ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به اکتشاف و فرآوری قیرطبیعی برای ورود بخش‌خصوصی

معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صمت ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به اکتشاف و فرآوری قیرطبیعی برای ورود بخش‌خصوصی گروه زمین‌ومعدن -معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت گفت: در مجموع، میزان ذخیره شناخته‌شده قطعی قیرطبیعی (بیتومین) کشورمان تاکنون حدود یک‌ونیم میلیون تن است و سالانه ۷۶ هزار تن قیرطبیعی در کشور تولید می‌شود. داریوش اسماعیلی […]

معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صمت

ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به اکتشاف و فرآوری قیرطبیعی برای ورود بخش‌خصوصی

گروه زمین‌ومعدن -معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت گفت: در مجموع، میزان ذخیره شناخته‌شده قطعی قیرطبیعی (بیتومین) کشورمان تاکنون حدود یکونیم میلیون تن است و سالانه ۷۶ هزار تن قیرطبیعی در کشور تولید می‌شود.

داریوش اسماعیلی با اشاره به اینکه قیرطبیعی نوعی نفت‌خام غلیظ شده داخل زمین است که ارتباط مستقیم با نفت دارد، افزود: مهم‌ترین کاربرد آن در بخش رنگ‌سازی، تونرسازی، رنگرزی، ایزوگام، عایق کاری و آسفالت است.

وی با اشاره به اینکه ۲۶ پروانه بهره‌برداری معدن قیرطبیعی داریم که بیشتر آن در استان کرمانشاه و پس از آن در استان‌های ایلام، فارس، خوزستان و اردبیل است، اضافه کرد: اکنون ۳۷ پروانه اکتشافی داریم و جدیداً پنج گواهی کشف را نیز در این زمینه به ثبت رساندیم.

اسماعیلی افزود: میزان تولید اسمی‌۲۶ پروانه بهره‌برداری صادر شده، حدود ۱۷۰ هزار تن در سال است که باید تولید کنند.

وی اضافه کرد: در بخش ذخایر معدنی توانستیم سرمایه‌گذاران را تشویق کنیم و سود و بهره‌وری آن را به آن‌ها معرفی کردیم.

اسماعیلی گفت: در بخش‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری؛ تکیه و جهت‌دهی و وارد میدان شدن با بخش‌خصوصی است و قرار نیست دولت در این مجموعه‌ها وارد شود.

معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت افزود: البته شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان شرکت تماماً دولتی متعلق به ایمیدرو، دو طرح بزرگ را در بخش اکتشاف آغاز کرد و در سال۹۸ حدود ۲۵۰ کیلومترمربع را تحت اکتشاف قرار داد و در سال ۹۹ به بهره‌برداری رسید، البته موانعی در استعلام‌ها بود بنابراین در برخی موارد، متوقف شد.

اسماعیلی اضافه کرد: با توجه به اینکه بخش‌خصوصی وارد فضای بهره‌وری از ماده معدنی «بیتومین» نشده است، امسال وزارت صمت از طریق ایمیدرو طرحی را مصوب کرد که مطالعه و فرآوری در استان‌های ایلام و کرمانشاه را در دست بررسی دارد و امیدواریم تا پایان سال به نتیجه برسد.

معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت گفت: اگر بخش‌خصوصی قصد ورود به این عرصه را داشته باشد تسهیلات ارزان‌قیمت از طریق ضمانت صندوق بیمه معادن تا سه‌هزار میلیارد تومان در بخش اکتشاف، بهره‌برداری و فرآوری بدون وثیقه کمک خواهیم کرد.

اسماعیلی بیان داشت: بخش‌خصوصی هنوز به طور جدی ورود پیدا نکرده ؛ البته تنها بخش‌خصوصی مقصر نیست و مجموعه دست‌اندرکاران باید این زمینه را فراهم می‌کردند.

وی ادامه داد: نباید انتظار داشته باشیم به سرعت یک نوع ماده معدنی که در سطح جهانی آن چنان هم معرفی نشده در کشور ما حرف اول را بزند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه گام اول؛ موضوع اکتشاف است اظهارداشت: برداشت این ماده معدنی هنوز به شکل سنتی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: براساس برنامه، طرح اکتشافی سازمان زمینشناسی انجام شده و شرکت تهیه و تولید در سال ۹۸ طرح‌های اکتشافی خود را در معادن بزرگ به بهره‌برداری رسانده و همچنین ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای در سال‌جاری برنامه فرآوری و ایجاد فرآوری این ماده را دارد.

اسماعیلی گفت: در حال‌حاضر کارخانه فرآوری در کشور ایجاد نشده است.

وی افزود: در موضوع ماشینآلات هر فردی به‌خصوص شرکت‌هایی که قیرطبیعی را صادر می‌کنند، اگر نمی‌توانند ماشینآلات نو وارد کنند، مجوز ورود ماشین‌آلات با عمر کمتر از ۱۰ سال با ارز صادراتی را خواهیم داد.

اسماعیلی اذعان داشت: ما کارگروهی از افراد متخصص و شرکت‌های فعال در بخش قیر و نمایندگان محترم استان‌هایی مثل ایلام و کرمانشاه که در مناطق آنها قیر وجود دارد و همچنین نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن را به‌زودی تشکیل خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه به شکل جدی‌تری وارد این عرصه خواهیم شد، افزود: با همکاری سازمان ایمیدرو سعی خواهیم کرد تا سریعتر به فرآوری این ماده معدنی برسیم.

معاون امور معادن و صنایع‌معدنی وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت ادامه داد: سرمایه‌گذاران در این بخش می‌توانند با ورود به صفحه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی، درخواست خود را برای دریافت تسهیلات ثبت کنند.

اسماعیلی افزود: در حال‌حاضر ۱۲ تن طلا در سال تولید می‌کنیم و طلایی که تا یک ماه گذشته به شکل ۷۰ درصد به صورت کامل صادر می‌شده، امروز تمام آن را با استاندارد بینالمللی پالایش و شمش طلا با اونس جهانی به فروش می‌رسد.

****