بورس دستوری چقدر زیان‌ها را جبران می‌کند؟

یک هفته سبزپوشی شاخص کل بورس دستوری چقدر زیان‌ها را جبران می‌کند؟ گروه بانک، بیمه، بورس- شاخص کل بورس بعد از سه ماه ریزش مداوم کمی ‌به خود آمد تا نگاه بسیاری را به خود جلب کند. بازاری که این سه‌ماه جهنمی‌ کمتر خریداری برای سهم‌هایش پیدا می‌شد و میلیون‌ها سرمایه‌گذار طی این سه ماه […]

یک هفته سبزپوشی شاخص کل

بورس دستوری چقدر زیان‌ها را جبران می‌کند؟

گروه بانک، بیمه، بورس- شاخص کل بورس بعد از سه ماه ریزش مداوم کمی ‌به خود آمد تا نگاه بسیاری را به خود جلب کند. بازاری که این سه‌ماه جهنمی‌ کمتر خریداری برای سهم‌هایش پیدا می‌شد و میلیون‌ها سرمایه‌گذار طی این سه ماه نتوانستند سهام‌های ناکام خود را بفروشند و با قفل شدن سهامشان برای فروش مواجه بودند! با پایان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزی جوبایدن برابر دونالدترامپ شاخص کل سیگنال‌هایی مثبت را به خود دید که تا امروز نیز ادامه پیدا کرده است. برخی تحلیلگران بازارسرمایه روند فعلی را آغاز دور جدید رشد بورس می‌دانند. این تحلیلگران اصلاح بیش از ۷۰درصدی بورس را دلیل این موضوع می‌دانند. افت ۴۵درصدی بورس طی سه ماه، بسیاری از افراد حقیقی را تشویق به خروج از بورس کرد. در حال‌حاضر بازار با یک روند مناسب در حال ادامه روند خود است. باید دید این روند می‌تواند همسو با بازارهای جهانی ادامه مسیر دهد و در سایه این مسأله می‌توان به رشد معقول قیمت‌ها حداقل در کوتاه‌مدت امیدوار بود یا نه. به گفته بسیاری از کارشناسان صعود بورس از نیمه‌دوم سال۹۸ تا مردادماه سال۹۹ طبیعی نبود و بازاری که طی ۵۲ سال بیش از ۲۵۰ هزار واحد رشد را طی کرده بود طی چند ماه از مرز دومیلیون و ۱۰۰هزار واحد نیز گذشت! این رشد عجیب را بسیاری از کارشناسان بازارسرمایه دستوری بودن بازار دانستند و نسبت به آن هشدار دادند. دولت اما طی این مدت بارها اعلام کرد که بازارسرمایه دستوری نیست. پس از دعوت روحانی؛ رئیس‌جمهور از مردم برای حضور در بورس بازار با سقوطی عجیب همراه شد به طوری که بیش از ۹۰۰ هزار واحد فرو ریخت! کارشناسان باز هم سقوط بازار را طبیعی ندانستند و از دولت خواستند تا از بازار حمایت کند. اما دولت و به‌طور اخص حسن‌روحانی سقوط بازار را امری طبیعی و در جهت اصلاح شاخص دانست. حال سؤال این است که بازار دستوری تا به کی می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند. بازاری که بعد از ۱۰۰روز سیاه‌پوشی توانستهک هفته سبزپوش شود.

افزایش ۲۱ هزار و ۲۳۵ واحد شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز(شنبه) با افزایش ۲۱هزار و ۲۳۵ واحد روبه‌رو شد و به رقم یک‌میلیون و ۳۶۶ هزار و ۵۳۶ واحد رسید. همچنین شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن با افزایش ۲۳۰۳ واحد به رقم ۳۸۳ هزار و ۵۷۸ واحد رسید. ارزش روز شرکت‌ها در بورس تهران به بیش از پنج‌میلیون و ۲۶۶ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران در این روز بیش از ۲۰ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب حدود دومیلیون نوبت معامله و به ارزش ۱۸ هزار و ۳۲۹ میلیارد تومان دادوستد کردند. همچنین ارزش معاملات در فرابورس به بیش از پنج‌هزار و ۵۲۴ میلیارد تومان رسید که با در نظر گرفتن ارزش معاملات دو بازار معامله‌گران در بورس و فرابورس بیش از ۲۳ هزار و ۸۵۳ میلیارد تومان دادوستد کردند.

وضعیت شاخص‌ها

همه شاخص‌های بورس روبه رشد بوده، به‌گونه‌ای که شاخص کل بورس و نیز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی نسبت به روز قبل ۱٫۵ درصد رشد کردند. همچنین شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن هر کدام ۰٫۶ درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور ۱٫۳ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۲٫۲ درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۰٫۷۵ درصد رشد کرد.

نمادهای شاخص‌ساز و اثرگذار

نمادهای شاخص‌ساز در بورس تهران شامل ملی مس، شستا، گل‌گهر، پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری امید، بانک‌تجارت و چادرملو بوده‌اند. نمادهای پرتراکنش شامل شستا، ایران‌خودرو، سایپا، فولادمبارکه، بانک‌تجارت، ملی صنایع مس، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو بوده‌اند.

کاهش شاخص فرابورس

در فرابورس ایران شاخص کل در پایان معاملات تنها پنج واحد عقب‌نشینی کرده و به رقم ۱۶هزار و ۶۴۱ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۱۳۱ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران در فرابورس بیش از ۳٫۵ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۸۰۷ هزار معامله و به ارزش ۵۵۲۴ میلیارد تومان دادوستد کردند. نمادهای بانک‌دی و پتروشیمی‌تندگویان بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و در جنا‌ح‌های دیگر نمادهای آریاساسول، گروه مالی سرمایه‌گذاری سپهر صادرات، مدیریت انرژی امیدتابان‌حور و فولادارفع بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند. نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل صنایع لاستیک یزد، برق و انرژی‌پیوند گسترپارس، پتروشیمی‌ارومیه، ذوب‌آهن اصفهان، بانک‌دی، کشاورزی و دامپروری ملاردشیر و سرمایه‌گذاری پویا بوده‌اند.

چراغ سبز بورس به سرمایه‌گذاران

با سبز شدن یک‌هفته‌ای شاخص کل بورس یک تحلیلگر بازارسرمایه می‌گوید: بازگرداندن اعتماد به بازار باید صورت گیرد. پرویز خالقی؛ تحلیلگر بازارسهام در گفت‌وگو با یک خبرگزاری با بیان اینکه پول‌های پارک‌شده در حاشیه بورس، راه خود را برای ورود به بازار پیدا کرده، گفت: اگر دولت شاخص را صعودی نگاه دارد، تأمین منابع طرح کالاهای اساسی قابل انجام است. همچنین مصوبه مجلس مبنی بر فروش سهام دولتی در بورس جهت تأمین منابع مورد نیاز برای پرداخت یارانه کالاهای اساسی به مردم تصمیمی‌درست است، زیرا اگرچه محل تأمین این منابع ممکن است اشکالاتی را پیش‌روی دولت قرار دهد، اما اینکه برخی تصور می‌کنند دولت با این کار، پول از بازارسرمایه جمع خواهد کرد و این کار به ضرر بورس است، برداشت صحیحی نیست؛ تا یک هفته پیش که بازار نزولی بود، دولت به هیچ‌وجه نمی‌توانست این کار را انجام دهد؛ ولی حالا که بازار صعودی شده است، دولت با درایت و تدبیر و با رعایت شرایطی می‌تواند نسبت به تأمین مالی از بازار سهام اقدام کند. دولت باید اول از بازارسرمایه حمایت کند تا اعتماد به بازار بازگردد و شاخص حداقل یک ماه روند صعودی خود را حفظ کند؛ چراکه در این حالت نقدینگی به‌روال قبل به بازار سرازیر می‌شود و در این صورت است که دولت می‌تواند عرضه سهام جدید را انجام دهد؛ در این صورت هم خود دولت منتفع می‌شود، هم نقدینگی سرگردان جذب می‌شود. این شیوه عمل، به نفع بازارسرمایه هم خواهد بود؛ چراکه در یک هفته اخیر بازار رونق گرفته و این رونق باید ادامه‌دار باشد.

صندوق‌های ETF

خالقی در پاسخ به این سؤال که در شرایط کنونی با توجه به اینکه مردم هنوز هم خاطره خوبی از صندوق‌های ETF که قرار بود از سوی دولت عرضه شود، ندارند، پس چطور می‌توان به جذب عرضه‌های دولت امیدوار بود، ادامه داد: اگر دولت از بازار حمایت کند تا روند صعودی پایدار بماند، اقبال به این عرضه‌ها بالا خواهد رفت؛ به‌خصوص اینکه خارج از بازارسرمایه، بستری برای جذب نقدینگی وجود ندارد؛ پس با تدبیر می‌توان به مرور، این اعتماد را دوباره ایجاد کرد؛ آنگاه دولت می‌تواند در بستر این اعتماد، مصوبه مجلس را اجرایی کند. دولت اگر اعتماد را به بازارسرمایه بازگرداند، به راحتی می‌تواند ۳۰ هزار میلیارد تومان منابعی که برای اجرای مصوبه پرداخت یارانه کالای اساسی نیاز دارد را تأمین کند؛ اما پیش‌شرط آن قطعاً اعتماد است؛ نه اینکه همچون گذشته دولت سهام را بفروشد و پا را از حمایت بورس کنار بکشد؛ به هر حال بی‌اعتمادی که مدتی است در بازارسرمایه ایجاد شده، حاصل مدیریت بسیار بد دولت است. حجم نقدینگی بسیار بالایی ظرف هفته اخیر وارد بازار سهام شده که بیشتر شامل پول‌های پارک شده در حاشیه این بازار بود و در حساب کارگزاری‌ها باقی مانده بود؛ چراکه چشم‌انداز احتمالی رشد در بازارهای موازی وجود داشت اما اکنون به دلیل رکود یا از بین رفتن جذابیت در بازارهای موازی، کارگزاری‌ها این منابع را وارد بازار کرده‌اند.