آشفته بازار خودرو با حذف قیمت از سایت‌ها نیز التیام نیافت

آشفته بازار خودرو با حذف قیمت از سایت‌ها نیز التیام نیافت    مهدی قره‌داغلی -نوسان قیمت در بازار خودرو در این روزها در حالی ادامه دارد که فروشندگان از درج قیمت در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی منع شده‌اند و مردم سردرگم‌تر از همیشه، به‌دنبال خودروی مورد نظر خود می‌گردند. این در حالی است که از […]

آشفته بازار خودرو با حذف قیمت از سایت‌ها نیز التیام نیافت

   مهدی قره‌داغلی -نوسان قیمت در بازار خودرو در این روزها در حالی ادامه دارد که فروشندگان از درج قیمت در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی منع شده‌اند و مردم سردرگم‌تر از همیشه، به‌دنبال خودروی مورد نظر خود می‌گردند. این در حالی است که از اردیبهشت‌‌ماه سال‌جاری به حکم دادستانی، سایت‌های اینترنتی حق درج قیمت خودرو و مسکن را نداشته و باید آن را حذف می‌کردند. اتفاقی که با توجیه بازگرداندن آرامش به بازار اتفاق افتاد. البته این دستور موافقان و مخالفان زیادی داشت. مخالفان درج قیمت در فضای مجازی معتقدند که قیمت‌گذاری نیاز به کارشناسی دارد و درج قیمت، باعث افزایش سوداگری در بازار می‌شود و دسته دیگری هم معتقدند که با حذف قیمت‌ها از روی سایت‌ها، نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه باعث افزایش هرچه بیشتر قیمت‌ها می‌شود. معاونت امور فضای مجازی دادستان کل کشور نیز به منظور پیشگیری از وقوع جرایم اینترنتی و قیمتسازی‌ها در فضای مجازی و در بستر پلتفرم‌های آگهی آنلاین، طی ابلاغیه‌ای اعلام کرده که پلتفرم‌های یادشده (سایت‌های قیمت‌گذاری) از ابتدای مهرماه ملزم به احراز هویت کاربران و کالاهای ارائه شده در دو حوزه خودرو و مسکن هستند. البته به گفته کارشناسان نبود تعادل بین عرضه و تقاضای بازار،کاهش تولیدات خودروسازان، قیمت‌سازی برخی افراد در فضای مجازی، نبود سقف قیمتی، همچنین نوسانات بازارهای موازی نظیر طلا، سکه، ارز، بورس و مسکن و… از دلایل اصلی افزایش قیمت‌‌ها هستند. اما آنچه که مشخص است در کنار ناآگاهی مردم نسبت به قیمت‌ها که باعث آزاد بودن دلالان در قیمت‌گذاری‌های سلیقه‌ای شد با گذشت چندین ماه از این مسأله نه‌تنها قیمت خودرو کنترل نشد، بلکه قیمت‌ها شیب صعودی به خود گرفت. به طوری‌که شاهد یک آشفتگی بی‌سابقه قیمتی در این بازار هستیم. در این رابطه مهدی دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه تصمیم به حذف قیمت خودرو از سایت‌های آگهی مردم را دچار سردرگمی‌کرده است، گفت: در عصر تکنولوژی نحوه رفتار با فضای تکنولوژی و رسانه در تمام سطوح باید با عصر تکنولوژی همراه باشد. یکسان‌سازی قیمت‌ها یعنی رفتار پلیسی با فضای اقتصادی در همه اعصار و قرون یعنی در تمام تاریخ و در همگی نقاط جهان هستی پاسخ معکوس داده است، این مهم را باید بفهمیم.

دادفر افزود: وقتی قیمت‌ها را از روی سایت‌ها حذف می‌کنند در اصل می‌خواهند قیمت‌ها را پنهان و بازار را سردرگم و بی‌قیمت کنند. بی‌قیمتی بازار یعنی هرکسی هر چیزی را دوست دارد، می‌گوید و اینجا متضرر نهایی کسی جز مصرف‌کننده نیست که حتی اطلاعی از حدود قیمت‌ها هم ندارد. بنابراین گران بودن خودرو یک مسأله است، چند بودن آن موضوع دیگری است.

وی با اشاره به اینکه مصرف‌کننده حداقل درخواستی که دارد این است که مظنه قیمت گران را بداند، ادامه داد: نمی‌دانم این تصمیمات را چه کسانی می‌گیرند؟ اما مشخص است که اطلاعات مناسبی ندارند و هنوز بازار و اقتصاد بازار را نشناخته‌اند. البته به نظر می‌رسد حذف قیمت‌ها یکی از تکنیک‌های افراد وابسته به صنعت خودرو نیز باشد؛ چرا که گم کردن بازار و بی‌قیمت شدن آن یکی از فنونی است که می‌خواهند قیمت را افزایش دهند و نمی‌گذارند بازار ثبات بگیرد.

دادفر با اشاره به اینکه دست‌های پشت پرده جلوی واردات خودرو را برای حفظ منافع برخی گرفت، بیان کرد: قیمت خودروهای وارداتی به این علت که بر مبنای ارز است خیلی راحت و مشخص برآورد می‌شود. اما به این علت که خودروسازان باید فروش فوری انجام دهند و موظف به قیمتگذاری هستند، برای همین تلاش می‌کنند قیمت بازار را گم کنند.

سعید موتمنی؛ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت معتقد است: «در ماه‌های گذشته که قیمت‌ها در سایت‌های خودرویی نظیر «دیوار» برداشته شده، برخی افراد با تشکیل گروه‌هایی در فضای مجازی و کانال‌های واتس‌اپی، تلگرامی ‌و اینستاگرامی ‌به قیمت‌سازی برای خودروها می‌پردازند.» وی در ادامه می‌افزاید: «شرایط به‌گونه‌ای است که گاهی اوقات چندین نفر به صورت هماهنگ با یکدیگر در یکی از گروه‌های یادشده به قیمت‌سازی برای خودرویی خاص می‌پردازند و همان نیز به سرعت در کانال‌ها و گروه‌ها دست‌به‌دست شده و به عنوان قیمت روز آن خودرو تعیین می‌شود؛ این مسأله به هیچ عنوان قابل کنترل نیست.»

رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی پایتخت معتقد است که نمی‌توان فضای مجازی را کنترل کرد و در این شرایط، نوسانات ارزی است که تعیین‌کننده بوده و اگر ثبات ارزی داشتیم هیچ‌گاه قیمت‌ها این طور هیجانی و غیرواقعی نمی‌شد. اگر عرضه و تقاضا متعادل بود نیز این اتفاق را شاهد نبودیم و نباید توپ را به زمین سایت‌های آگهی‌دهنده خودرو بیندازیم.

همچنین علی شکوهی؛ کارشناس صنعت خودرو نیز درخصوص عواقب تصمیم متولیان به حذف قیمت از فضای مجازی به‌عنوان مرجعی در دسترس تمام مردم گفت: اصولاً هر جایی که شفافیت وجود نداشته باشد، فساد ایجاد می‌شود و در حال‌حاضر نیز متأسفانه به این دلیل که برخی احساسی تصمیم گرفتهاند و با حذف قیمت‌گذاری از روی سایت‌ها آمدند به جای اینکه مشکل را حل کنند صورت مسأله را پاک کردند.

شکوهی تأکید کرد: این تصمیم به شدت اشتباهی بود که همه صاحبان یک کالا را دچار یکسری چالش کرد که اگر می‌خواهند کالایی عرضه کنند چه شرایط و قیمتی داشته باشد که این امر به واسطه عدم شفافیت در بازار باعث به‌وجود آمدن قیمت‌های بی‌ارتباط با قیمت واقعی خودرو شد.

وی با اشاره به اینکه عدم شفافیت باعث می‌شود که نظام واسطه‌گری و دلالی به‌شدت قوت بگیرد و به‌واسطه همین عدم واضح بودن اطلاعات برای مردم، سودجویان هرچه بگویند را باید چشم گویند، ‌تصریح کرد: مردم جایی را به‌عنوان مرجع ندارند که از قیمت‌ها خبردار شوند، به سایت‌های آگهی که مراجعه کنید قیمت‌ها همگی حذف شده این درحالی است که تمام سایت‌هایی در این زمینه فعالیت داشتند زمانی به عنوان مرجع شناخته شده بودند و الان همین مرجع الکترونیکی هم دیگر وجود ندارد.

شکوهی اضافه کرد: علاوه بر آنچه که گفته شد وزارتخانه، دولت و هر نهادی که گفته باید این قیمت حذف شود، باید خودش یک منبع قیمت‌گذاری مشخص می‌کرد. مثل ارز که اکنون صرافی‌ها به عنوان یک منبع برای مردم هستند. بنابراین، اینطور که شفافیت را دچار چالش می‌کنیم زمینه را برای قدرت گرفتن فساد فراهم خواهیم کرد.