات و قطعات مورد نیاز تولید که کالا‌های آن‌ها به گمرک اظهار و منتظر تخصیص ارز و صدور اعلامیه تأمین ارز جهت خروج کالا هستند، با اعلام وزارت صمت به بانک‌مرکزی ظرف ۲۴ ساعت تخصیص ارز توسط این بانک صورت گرفته و امکان دریافت اعلامیه تأمین ارز، خروج کالا از گمرک و سپس اقدام برای تأمین ارز از بازار ثانویه (نیما) خواهند داشت. کالا‌های اساسی که در گذشته به صورت درصدی از گمرک خارج و از شمول ارز با نرخ ترجیحی خارج شده‌اند، با پیشنهاد وزارت صمت و تایید معاون اول محترم در سقف ارزی واردات با نرخ ارز ترجیحی، می‌توانند اقدام به تأمین ارز با آن نرخ و خروج باقیمانده کالا از گمرکات نمایند. اتصال کلیه سامانه‌های مرتبط به تجارت خارجی به سامانه جامع تجارت و اتصال بارنامه و قبوض انبار به ثبت سفارش توسط سامانه مذکور با قید فوریت صورت گیرد و این دست از ثبت سفارش‌ها توسط بانک‌مرکزی در اولویت تخصیص و تأمین ارز قرار گیرند.