عرضه خودرو در بورس به نفع مصرف‌کننده واقعی نیست

رئیس شورای رقابت عرضه خودرو در بورس به نفع مصرف‌کننده واقعی نیست   گروه خودرو -رئیس شورای رقابت با بیان اینکه با توجه به انحصاری بودن صنعت خودرو، شورای رقابت در بازار مداخله می‌کند، گفت: در حال‌حاضر میزان عرضه خودرو به مراتب پایین‌تر از تقاضاست. بنابراین ورود خودرو به بورس با محدودیت عرضه مشکلی حل […]

رئیس شورای رقابت

عرضه خودرو در بورس به نفع مصرف‌کننده واقعی نیست  

گروه خودرو -رئیس شورای رقابت با بیان اینکه با توجه به انحصاری بودن صنعت خودرو، شورای رقابت در بازار مداخله می‌کند، گفت: در حال‌حاضر میزان عرضه خودرو به مراتب پایین‌تر از تقاضاست. بنابراین ورود خودرو به بورس با محدودیت عرضه مشکلی حل نمی‌کند و به هیچ عنوان به نفع مصرف‌کننده واقعی نیست.

رضا شیوا در ضمن اشاره به اینکه بازار خودرو در کشور یک بازار انحصاری است، اظهار داشت: یکی از وظایف شورای رقابت این است که بر بازارهای انحصاری نظارت داشته باشد تا انحصارگر نتواند به قیمت انحصاری به مصرف‌کننده کالا بفروشد.

وی با اشاره به اینکه شورای رقابت با قیمت دستوری مخالف است، بیان داشت: اگر بازار آزاد و رقابتی باشد به هیچ‌وجه این شورا در بازار مداخله نمی‌کند چون مکانیزم عرضه و تقاضا، قیمت‌ها را تنظیم خواهد کرد.

رئیس شورای رقابت، گفت: وظیفه شورای رقابت در مورد کالاهای انحصاری تدوین دستورالعمل قیمت منصفانه با در نظر گرفتن تمام شرایط تولید برای مصرف‌کننده است.

وی افزود: ورود خودرو به بورس با وجود محدودیت عرضه نه‌تنها نمی‌تواند مشکل این بازار را حل کند بلکه ممکن است با توجه به حجم گسترده تقاضا، قیمت‌های بالاتری در بورس کشف شود.

شیوا بیان داشت: شورای رقابت موظف است با ورود به بازار انحصاری در قیمت‌گذاری مداخله کند تا قیمت کالا برای مصرف‌کننده منصفانه باشد.

وی ادامه داد: بازار خودرو در حال‌حاضر با ممنوعیت واردات کاملاً انحصاری است و در این شرایط باید شورای رقابت برای قیمت‌گذاری منصفانه وارد عمل شده تا شرایط بازار براساس منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده ساماندهی شود.

رئیس شورای رقابت ضمن اشاره به اینکه طرح عرضه خودرو در بورس کالا دارای ابهامات و بحث‌های زیادی است، گفت: بورس محلی برای عرضه کالاهای غیرانحصاری است از اینرو مشمول خودرو نمی‌شود.

وی افزود: کشف قیمت خودرو در بورس با توجه به عرضه محدود به قیمت حاشیه بازار نزدیک می‌شود در این حالت به هیچ عنوان به نفع مصرف‌کننده واقعی نیست.

شیوا با بیان اینکه در حال‌حاضر عرضه خودرو به مراتب پایین‌تر از تقاضاست، اظهارداشت: کالاهایی که در بورس مورد معامله قرار می‌گیرند میزان عرضه و تقاضایشان با هم برابری می‌کند.

وی یادآورشد: شورای رقابت در رابطه با کالاهای انحصاری وظیفه دارد قیمت‌ها را منصفانه اعلام تا به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. اما زمانی که قیمت خودرو در بورس کشف شود با قیمت منصفانه فاصله زیادی خواهد داشت.

وی در ادامه به درخواست خودروسازها برای راهکاری به منظور جبران زیان انباشته و یا قیمت‌گذاری براساس حاشیه بازار اشاره کرد و گفت: قیمتی که در حال‌حاضر شورای رقابت براساس فرمول تعیین می‌کند با در نظر گرفتن تورم‌بخشی و همچنین ابعاد دیگر از جمله هزینه‌های مالی، هزینه نقل‌وانتقال پول خودروسازان و سود هفت درصدی آنهاست و از سوی دیگر باید قیمت برای مصرف‌کننده واقعی نیز به صرفه باشد.

شیوا ادامه داد: اینکه خودروسازها دائم از زیان انباشته سخن گفته و به دلیل مشکلات خود نمی‌توانند به قطعه‌سازان پول دهند، مشکل شورای رقابت نیست که بخواهند قیمت‌گذاری را از جای دیگر منتقل کنند، بلکه مشکل خودروساز باید به‌گونه‌ای دیگر حل شود، بروند دارایی‌های غیرمولد و غیرمرتبط خود را فروخته و هزینه‌های غیرمتعارف خود را کاهش دهند نه اینکه همه چیز را بخواهند گردن قیمت انداخته و از محل آن جبران کنند.

شیوا درباره اینکه چرا برخی اصرار دارند که قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت خارج و به سازمان حمایت منتقل شود، گفت: از گذشته سازمان حمایت طرفدار قیمت‌گذاری بر مبنای پنج درصد زیر حاشیه بازار بوده و به هیچ عنوان موافق قیمت عادلانه‌ای که شورای رقابت تعیین می‌کرد، نبود.

وی گفت: در این حالت اگر قیمت‌گذاری به سازمان حمایت واگذار شود، اتفاق خیلی خوبی برای خودروسازان است و آن موقع مابه‌التفاوتی که باید به مردم برسد به خودروسازان خواهد رسید.

رئیس شورای رقابت این را هم گفت که باید توجه داشت، این نحوه قیمت‌گذاری خودرو می‌تواند برای سازمان حمایت و دولت که خود در خودرو سهم دارند نیز مهم باشد و سود بیشتری نصیب‌شان خواهد شد.