مناقصه نصب سامانه پایش تردد کامیون‌ها در انتظار تأیید وزارت نفت

مناقصه نصب سامانه پایش تردد کامیون‌ها در انتظار تأیید وزارت نفت گروه خودرو -سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌ کشور (سپهتن) در جهت ارتقای بهره‌وری صنعت حمل‌ونقل کشور به‌خصوص ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌جاده‌ای بوده و در حال‌حاضر کلیه اتوبوس‌های مسافری برون‌شهری کشور مجهز به این سامانه بوده و سواری‌های مسافری و ناوگان باری […]

مناقصه نصب سامانه پایش تردد کامیون‌ها در انتظار تأیید وزارت نفت

گروه خودرو -سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌ کشور (سپهتن) در جهت ارتقای بهره‌وری صنعت حمل‌ونقل کشور به‌خصوص ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌جاده‌ای بوده و در حال‌حاضر کلیه اتوبوس‌های مسافری برون‌شهری کشور مجهز به این سامانه بوده و سواری‌های مسافری و ناوگان باری برون‌شهری نیز در حال تجهیز می‌باشند.

با تجهیز خودرو‌ها به این سامانه تمام ذی‌نفعان طرح شامل پلیس راهور ناجا، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مالکین و راننده‌های خودرو، شرکت‌ها و مؤسسات حمل‌ونقل و همچنین مسافرین و صاحبان‌بار مدیریت و نظارت هوشمندانه‌ای به تردد و عملکرد خودرو و راننده خواهند داشت. سامانه سپهتن مجهز به دوربین است که حالت و رفتار راننده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حین رانندگی ثبت می‌کند و تصاویر ضبط‌شده‌‌ این دوربین‌ها از طریق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راه، قابل رصد است.

این سامانه متشکل از سخت‌افزار ویژه خودرویی (جعبه‌سیاه خودرو) و سامانه‌های نرم‌افزاری متعدد در خودرو و سامانه‌های مرکزی می‌باشد که تمام این زیرسیستم‌ها به‌صورت یکپارچه خدمات لازم برای هر یک از ذی‌نفعان را ارائه می‌دهند. این سامانه علاوه بر زیرسیستم‌های خود با سامانه‌های دیگر ارگان‌های دولتی شامل پلیس و سازمان راهداری مرتبط بوده و آماده ارائه خدمات داده و سرویس‌های ارزش‌افزوده برای سایر ارگان‌های دولتی و خصوصی دارای مجوز می‌باشد.

در این باره فرامرز مداح؛ عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تشریح آخرین وضعیت نصب سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان جاده‌ای در کامیون‌ها، امکان ردیابی کالا، کاهش مصرف گازوئیل و ارتقای بهره‌وری ناوگان را از مزایای این سامانه برشمرد.

مداح درباره اجرای سامانه سپهتن (سیستم پایش هوشمند تردد ناوگان جاده‌ای) اظهار داشت: نصب سامانه سپهتن در ۳۶۸ هزار دستگاه ناوگان کامیونی با همکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، پلیس راه و وزارت نفت، مصوبه شورای اقتصاد گرفت.

وی افزود: سامانه سپهتن روی ناوگان اتوبوسی از گذشته نصب شده است که در این باره موضوع نگهداری و پشتیبانی این سامانه در ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس را هم دنبال می‌کنیم.

عضو هیأتعامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار کرد: یکی از اهداف بزرگ این مصوبه، صرفه‌جویی در مصرف سوخت است، محل بازپرداخت سرمایه سرمایه‌گذار در این مصوبه از محل صرفه‌جویی سوخت ناشی از عدم توقف وسایلنقلیه در پلیس راه است یعنی بازگشت سرمایه سرمایه‌گذار، از این محل خواهد بود.

مداح اظهار داشت: صرفه‌جویی سوختی که ناشی از این موضوع حاصل می‌شود، برای بازپرداخت سرمایه، سرمایهگذار استفاده می‌شود.

وی درباره آخرین وضعیت پیگیری‌ها برای اجرای سامانه سپهتن در ناوگان کامیونی، بیان کرد: برای اجرای این سامانه اولین موضوع مصوبه شورای اقتصاد بود که ابتدای امسال ابلاغ شد و قدم بعدی آماده‌سازی اسناد و فرآیندهایی است که این پروژه لازم دارد.

عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: یکی از فرآیندهایی که باید دنبال و بررسی دقیق شود این است که نحوه محاسبه صرفه‌جویی به چه صورت است؛ وظایف دستگاه‌های مختلف در قبال این موضوع بررسی می‌شود، نقش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌ای، پلیس راهور، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت همه مشخص می‌شود.

مداح بیان کرد: این مصوبه کارگروهی‌ برای تخصیص سوخت تعریف کرده است که شامل پلیس راهور، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و معاونت برنامه‌ریزی نفت است.

وی افزود: از طرف دیگر بحث تخصیص سوخت، کلا کارگروهی دارد که مصوبه هیأت وزیران در سال ۹۳ را دارد که شامل وزارت کشور، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، ستاد مدیریت سوخت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: یکی از معضلات این بود که دو کارگروه با هم در تضاد بودند که پیشنهاد کردیم هر دو کارگروه با یکدیگر ترکیب شود.

مداح اظهار کرد: یکی دیگر از کارهایی که درباره مصوبه مذکور، در حال بررسی و انجام هستیم قرارداد و شرایطی است که باید با پیمانکار داشته باشیم.

وی افزود: همچنین مستندات تعریف روابط چهارجانبه بین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، پلیس راهور، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی آماده شده است.

عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اضافه کرد: از سوی دیگر قرارداد بین سازمان راهداری و سرمایه‌گذار هم آماده شده است، همچنین قرارداد بین سرمایه‌گذار و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت هم آماده است، هر سه این قراردادها، نحوه محاسبه سوخت پس از نصب سامانه سپهتن و نحوه محاسبه صرفه‌جویی سوخت، همه در مرحله‌ای است که باید به وزارت نفت برود آنها تأیید کنند و پس از تأیید و ابلاغ وزارت نفت، آماده است که برای فرآیندهای مناقصه اقدامات بعدی صورت گیرد.

مداح افزود: ما منتظر هستیم که فرآیند تصویب در وزارت نفت صورت بگیرد تا به گام بعدی برویم و فعلاً در این مرحله هستیم.