در صورت تأیید سازمان برنامه و بودجه امکان مییابد مناقصه خرید اتوبوسهای برقی برای ورود به ناوگان شهری گروه خودرو -با توجه به گسترش آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت دنیا بسیاری از کشورها برای کاهش آلودگیها به استفاده از سیستمهای کمآلاینده همچون حملونقل عمومی برقی یا هیبریدی روی آوردهاند. ایران نیز از این قافله مستثنی […]
در صورت تأیید سازمان برنامه و بودجه امکان مییابد
مناقصه خرید اتوبوسهای برقی برای ورود به ناوگان شهری
گروه خودرو -با توجه به گسترش آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت دنیا بسیاری از کشورها برای کاهش آلودگیها به استفاده از سیستمهای کمآلاینده همچون حملونقل عمومی برقی یا هیبریدی روی آوردهاند. ایران نیز از این قافله مستثنی نبود، به طوریکه سابقه استفاده از اتوبوسهای برقی در شهر تهران به ۲۵سال قبل بازمیگردد که برابر تصمیمات میبایست سه خط اتوبوس برقی در مسیرهای تهرانپارس-امامحسین، امامحسین-انتهای ۱۷شهریور و میدان خراسان-راهآهن، راهاندازی میشد که فقط دو خط از این اتوبوسها به فاز اجرایی رسید و سری نخست اتوبوسهای برقی در سال ۱۳۷۱و سری دوم سال ۱۳۸۸ وارد سیستم حملونقل شهری تهران و مشغول به خدمترسانی شدند. اما با توجه به مشکلات و ایرادات موجود و همچنین هزینه نگهداری و بهروزرسانی و از همه مهمتر راهاندازی خطوط بیآرتی این اتوبوسها جمعآوری شده و از چرخه خدمترسانی خارج شدند. اما با وجود این مشکلات شورایشهر و شهرداری تهران در فکر این هستند که با همکاری و همیاری دستگاههای مربوطه بتوانند هرچه زودتر اتوبوسهای برقی را روانه خیابانهای تهران کنند. اتوبوسهای برقی کاملاً وارداتی بوده و در داخل کشور تولید نمیشوند و باید از خارج کشور وارد شوند. به همین دلیل با توجه به شرایط ارزی و تحریم برای استفاده از این اتوبوسها باید از توان بخشخصوصی بهره برد و با برگزاری مناقصه خرید، باعث ورود این اتوبوسها به سیستم حملونقل عمومی شد. در این باره محمود ترفع؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، با بیان اینکه کارهای مطالعاتی برای زنده کردن اتوبوسهای برقی در پایتخت انجام شده است، گفت: طرحی در این خصوص آماده شده که در صورت موافقت سازمان برنامه و بودجه از محل تبصره۱۹ اقدام به خریداری اتوبوسهای برقی کنیم. محمود ترفع، با بیان اینکه در گذشته اتوبوسهای برقی در تهران استفاده میشد به ایرنا، توضیح داد: تکنولوژی آن مدل اتوبوسها، قدیمی است و تقریباً در دنیا منسوخ شده چراکه برای حرکت به خطوط برق بالاسری وصل بود و تنها در مسیر ویژهای قابلیت حرکت داشت. وی ادامه داد: هماکنون دنیا به سمت اتوبوسهای فول الکترونیک رفته که فقط با باتری کار میکند و در این مدل اتوبوسها این آزادی عمل وجود دارد تا در تمامی خطوط تهران بهکار گرفته شود. به گفته ترفع، طرحی برای خرید چند دستگاه اتوبوس برقی از محل تبصره۱۹ تهیه کردیم و این طرح را به سازمان برنامه و بودجه ارسال کردیم تا در صورت موافقت آنها، این کار انجام شود. وی در مورد روند این کار نیز، توضیح داد: اگر طرح به تأیید سازمان برنامه برسد، مناقصهای برگزار و با استفاده از توان سرمایهگذاران بخشخصوصی اتوبوسها را تأمین میکنیم و پس از بهکارگیری آنها، سرمایهگذار از محل تبصره۱۹ پول خود را دریافت میکند. ترفع، افزود: چند سرمایهگذار تاکنون تمایل خود را به شرکت در این مناقصه اعلام کردهاند و امیدواریم با همکاری وزارت صمت بتوانیم اتوبوسهای برقی را وارد کنیم. وی در مورد اینکه آیا شرکتهای داخلی توان تولید اتوبوسهای برقی را دارند نیز، گفت: تلاشهایی در این خصوص انجام شده اما تاکنون اتوبوس برقی تولید داخل نداشتهایم. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، یادآور شد: کشور چین بیشترین تولید اتوبوس برقی را در دنیا دارد و در صورتی که فرآیندی که اشاره کردم درست انجام شود، میتوان از این کشور به سرعت اتوبوس برقی وارد کرد. ترفع، همچنین در پاسخ به این سؤال که اتوبوس و مینیبوسهای خریداری شده از ایرانخودرو چه زمانی در خطوط استفاده میشود، گفت: این اتوبوسها چند روز پیش رونمایی شد و اکنون کار شمارهگذاری آنها، نصب GPS و دستگاه کارتخوان و چسباندن استیکر در حال انجام و قرار است، این ۱۰۰دستگاه در مناطق مختلف تهران بهکارگیری شود. وی ادامه داد: مینیبوسهای جدیدی را هم که از ایرانخودرو خریدیم قرار است در خطوط کممسافر و خطوطی که معابر کمعرضی دارد، استفاده کنیم. ترفع، خاطرنشان کرد: طبق قرارداد با ایرانخودرو ۱۵۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس دیگر هم به تدریج تا پایان سال به ناوگان تزریق میشود که البته این اتوبوسها همه از یک مدل و کارخانه است. این مقام مسؤول، یادآور شد: یک مناقصه هم به منظور تأمین ۸۰دستگاه اتوبوس دوکابین برای تقویت خطوط تندرو برگزار کردیم که یکشنبه هفته آینده پاکتهای مناقصه باز میشود و در صورت تأمین این ۸۰دستگاه اتوبوس، وضعیت خطوط تندروی ما بهبود مییابد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.