نوسان‌گیری دلار و طلا؟!

بعد از بازارسرمایه رخ داد نوسان‌گیری دلار و طلا؟! گروه بانک، بیمه، بورس- علاقه‌مندان به بازارسرمایه که سالی رویایی را در سال ۹۹ آغاز کرده بودند، طی ۱۰۰روز گذشته شاهد افت شدید شاخص بورس از سوپرکانال دومیلیون واحد به کانال یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحد بودند. این امر در شرایطی رخ داد که با ادامه […]

بعد از بازارسرمایه رخ داد

نوسان‌گیری دلار و طلا؟!

گروه بانک، بیمه، بورس- علاقه‌مندان به بازارسرمایه که سالی رویایی را در سال ۹۹ آغاز کرده بودند، طی ۱۰۰روز گذشته شاهد افت شدید شاخص بورس از سوپرکانال دومیلیون واحد به کانال یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحد بودند. این امر در شرایطی رخ داد که با ادامه وضعیت قرمز بازار، بسیاری از سهامداران به سمت بازارهای موازی همچون دلار و سکه سرازیر شدند تا جبران پول‌های سخت شده خود را در این بازارها جستجو کنند که در این امر نیز تا ۷۲ ساعت قبل موفق بودند و قیمت دلار از مرز ۳۳ هزار تومان و سکه نیز از مرز ۱۶ میلیون تومان رد شد! حال به نظر می‌رسد که وقت نوسانات شدید در دو بازار قدرتمند ارز و سکه نیز فرارسیده است و طی ۷۲ ساعت گذشته قیمت این کالاها به شدت کاهش یافته است و کسانی که تا دیروز در صف خرید این کالاها سرودست می‌شکستند حالا برای فروش آن بی‌قراری می‌کنند! در همین حال برخی از مسؤولان از کاهش بیشتر قیمت دلار و سکه به‌رغم نزدیک شدن به انتخابات آمریکا خبر می‌دهند.

احتمال آزادسازی منابع ارزی از عراق

در همین رابطه یحیی آل‌اسحاق؛ رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق دیروز(چهارشنبه) در گفت‌وگو با یک خبرگزاری چنین گفت: سوداگران با گره زدن بازار ارز به انتخابات آمریکا تلاش داشتند، انتظارات منفی را تشدید کنند؛ حال آن‌که اتفاق مخربی پیش روی بازار ارز نیست. با بررسی روند چند سال اخیر، می‌توان دریافت تقاضای واقعی ارز در کشور برای تجارت بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار است. بنابراین اگر ملاک بررسی تقاضای واقعی باشد و عرضه با ۶۰ میلیارد دلار تقاضای ارزی متناسب باشد، به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در حوزه صادرات نفتی و غیرنفتی و همچنین محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، در حال تجربه شرایط سختی در حوزه اقتصادی هستیم. اگر تنها بخشی از ۸۰ میلیارد دلاری ارز بلوکه شده کشورمان آزاد شود، نگرانی‌ها از بین می‌رود و با همین ذخایر، بخش قابل‌توجهی از مشکلات ارزی کشور حل خواهد شد. به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در حوزه صادرات نفتی و غیرنفتی و همچنین محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، در حال تجربه شرایط سختی در حوزه اقتصادی هستیم. با اجرای سیاست‌های مطرح شده و بررسی عوامل پیش‌رو، روند نزولی مشابه پاییز سال۹۷ و کاهش نرخ ارز دور از ذهن نیست. در حال‌حاضر بازار معاملات ارز، بازار پُرریسکی است و کسانی که با نیت حفظ ارزش پول در این حوزه وارد شده‌اند، باید بدانند که احتمال ریزش در بازار ارز افزایش یافته است.