رونق خرید قطعات دست‌دوم خودرو در بازار

رونق خرید قطعات دست‌دوم خودرو در بازار مهدی قره‌داغلی – متأسفانه با افزایش قیمت دلار و عدم تخصیص ارز و نابه‌سامانی در واردات و… بازار لوازم‌یدکی با کمبود قطعات مواجه شده است. به طوری‌که در برخی از موارد تأمین لوازم‌یدکی بعضی از خودرو‌ها در بازار بسیار نایاب بوده و با مشکل روبه‌رو می‌باشد. این در […]

رونق خرید قطعات دست‌دوم خودرو در بازار

مهدی قره‌داغلی – متأسفانه با افزایش قیمت دلار و عدم تخصیص ارز و نابه‌سامانی در واردات و… بازار لوازم‌یدکی با کمبود قطعات مواجه شده است. به طوری‌که در برخی از موارد تأمین لوازم‌یدکی بعضی از خودرو‌ها در بازار بسیار نایاب بوده و با مشکل روبه‌رو می‌باشد. این در حالی است که علاوه بر افزایش قیمت این بازار با مشکلی دیگر درگیر می‌باشد که در آن قطعات لوازم‌یدکی قلابی و غیراصل و بی‌کیفیت را به طور ماهرانه‌ای بسته‌بندی می‌کنند و به دست مصرف‌کننده می‌رسانند. به نحوی که تشخیص آن برای افرد ماهر هم سخت می‌باشد در این باره غلامحسین حمزه؛ نائب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی تهران گفت: به قدری ماهرانه کالا‌های تقلبی را به جای اصل جا می‌زنند که واقعاً برای خریداران هم تشخیص اصل و فرع بودن لوازم‌یدکی بسیار سخت و نیازمند تجربه فراوان است. به همین دلیل بازار قطعات دست‌دوم رونق خاصی گرفته است.

در این باره سیدمهدی کاظمی؛ ‌سخنگوی اتحادیه لوازم‌یدکی خودرو از افزایش تقاضا برای خرید قطعات دست‌دوم خبر داد و از مردم خواست به دلیل کیفیت پایین این قطعات از خرید آن پرهیز کنند.

سیدمهدی کاظمی ‌با اشاره به وضعیت واردات قطعات خودرو به کشور، اظهار کرد: تا سال ۹۶ مشکلی درخصوص تأمین قطعات در بازار نداشتیم و تصمیمگیری‌هایی درخصوص سهمیهبندی بنزین و طرح ترافیک بازار را با التهاباتی مواجه می‌کرد.

سخنگوی اتحادیه لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، تصریح کرد: با افزایش قیمت بنزین و کاهش تردد‌های ناشی از بیماری کرونا این صنف مانند بخش‌های دیگر با مشکل مواجه شد و مجبور شدیم واحد‌های صنفی را در اسفندماه سال۹۸، فروردین و اردیبهشتماه سال۹۹ به دلیل محدودیت‌های کرونا تعطیل کنیم.

وی افزود: در این بازه‌زمانی‌های تعطیلی صنف، بسیاری از مردم برای تأمین قطعات با مشکل مواجه شدند و برخی از واحد‌های صنفی در اطراف تهران به صورت شیفتی خدمات‌رسانی کردند و طی نامه‌نگاری به اتاق اصناف مجوز بازگشایی این واحد‌ها را در اردیبهشتماه سال۹۹ گرفتیم.

کاظمی‌ عنوان کرد: بار‌ها از طریق اتحادیه هشدار‌هایی برای تأمین قطعات از طریق واردات و تولید ارائه شد، اما به دلیل بی‌توجهی مدیران این هشدار‌های نادیده گرفته شد و امروز با کمبود قطعه و گرانی در بازار قطعه مواجه هستیم.

سخنگوی اتحادیه لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز واردات قطعات با مشکل اساسی همراه است و وزارت صمت همکاری‌ای در این خصوص با اعضای صنف ندارد.

وی افزود: نوسانات نرخ ارز اجازه تنطیم قیمت‌ها را از فروشندگان گرفته است و تغییرات لحظه‌ای باعث کاهش ثبت سفارش از سوی فعالان این حوزه شده است.

کاظمی‌ عنوان کرد: بلاتکلیفی درخصوص قیمت ارز باعث شده میزان واردات قطعات خودرو در شش ماهه اول سال، به کمترین میزان خود در ۵۰ سال اخیر برسد.

سخنگوی اتحادیه لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران، تصریح کرد: با توجه به عملکرد درخشان قوه‌قضاییه طی چند ماه اخیر و تحولات ایجادشده ناشی از اقدامات این نهاد، تقاضا داریم قوه‌قضاییه درخصوص واردات کالا ورود و اقداماتی را انجام دهد.

وی افزود: به طور میانگین برای تأمین قطعات و لوازم‌یدکی برای ۲۲ میلیون خودرو ۱۱میلیارد دلار ارز نیاز دارد و در سال۹۶ و ۹۷ تنها سه‌میلیارد یورو ارز تخصیص پیدا کرد و دولت پاسخی به تقاضا این اتحادیه نداده است.

سخنگوی اتحادیه لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران با اشاره به افزایش تمایل خرید مردم برای قطعات دست‌دوم خودرو عنوان کرد: از خریداران قطعات خودرو درخواست داریم، از تهیه قطعات دست‌دوم به دلیل کیفیت پایین خودداری کنند و در صورتی که قطعات مورد نیاز خود را پیدا نکردند به مراکز عمده تأمین قطعات در بازار مراجعه کنند.

در این رابطه علی‌رضا نیکآیین؛ رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران با اشاره به اینکه بازار قطعات یدکی خودرو مملو از قطعات بی‌کیفیت است، اظهار داشت: متأسفانه واردات قطعه متوقف شده در این شرایط قطعات به صورت قاچاق و بی‌کیفیت راهی بازار می‌شود نکته قابل‌تأمل اینجاست، قطعه‌سازان بزرگ نیز به دلیل تعهدات معوق شرکت‌های خودروساز محصولات خود را راهی کارخانجات کرده و توزیع مناسبی در بازار انجام نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این موضوع برخی از کارخانجات تولید قطعه که به صورت زیرپله‌ای فعالیت می‌کردند با توجه به توانمندی خود قطعاتی را تولید و راهی بازار می‌کنند که فاقد کیفیت است. جالب اینجاست سازمان استاندارد و واحدهای نظارتی نیز توجهی به این موضوع نداشته و به نوعی بازار پر از کالا‌های بی‌کیفیت است.

نیکآیین در ادامه با تأکید بر اینکه میزان مراجعات مردم به تعمیرگاه‌ها بابت برگشتی قطعات نصب شده بسیار زیاد است، گفت: تعمیرکار در مقابل این فشارهای وارده نمی‌داند چه کار کند.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران با طرح این پرسش که چرا دولت مجوز واردات کامیون‌های سه سال کارکرده صادر کرده اما فکری به حال تأمین قطعات آنها نکرده است، افزود: این کامیون‌ها با سوخت یورو۵ باید کار کنند اما وقتی سوختی نیست و قطعه وجود ندارد، چگونه می‌توان از این کامیون‌ها در داخل کشور استفاده کرد.