اكثريت پيمانكاران با تعرفه‌هاي موجود، پروژه‌هاي صنعت گاز را تكميل كردند

مدیرعامل شرکت ملی گاز در پاسخ به مناقصه‌مزايده اكثريت پيمانكاران با تعرفه‌هاي موجود، پروژه‌هاي صنعت گاز را تكميل كردند سميه مهدوي- مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه بهینه‌سازی موتورخانه‌ها برای مالکان موتورخانه‌های خانگی و تجاری رایگان است و شش‌هزار میلیاردتومان از محل بند«ق» قانون بودجه تأمین خواهد شد،‌ درخصوص مشكلات پيمانكاري، گفت: بيشتر پيمانكارانمان […]

مدیرعامل شرکت ملی گاز در پاسخ به مناقصه‌مزايده

اكثريت پيمانكاران با تعرفه‌هاي موجود، پروژه‌هاي صنعت گاز را تكميل كردند

سميه مهدوي- مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه بهینه‌سازی موتورخانه‌ها برای مالکان موتورخانه‌های خانگی و تجاری رایگان است و شش‌هزار میلیاردتومان از محل بند«ق» قانون بودجه تأمین خواهد شد،‌ درخصوص مشكلات پيمانكاري، گفت: بيشتر پيمانكارانمان با تعرفه‌ها و ضوابط موجود به كارشان ادامه دادند و پروژه‌ها را تكميل كردند.

حسن منتظرتربتی در نشستی خبری با بیان اینکه طرح ملی اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها امروز رونمایی می‌شود، افزود: شرکت ملی گاز با وجود مشکلات سیل و سرما در ابتدای سال، شرایط خوبی را در تأمین گاز کشور داشت.

وي در پاسخ به خبرنگار مناقصه‌مزايده، درخصوص چالش پيمانكاران با توجه به نوسانات نرخ ارزي بيان كرد: با برخي از پيمانكاران باتوجه به نوسانات نرخ ارزي مربوط به سال گذشته كار را خاتمه داديم اما باتوجه به اينكه پروژه‌ها در حال انجام است اين نشان می‌دهد مشكلات مربوط به اين بخش مديريت شده است، خوشبختانه بيشتر پيمانكارانمان با تعرفه‌ها و ضوابط موجود به كارشان ادامه دادند و پروژه‌ها را تكميل كردند.

تربتی با بیان اینکه توسعه خوبی با استفاده از منابع بند «ق» در امر گازرسانی انجام شد، گفت: ۱۸ هزار روستا به شبکه گاز متصل شده و چهار هزار روستا نیز در دست اجراست و امسال نیز یکهزار روستا به شبکه متصل شده که تا پایان سال، دوهزار روستای دیگر گازدار می‌شوند. 

به گفته تربتی، اعتبار پیشبینی شده باب جدید را باز کرد تا بدون استفاده از منابع دولتی گازرسانی را توسعه دهیم. منابع مالی از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع تأمین شد.

وی افزود: بند یاد شده دو بخش داشت. نخست توسعه و جایگزینی سوخت بود و دیگر مسأله بهینه‌سازی بود که کمتر مورد توجه قرار گرفت، زیرا از دست وزارت نفت و شرکت گاز خارج بود. 

معاون وزیر نفت توضیح داد: سال گذشته برداشتی انجام شد که با وجود مخزن بزرگی مانند عسلویه، باز هم توسعه به تنهایی جوابگوی مصرف نیست و باید مصرف را نیز کنترل کرد. 

وی اضافه کرد: ابتدای امسال تصمیم گرفتیم از ظرفیت بند مزبور برای بهینه‌سازی استفاده کنیم و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها دربخش خانگی و تجاری در دستور کار است. 

تربتی گفت: شرکت گاز به عنوان فروشنده شاید بهینه‌سازی معنادار نباشد، اما چنانچه در موتورخانه‌ها سه اقدام تنظیم شعله مشعل، نصب رسوب‌گیر و عایقکاری انجام شود، تا ۱۰درصد صرفه‌جویی در مصرف سوخت موتورخانه‌ها را به دنبال دارد. 

وی با اشاره به اینکه سامانه‌ای برای بهینه‌سازی تعریف شده تا متقاضیان در آن ثبت‌نام کنند، افزود: پیمانکاران و مجریان این کار نیز که مورد تأیید این شرکت قرار دارند، می‌توانند مشتری‌یابی کرده و مشخصات مشتری را در سامانه ثبت کنند. 

تربتی افزود: پیمانکاران می‌توانند با مالک خانه قرارداد بسته تا مسؤولیت تعمیر و اصلاح و بهینه‌سازی را به درستی انجام دهند. در نهایت با موافقت دو طرف، خود را به شرکت‌های گاز استانی معرفی کرده و با تأیید شرکت گاز، اصلاح انجام می‌شود. با تأیید آن اصلاح، مبالغ مالی آن اصلاح که در سامانه ثبت شده، از شرکت استانی گاز به پیمانکار پرداخت می‌شود.

وی گفت: اعتبار پیشبینی شده برای این طرح شش هزار میلیارد تومان است و می‌تواند علاوه بر کاهش مصرف سوخت و بهینه‌سازی، اشتغالزایی نیز در کشور ایجاد کند.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، عمده تجهیزات مورد نیاز در این طرح نیز از داخل کشور تأمین می‌شود.

  وی اضافه کرد: ابتدای امسال صادرات گاز به ترکیه قطع شد، اما با این حال صادرات نسبت به سال قبل دودرصد افزایش داشته است. 

به گفته تربتی، در بخش خانگی و تجاری ۱۳درصد رشد مصرف داشتیم که به نظر می‌رسد به دلیل شیوع کرونا باشد. در بخش نیروگاه‌ها نیز پنج‌درصد افزایش تأمین گاز را محقق کردیم. 

وی پیرامون کمبود کپسول گاز مایع، گفت: براساس محاسبات انجام شده و ۱۸ هزار روستای گازرسانی شده، باید به‌ازای این ۱۸ هزار روستا روزانه یکمیلیون کپسول گاز تأمین می‌شد. 

معاون وزیر نفت درباره گازرسانی به سیستانوبلوچستان نیز، گفت: فعالیت‌ها بیشتر در زاهدان بود و ۹۰درصد شهر زاهدان شبکه‌گذاری شده و شبکه شهر گازدار می‌شود. 

وی افزود: ۴۰درصد زاهدان نیز علمک‌گذاری شده و هر ماه ۱۰درصد افزایش پیدا می‌کند و تا پایان سال گازرسانی به زاهدان کامل خواهد شد.

  تربتی در مورد صادرات گاز به پاکستان در پاسخ به ایرنا، گفت: جنبه‌های حقوقی صادرات گاز به پاکستان دنبال می‌شود، اما هنوز به نتیجه نرسیدیم که وارد بحث داوری شویم و امیدواریم صادرات گاز به پاکستان شکل بگیرد. 

وی اضافه کرد: ایران آمادگی دارد و آنها باید خط لوله را احداث کنند و شرکت گاز از نظر شبکه امکان صادرات را دارد و در سال گذشته صادرات گاز دو برابر شد.

تربتی توضیح داد: باید توازنی بین میزان صادرات و تأمین خوراک پتروشیمی ‌و تزریق گاز به مخازن نفتی وجود داشته باشد.

 وی پیرامون بهینه‌سازی موتورخانه‌ها گفت: براساس این طرح ۳۰۰هزار موتورخانه بهینه‌سازی خواهد شد و چنانچه استقبال انجام شود، محدودیتی برای افزایش تعداد نخواهیم داشت. 

تربتی با اشاره به نوسان نرخ ارز و ریسک سرمایه‌گذاری در کشور، گفت: با این حال پروژه خط لوله ششم و نهم توسط بخش‌خصوصی انجام شد و تجربه موفقی بود و به موقع پروژه انجام شد. 

وی مدل بند «ق» را سرمایه‌گذاری دانست و افزود: زیرا از منابع دولتی استفاده نمی‌شود. 

این مقام مسؤول پیرامون صادرات گاز به عراق از دو نقطه گفت: برای تأمین میزان صادرات گاز تا سقف قرارداد مشکلی وجود ندارد و افزایش صادرات در صورت درخواست عراق بررسی خواهد شد.

وی در ارتباط با صادرات گاز به ترکیه هم، افزود: در جلسه‌ای با طرف ترکیه موضوع تمدید قرارداد را مطرح و منتظریم آنها پاسخ دهند.