مناقصه به داد معضل فاضلاب آبادان می‌رسد

مناقصه به داد معضل فاضلاب آبادان می‌رسد  گروه انرژي- آبادان از جمله مناطقي است كه با معضل فاضلاب دست‌وپنجه نرم می‌كند، اين شهرستان دارای یک‌هزار و ۱۴۰ کیلومتر شبکه فاضلاب است كه ۴۸۰ کیلومتر از این شبکه فاضلاب نیاز به بازسازی دارد كه براي نوسازي اين ميزان خط اعتبار ۱۹ هزار میلیارد ریالی نياز است. […]

مناقصه به داد معضل فاضلاب آبادان می‌رسد

 گروه انرژي- آبادان از جمله مناطقي است كه با معضل فاضلاب دست‌وپنجه نرم می‌كند، اين شهرستان دارای یک‌هزار و ۱۴۰ کیلومتر شبکه فاضلاب است كه ۴۸۰ کیلومتر از این شبکه فاضلاب نیاز به بازسازی دارد كه براي نوسازي اين ميزان خط اعتبار ۱۹ هزار میلیارد ریالی نياز است. از سوي ديگر بايد گفت؛ در حال‌حاضر بیش از ۱۳ هزار انشعاب غیرمجاز آب در آبادان شناسایی شده که ضمن آلودگی آب در کاهش کمی‌آن در شبکه تأثیراتي به همراه داشته اين درحالي است كه با توجه به تداخل آب‌هاي سطحي با شبكه فاضلاب در ۱۷ نقطه مشكلاتي را فراهم كرده است كه براي جداسازي آن‌ها از يكديگر مناقصه‌اي در حال برگزاري است تا با انتخاب پيمانكار ذي‌صلاح اين چالش مرتفع شود.

مصطفی مهرانفر، انشعابات غیرمجاز را مهم‌ترین عامل هدررفت آب در آبادان دانست و اظهار داشت: نبود تعادل فشار در شبکه توزیع به علت غیربرنامه‌ای بودن انشعابات، احتمال نشت آلاینده‌ها و ایجاد آلودگی در شبکه هنگام افت فشار و اتصال مجدد، از مشکلات انشعاب‌های غیرمجاز است.

وی استفاده بیش از حد استاندارد و نیاز از آب به علت عدم اندازه‌گیری، پرداخت نکردن آب‌بها، تشدید نشت از این انشعابات و نصب غیراصولی آن را از جمله مشکلات انشعابات غیرمجاز دانست.

مدیر شبکه آبفای آبادان، افزود: افرادی که دارای انشعاب غیرمجاز آب هستند با مراجعه به امور مشترکین ادارات آبفا در شهرهای آبادان، چوئبده و اروندکنار، تقاضای اشتراک قانونی کنند تا علاوه بر بخشودگی جرایم انشعابات غیرمجاز، هزینه حق انشعاب را نیز به‌صورت اقساط پرداخت نمایند.

مهرانفر بیان کرد: در صورت مراجعه نکردن این مشترکین، علاوه بر جمع‌آوری انشعاب غیرمجاز و اخذ جریمه، اشخاص متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

مدیر شبکه آبفای آبادان افزود: عمده مشکل فاضلاب آبادان مربوط به مناطقی مانند علوانیه، شطیط، فیه و کوی‌ملت است که توسعه شهری ندارند و با مشکل تملک نیز مواجه هستند، ضمن اینکه ۲۰۰ کیلومتر از فاضلاب مناطق مربوط به شرکت پالایش نفت به دلیل ساخت‌وسازها در این منازل از بین رفته است و نیاز به جابه‌جایی دارد.

مهرانفر اظهار کرد: شبکه فاضلاب شهری آبادان دارای مشکلات زیادی است که در چند ماه گذشته با امکانات محدود تلاش‌های زیادی برای رفع گرفتگی و اصلاح آن انجام شد.

وی عمر مفید شبه فاضلاب آب را بین ۲۵ تا ۳۰ سال عنوان کرد و گفت: برای احداث، نوسازی و بهسازی شبکه فاضلاب در ۴۳۰ کیلومتر نیاز به اعتبار ۱۹ هزار میلیارد ریالی است.

 خبرگزاری ايرنا، در اين خصوص نوشت؛ به گفته مدیر شبکه آبفای آبادان یکی دیگر از مشکلات شبکه فاضلاب آبادان تداخل آب‌های سطحی با شبکه فاضلاب در ۱۷ نقطه است که برای جداسازی آن و انتخاب پیمانکار مناقصه در حال اجراست.

مهرانفرد گفت: متأسفانه ۴۰۰ کیلومتر از خیابان‌های آبادان به‌خصوص در مناطقی مانند امیرآباد، مصلی، امیرکبیر فاقد جوی دفع آب‌های سطحی است که دفع آب‌های سطحی توسط فاضلاب انجام می‌شود که این امر باعث فرسودگی شبکه فاضلاب آبادان شده است.

وی بیان کرد: از مردادماه سال‌جاری تاکنون ۱۸۶ کیلومتر از شبکه فاضلاب آبادان به صورت دستی و بیش از دوهزار و ۹۰۰ توسط ماشین‌آلات لایروبی شد و در این مدت بیش از یکهزار و ۳۵۰ درب منهول به سرقت رفتند جایگزین شد.

مهرانفر اظهار داشت: ۹ ایستگاه اصلی که بیش از پنج سال لایروبی نشده‌اند مورد لایروبی قرار می‌گیرند و برخی از این ایستگاه‌ها نیز تجهیز و نوسازی شده‌اند ضمن اینکه تا پایان آبان‌ماه سال‌جاری ۱۰۰ کیلومتر دیگر از شبکه فاضلاب لایروبی خواهد شد.

وی با اشاره به سفر رئیس مجلس شورای اسلامی‌به آبادان تصریح کرد: در این سفر مصوب شد پنج هزار میلیارد ریال اعتبار به صورت دوساله به آبادان تخصیص داده شد که از این میزان دوهزار میلیارد آن توسط نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی‌از طریق ماده ۲۵۶ پیگیری شد ولی تاکنون این مبلغ اختصاص داده نشده است.

مدیر شبکه آبفای آبادان افزود: همچنین ۱۷۰ میلیارد ریال در بحث نوسازی شبکه فاضلاب آبادان از طریق اعتبارات طرح آبرسانی ملی اختصاص یافته که این اعتبار نیز به ما داده نشده است و هم‌اکنون از چهار ایستگاه پمپاژ شبکه فاضلاب آبادان دو ایستگاه به دلیل فرسودگی از کار افتاده است.

سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار 

در ادامه با اشاره به اختصاص روزانه ۱۴۵ هزار مترمکعب آب آشامیدنی از طریق طرح آبرسانی غدیر به شهرستان آبادان گفت: ۸۵ درصد آب شهرستان آبادان از طریق آبرسانی غدیر و ۱۵ درصد نیز از رودخانه بهمنشیر تأمین می‌شود.

مهرانفر با اشاره به رشد ۲۰ درصدی آب در زمان آغاز اپیدمی‌کرونا بیان کرد: پیش از این روزانه ۷۵ هزار مترمکعب آب مورد نیاز شهرستان از طریق طرح آبرسانی غدیر تأمین می‌شد و اکنون این میزان دو برابر شده است.

وی اظهار داشت: مخزن جدید تصفیهخانه‌ شهر چوئبده با ظرفیت روزانه هفت هزار مترمکعب آبرسانی تا یک ماه آینده وارد مدار خواهد شد. ضمن اینکه پروژه آب شیرینکن اروندکنار به ۷۵ درصد رشد فیزیکی رسیده که فاز نخست آن با ظرفیت سه هزار و ۵۰۰ مترمکعب در روزهای آینده وارد مدار خواهد شد.

مدیر شبکه آب آبادان گفت: از شش ماه آینده آب مورد نیاز شهرستان آبادان از سد دز تأمین خواهد شد که با اجرایی شدن آن به لحاظ کیفی بسیار مطلوب‌تر خواهد شد و دیگر نیازی به تصفیه ندارد.

وی افزود: ۵۶ درصد از شبکه آب آبادان فرسوده است که از سال ۹۶ تا پایان تیرماه سال‌جاری بیش از یکهزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه توزیع جدید در شهرستان اجرایی شده است.

مهرانفر اظهار داشت: برای احداث ۲۷۰ کیلومتر شبکه جدید و خط در شهرستان آبادان نیاز به سه‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

کل شبکه فاضلاب آبادان پیش از آغاز جنگ تحمیلی ۱۴۵کیلومتر شبکه شرکتی و ۱۴۵ کیلومتر شبکه شهری بود که از سال ۷۰ تا ۹۲ با اجرای پروژه‌های فاضلاب ۴۳۳ کیلومتر به شبکه فاضلاب آبادان اضافه شد.