خوش آمدید به بزرگ‌ترین قرنطینه ایران!

مبارزه با ویروس قرن وارد مرحله‌ای تازه شد خوش آمدید به بزرگ‌ترین قرنطینه ایران! گروه اجتماعی- تصور اینکه روزی تمام فعالیت‌ها و کسب‌وکارها در کشورمان محدود شود، چیزی شبیه به رویا بود، اما ویروس منحوس چینی کاری کرد که نتیجه‌اش آغاز بزرگ‌ترین قرنطینه در ایران شده است!  در واقع قربانی شدن ده‌ها هزار نفر و […]

مبارزه با ویروس قرن وارد مرحله‌ای تازه شد

خوش آمدید به بزرگ‌ترین قرنطینه ایران!

گروه اجتماعی- تصور اینکه روزی تمام فعالیت‌ها و کسب‌وکارها در کشورمان محدود شود، چیزی شبیه به رویا بود، اما ویروس منحوس چینی کاری کرد که نتیجه‌اش آغاز بزرگ‌ترین قرنطینه در ایران شده است!  در واقع قربانی شدن ده‌ها هزار نفر و مبتلاشدن صدها هزار نفر در کشور باعث شد تا دولت مجدداً محدودیت‌هایی را برای مقابله با این ویروس در نظر بگیرد؛ محدودیت‌هایی وسیع که به دلیل حجم آن بیشتر به قرنطینه شبیه است. با اعلام دولت مبنی بر نیمه‌تعطیل بودن کشور از امروز(شنبه) بسیاری از مردم پیش از آغاز این قرنطینه سراسری راه سفر گرفتند و جاده‌ها را مملو از خودرو کردند تا با گذاشتن استوری در صفحات مجازی نشان دهند که زودتر از آغاز قرنطینه به جاهای سرسبز رفته‌اند!  اول آذرماه سال۱۳۹۹ برای همیشه در تاریخ کشورمان به عنوان آغاز بزرگ‌ترین قرنطینه در ایران ثبت خواهد شد. قرنطینه‌ای دوهفته‌ای که برای مقابله با ویروس کرونا آغاز شده و احتمال تمدید آن نیز وجود دارد؛ به بزرگ‌ترین قرنطینه ایران خوش آمدید.

زرد، نارنجی و قرمز

از امروز (شنبه) حدوداً ۱۵۰ شهر که عمدتاً کلانشهر هستند و شامل تهران هم می‌شوند به مدت دو هفته تعطیل خواهد بود. تعطیلی در مناطق قرمز یعنی همه جا تعطیل است به جز گروه شغلی شماره۱ که مایحتاج ضروری مردم را تهیه می‌کند؛ مثل سوپرمارکت، بیمارستان، مطب، داروخانه و امثالهم و به‌جز آن همه جا تعطیل خواهد بود. مثلاً در برخی ادارات فقط نگهبانان باید باشند و حداکثر تا یک‌سوم کارکنان در مناطق قرمز باید حضور پیدا کنند؛ در مناطق نارنجی هم حداکثر نصف کارکنان باید حاضر باشند و اگر کمتر از آن هم حضور داشته باشند، مشکلی نیست. در مناطق زرد هم حداکثر تا دوسوم کارکنان باید حاضر باشند. درباره کارکنان و ادارات هم بررسی صورت گرفت؛ اداراتی که غیرضروری هستند و نیازی به باز بودنشان نیست با حداقل کارکنان، کار خواهند کرد. درباره ادارات هم جرایم مشخص شده است که در بین جرایم تا سه ماه انفصال از خدمات دولتی هم دیده شده است. اما برای کارکنانی که در شرایط ضروری باید در محل کار خود حضور داشته باشند نسبت به سایر کارکنان باید امتیازاتی در نظر گرفته شود. به ویژه زمانی که این موضوع طولانی باشد. دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید تفاوتی‌هایی میان این کارکنان در نظر بگیرند.

محدودیت‌های تردد شهری و برون‌شهری

تردد درون‌شهری نیز از ساعت ۹شب تا ۴صبح در مناطق قرمز منع خواهد شد. بنابراین در شهرهایی که قرمز و نارنجی اعلام می‌شود، فقط کسانی که پلاک بومی آن شهر را دارند اجازه تردد دارند و بقیه اجازه ورود به آن شهرها را ندارند. دو نوع محدودیت وجود دارد؛ شهرهایی که قرنطینه هستند، هم محدودیت درون‌شهری و هم بیرون‌شهری دارند. به عنوان مثال خارج شدن از تهران برای فردی که اگر وارد شهری نشود و دوباره به تهران برگردد، مشمول جریمه نخواهد شد. هر شهری محدوده خود را دارد و اگر فردی از شهری خارج شود به شهر دیگر نمی‌تواند وارد شود. افراد خاطی خارج شده از شهرهای نارنجی ۵۰۰هزارتومان و از شهرهای قرمز یک‌میلیون تومان جریمه می‌شوند. مثلاً فردی در تهران ساکن است و پلاک بومی هم دارد اما در شهر دیگر کارخانه دارد، اگر این فرد وارد شهر نشود، مشمول جریمه نمی‌شود اما اگر به شهر دیگر وارد شد جریمه می‌شود. در واقع هر شهر محدودیت‌های خودش را دارد.خروج از شهرها جریمه ندارد اما اگر فردی به شهر دیگر وارد شد جریمه می‌شود. در دستگاه‌های اجرایی و کسانی که شیفت دوم فعالیت می‌کنند باید شماره‌پلاک نیروهای خود را به پلیس اعلام کنند و اگر این کار تا روز شنبه(امروز) محقق نشد تا اخذ جریمه نیز این فرصت را دارند که این پلاک‌ها را به پلیس اعلام کنند. همچنین در ساعات قرنطینه کلیه ناوگان تاکسیرانی، آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند و شهروندانی که ضرورت خروج منزل در این ساعات را دارند، می‌توانند از این ناوگان استفاده کنند.