آزادسازی ۱۳هزار پهنه معدنی و معدن محبوس با مزایده

آزادسازی ۱۳هزار پهنه معدنی و معدن محبوس با مزایده محمد قره‌داغلی – چند روز پیش دستورالعمل ایجاد وحدت‌رویه در فعال‌سازی معادن و محدوده‌های معدنی غیرفعال از سوی وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت به رؤسای سازمان صنعت،‌معدن‌وتجارت ۳۱ استان، اداره کل جنوب کرمان و نیز مناطق آزاد ماکو، ارس و قشم ابلاغ شد. در این باره علیرضا رزم‌حسینی؛ وزیر […]

آزادسازی ۱۳هزار پهنه معدنی و معدن محبوس با مزایده

محمد قره‌داغلی – چند روز پیش دستورالعمل ایجاد وحدت‌رویه در فعال‌سازی معادن و محدوده‌های معدنی غیرفعال از سوی وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت به رؤسای سازمان صنعت،‌معدن‌وتجارت ۳۱ استان، اداره کل جنوب کرمان و نیز مناطق آزاد ماکو، ارس و قشم ابلاغ شد.

در این باره علیرضا رزمحسینی؛ وزیر صمت گفت: همان‌طور که قول داده بودم ابلاغیه‌ای صادر کردیم تا معادن محبوس تعیین‌تکلیف شود.

رزمحسینی افزود: هم‌اکنون حدود ۱۳هزار پهنه معدنی و معدن محبوس داریم که مجوز گرفته‌اند، اما به هر دلیلی ۱۰ تا ۱۵ سال مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند و گرفتار عده‌ای شده‌اند که نتوانسته‌اند مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

وی اضافه کرد: به این معادن ابلاغ شده ظرف سه ماه فرصت دادند مجدداً آن‌ها را فعال کنند و اگر در مدت تعیینشده فعال نشوند طبق قانون، مجوز آن‌ها باطل شده و مجدداً مزایده برگزار می‌شود تا این معادن به افراد دارای اهلیت و توانایی، واگذار شود و فرصت جدیدی برای اشتغالزایی و ایجاد درآمد برای کشور به وجود آید.

وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت درخصوص قیمت‌گذاری برخی کالاها در بورس کالا هم گفت: هدف ما از این سیاست، متعادل کردن قیمت‌هاست، چون معتقدیم اکنون قیمت‌ها عادلانه نیست و با اجرای این سیاست می‌توان تعادل را به قیمت‌ها بازگرداند.

در این باره بابک دینپرست؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور، با اشاره به غیرفعال بودن چهار هزار معدن در کشور، گفت: تعیینتکلیف چهارهزار و ۵۰۰ معدن غیرفعال در کشور را جزء برنامه‌های مهم برای رونق تولید ذکر کرد.

وی بابیان اینکه طبق دستور صریح رئیسجمهور به استانداران باید این معادن غیرفعال؛ فعال شوند، افزود: مهلت‌های قانونی برای فعال شدن معادن راکد داده می‌شود، تا کسانی که مجوز معدنی را گرفته ولی آن را فعال نکردند، نسبت به فعال‌سازی معدن اقدام کنند.

وی با عنوان اینکه فعال شدن معادن راکد سبب اشتغال ۸۸۰ هزار شغل جدید می‌شود، گفت: از این تعداد ۱۱۱ هزار شغل مستقیم خواهد بود.

دینپرست، رونق تولید و رفع موانع فرآوری صادرات و واردات را از برنامه‌های مهم ذکر کرد و گفت: باید موانع صادراتی را شناسایی و در ستاد تسهیل رفع کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور، فعال شدن واحدهای صنعتی و تولیدی راکد را از برنامه‌های مهم برشمرد و گفت: هزار و ۷۱۸ واحد تولیدی تحت تملک بانک‌ها قرار دارند که خروج آن به جد پیگیری می‌شود.

وی با اظهار اینکه ۱۰ هزار واحد تولیدی راکد و غیرفعال در شهرک‌های صنعتی کشور داریم، ادامه داد: طبق مصوبه امسال دو هزار واحد تولیدی و صنعتی راکد فعال می‌شوند.

همچنین نبی سماواتی؛ معاون امور معادن و صنایع‌معدنی سازمان صمت ایلام، گفت: دستورالعمل ایجاد وحدت‌رویه در فعال‌سازی معادن و محدوده‌های معدنی غیرفعال به سازمان‌های استانی ابلاغ شده است.

وی افزود: براساس این دستورالعمل به دارندگان مجوز کلیه پهنه‌های اکتشافی واگذار شده که مهلت ارائه گزارش نهایی آن‌ها به اتمام رسیده است، از زمان ابلاغ این دستورالعمل سه ماه مهلت داده شود تا در صورت تمایل مختصات مناطق امیدبخش شناسایی شده را معرفی کنند.

سماواتی ادامه داد: در بخش دیگر این دستورالعمل به کلیه محدوده‌های مورد درخواست صدور پروانه اکتشاف که به هر دلیل ابطال و بلوکه شده‌اند، اشاره شده تا وفق مقررات و با اطلاع‌رسانی کامل آزاد و امکان ثبت برای متقاضیان در سامانه کاداستر میسر شود.